| شنبه، 08 اردیبهشت 1403
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از احتمال افزایش پلکانی حقوق‌های کارکنان دولت در سال آینده با مصوبه مجلس خبر داد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خدمت رهبری نامه‌ای از طرف رئیس جمهوری داده شده است و از ایشان اجازه خواسته‌ایم که اجازه دهند از ۲۰ درصد این درآمدها در دو موضوع تملک و اشتغال استفاده کنیم که ایشان نیز با برداشت ۱۰ درصد موافقت فرمودند.
درآمد دولت از محل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در سال گذشته ۱۱ برابر و ۵ ماهه امسال ۸ برابر شده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اراده سیاسی دو کشور ایران و روسیه برای توسعه روابط اقتصادی گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار خوب اقتصادی بین دو کشور مهیاست و فعالان اقتصادی دو کشور نتایج تفاهمات انجام شده را خواهند دید.
۱۴۰۱، سال اول قرنِ ۱۵ هجری شمسی؛ نوروز امسال رهبر معظم انقلاب با نامگذاری هوشمندانه سال، بار دیگر بر مساله تولید تاکید کردند، البته بر لایه و چهره جدیدی از تولید یعنی تولیدِ «دانش‌بنیان» و «اشتغال‌آفرین».
مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دو سناریو برای نرخ تورم در سال آینده می‌توان متصور بود، اظهار داشت: در سناریوی اول، اگر برجام احیا و تحریم‌ها نیز برداشته شود، با ورود دلار‌های نفتی بلوکه شده ایران در کشور‌های نظیر کره‌جنوبی، ژاپن، عراق، هند و..، تورم تا حدود زیادی فروکش خواهد کرد، به بیان دیگر با تعدیل انتظارات تورمی در کوتاه مدت می‌توان انتظار کاهش سرعت رشد تورم را داشت، در چنین شرایطی مدیریت بازار از سوی دولت نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
دو گروه کارمندان و کارگران بزرگترین شاغلان کشور را تشکیل می‌دهند. حقوق کارمندان را نمایندگان مجلس و حقوق کارگران را سه ضلع شورای عالی کار یعنی نماینده دولت، نماینده کارفرمایی و نماینده کارگری تعیین می‌کنند.
سخنگوی ستاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: نرخ ارز ترجیحی فعلا همان نظر رییس جمهوری است یعنی برای کالاهای اساسی و دارو تداوم پیدا می‌کند.
کلیات لایحه بودجه 1400 بعد از اصلاح لایحه از سوی دولت امروز در مجلس تصویب شد.
محاسبات مستقل کمیته دستمزد کانون عالی شوراها نشان می‌دهد؛ رقم سبد معیشت حداقلی خانوار به ۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان رسیده و ببالا رفتن هزینه‌های زندگی به دلیل تورم افسارگسیخته، موجب شده که اعداد سبد معاش از دایره تصور و تحمل کارفرمایان بسیار فراتر باشد اما این حق قانونی را نمی‌توانند انکار کنند و نادیده بگیرند؛ پرداخت دستمزد برابر با سبد معاش، حق مسلم کارگران است؛ حقی که وقتی «هزینه‌ها دلاری است اما درآمد کارگران ریالی»، بیشتر از همیشه حقانیت دارد و باید برای تامین معاش حدود ۲۰ میلیون خانوار کشور، در عمل به رسمیت شناخته شود.ه این ترتیب، دستمزد کمتر از چهل درصد هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد.
رییس جمهوری گفت: مراقبت نسبت به ورودی‌ها از خارج به داخل، مخصوصا از کشورهایی که با ویروس‌های جدید آلوده هستند، باید بیشتر شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش بینی کرد که اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور به احتمال زیاد یکشنبه هفته آینده ( ۲۶ بهمن) نهایی شود.
بر اساس آمارها بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به دلیل شیوع کرونا از کار بیکار شده و مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شدند.
یک مقام وزارت امورخارجه کره جنوبی مدعی شد، رایزنی های سئول با واشنگتن برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از محل دارایی های بلوکه شده ایران در کره، در حال نهایی شدن است.
معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: امروز آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده دوره پاییز ۱۳۹۹ است.
محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه طی ۲ روز گذشته میهمان مردم و مسوولان آذربایجان غربی بود که در این سفر، علاوه بر بررسی ابعاد مختلف روند توسعه استان، بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه نیز به استان اختصاص یافت که میتواند رهاوردی کم نظیر باشد.  
معاون فنی گمرک از آزاد شدن واردات موز طبق شرایط تعیین شده خبر داد.
مردم می‌گویند یارانه نمی خواهیم ولی قدرت خرید ما را به زمان دلار ۳۵۰۰ تومانی برگردانید
همزمان با سالروز ورود امام خمینی به میهن اسلامی، ١٢ پروژه هوانوردی، عمرانی و تسهیلاتی به ارزش دو هزار میلیارد ریال با حضور وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه مهرآباد افتتاح شد.
رزش واقعی سهام عدالت با توجه به روند صعودی بورس و نمادهای مربوطه نسبت به هفته قبل افزایشی شده و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومان تا بیش از ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.
تصور اینکه کشور بتواند بدون اینترنت پرسرعت به اهداف توسعه، به ویژه رشد و رونق اقتصادی دست پیدا کند بسیار دشوار است؛ در حالی که اقتصاد جهانی نیز در مسیر دیجیتالی شدن قرار دارد منطقی نیست که با مانع تراشی جلو توسعه زیرساخت‌های ضروری ارتباطی و از جمله توسعه پهنای باند گرفته شود.
یکی از رویکردهای بررسی بودجه، تحلیل شفافیت، نظارت و مشارکت مردمی در فرآیندهای مرتبط با آن است. در واقع انتشار عمومی و رایگان اسناد کلیدی بودجه، نظارت نهادهای مالی مستقل بر آن و مشارکت مردمی در فرآیندهای مرتبط با مهم‌ترین سند مالی کشور، می‌تواند درجه شفافیت بودجه را مشخص کند.