| شنبه، 08 اردیبهشت 1403
    ۱۴۰۲/۰۸/۱۵ ۱۰:۴۱    کد خبر: 213806

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور درباره کیفیت بنزین گفت: کیفیت بنزین در سال‌های اخیر مطلوب و قابل دفاع است، ما بعنوان تولیدکننده هم تامین سوخت و هم رعایت چهارچوب‌های قوانین زیست محیطی را به عهده داریم.

به گزارش نگاه ایران، ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اوضاع تولید بنزین اظهار داشت: ما بصورت مستمر  از تمام پالایشگاه‌ها در حال تولید هستیم و اکنون تولید و مصرف تقریبا سر به سر شده است، بحث تراز و ناترازی به تغییر فصول سال برمی‌گردد، وقتی مصرف بالا می‌رود نگرانی‌ها بابت تامین سوخت نیز بیشتر می‌شود اما اکنون در این فصل سال تولید و مصرف همخوانی دارد و نگرانی کمتر است.

وی با بیان اینکه باید سبد سوخت تغییر کند و از انرژی‌های نو از جمله ال‌پی‌جی و  سی‌ان‌جی نیز در سبد گنجانده شود، گفت: از طرف دیگر باید در خودروها اصلاحات صورت گیرد یعنی تولید خودروهای با مصرف کمتر در دستور کار قرار گیرد و همچنین خودرهایی که مصرف بالا دارند در لیست حذف قرار گیرند، اصلاح این سیستم می‌تواند به حل ناترازی کمک کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور درباره ساخت پالایشگاه جدید برای پاسخ به رشد تقاضا تاکید کرد: پالایشگاه‌ها ظرفیت مشخص و محدودی دارند اینگونه نیست که بتواند براحتی تولید را افزایش دهند. قطعا ساخت صنعت پالایشگاه هم زمانبر و هم سرمایه‌بر است، البته اگر دولت ساخت پتروپالایشگاه و یا پالایشگاه‌های کوچک را توسط بخش خصوصی در دستور کار خود قرار دهد که سرمایه‌گذاری و حمایت شود هم زودتر به ثمر نشسته و بهره‌برداری می‌شوند و هم اینکه توجیه اقتصادی دارد و برگشت سرمایه نیز زودتر حاصل می‌شود و در عین حال به حل ناترازی کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ساخت پالایشگاه بزرگ مقرون به صرفه نیست، ادامه داد: پالایشگاه‌های بزرگ هم سرمایه‌برند و هم اینکه در این شرایط در توان دولت نیست که سرمایه‌گذاری کند ضمن اینکه به لحاظ حقوقی و قانونی نیز دولت برای ساخت پالایشگاه ممنوعیت دارد، یعنی دولت فقط می‌تواند ۲۰ درصد در این پروژه‌ها مشارکت داشته باشد و ۸۰ درصد باید توسط بخش خصوصی اجرا شود.

عاشوری خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به جای سیاست واردات؛ طرح‌های جدید و توسعه‌ای را اجرا کنیم، منطقی‌تر و ارزشمندتر است زیرا به همان میزان از خام‌فروشی نفت جلوگیری کرده و ایجاد اشتغال می‌کند و  و در واقع ساخت پالایشگاه صنعتی است که حرف برای گفتن داریم و متخصصان ایرانی به به لحاظ فنی می‌توانند این پالایشگاه‌ها را راه‌اندازی کنند، مواد اولیه هم در اختیار داریم، بنابراین توجیه فنی، اقتصادی و منطقی داشته و قابل دفاع است که پالایشگاه‌های کوچک را تقویت و حمایت کنیم.

وی درباره هزینه ساخت پالایشگاه نیز بیان داشت: در آخرین  پالایشگاه کوچک ۲۰ هزار بشکه‌ای ساخته شده؛ که از خوراک میعانات گازی  استفاده می‌کند؛ حدود زیر ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و صدر در صد خصوصی اجرا کرده و اکنون یک پالایشگاه  ۱۵۰ هزار بشکه‌ای هم در دست افتتاح است که ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور درباره کیفیت بنزین نیز اذعان داشت: کیفیت بنزین در سال‌های اخیر مطلوب و قابل دفاع است، ما بعنوان تولیدکننده هم تامین سوخت و هم رعایت چهارچوب‌های قوانین زیست محیطی را به عهده داریم و همواره یکی از آیتم‌های مهم مورد توجه پالایشی‌ها رعایت مباحث زیست محیطی است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code