| شنبه، 08 اردیبهشت 1403
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی مجدد از صبر و استقامت مردم استوار غزه و اظهار تاسف شدید از جنایات رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم آمریکا و برخی کشورهای غربی انجام می شود بر سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین در مقابل اشغالگران صهیونیست تاکید کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقامات آمریکایی به خوبی می‌دانند که ایران زیر فشار و با تهدید نه مذاکره می‌کند و نه امتیاز خواهد داد.
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی با بیان اینکه مقابله با اغتشاش در اروپا عملی خوب و پسندیده است، اما همین کار در ایران سرکوب قلمداد می‌شود، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی از داخل یا خارج، امنیت ملی کشور را هدف قرار دهد.
نماینده روسیه در مذاکرات وین در صفحه توییترش به اظهارات اخیر مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین درباره موضع‌گیری تازه اتحادیه اروپا درباره روند مذاکرات واکنش نشان داد.
وزیر امورخارجه کشورمان اعلام کرد: در دو روز گذشته یک پکیج و بسته سیاسی مبتکرانه جدیدی را ارائه دادیم و به طرف مقابل به صراحت اعلام کردیم می توانید بین این دو مسیر یکی را انتخاب کنید. ترجیح ما مسیر دیپلماسی و سیاسی است.
پس از توقفی 56 روزه در مذاکرات وین اکنون فضای سیاسی و رسانه‌ای از احتمال شکست این گفت وگوها و مرگ برجام سخن می گویند تا جایی که علاوه بر گمانه زنی رسانه هایی مانند رویترز که شکست قطعی مذاکرات وین را نزدیک می داند، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل هم به صراحت عنوان داشته است که ممکن است به توافق نرسیم. در عین حال ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفت که «برای جهانی با یا بدون برجام آماده می شویم، لذا واشنگتن خود را برای هر دو سناریوی حصول توافق با ایران و یا شکست مذاکرات وین آماده کرده است.»
اغلب کشورهای خاورمیانه به فکر تجدید روابط با همسایگان خود و رفع کدورت‌ها افتاده‌اند؛ با توجه تحولات منطقه ای و تحرکات دیپلماتیک باید دید چنین فضایی می تواند مذاکرات ایران و عربستان را در دور ششم به نتیجه ای مهم برساند.
تصاویری از آیت‌الله جوادی آملی در فراق همسرشان را می‌بینید.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آنچه در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد. آمریکا تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خود کند و ایران و ایرانی نمی‌تواند تا ابد صبوری کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با استقبال از ابتکار صلح رییس شورای عالی یمن اظهار داشت: طرحی که صنعا با حسن نیت مطرح کرده حاوی پیام محکمی درباره اراده قاطع نسبت به پایان جنگ، رفع محاصره ظالمانه از مردم و حل و فصل سیاسی بحران یمن است.
مدیرمسئول روزنامه کیهان به مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه و بیان مطالبی از سوی وی درباره روند مذاکرات هسته‌ای و موضوع سپاه، واکنش نشان داد.
یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ادعای روزنامه «دیلی‌تلگراف» مبنی‌بر این‌که ایران و روسیه بر سر برجام و تحریم‌ها به توافقی دوجانبه و محرمانه رسیده‌اند، صحت ندارد و خبرسازی است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر دستیابی به مطالبات بر حق خود، از خطوط قرمز ترسیم شده که عدم گذشت از منافع و حقوق مردم کشور می‌باشد، عبور نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر طرف مقابل به تعهداتش تا هفته اول اسفند اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است. این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است. در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.
سیاست بین الملل عرصه تلاش برای به حداکثر رساندن منافع و خواسته ها برای هر یک از بازیگران روابط بین الملل است. آنچه مسلم است؛ این است که کشورها با به کارگیری مکانیسم های مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی دنبال بیشترین منافع اقتصادی و امنیتی برای خودشان هستند.
مدیر ارشد امور مالی توئیتر اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا دیگر هرگز نمی‌تواند به توئیتر بازگردد؛ حتی اگر در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده و برنده شود.
محمود احمدی نژاد در نامه‌ای به پوتین نوشت: حق حاکمیت و تعیین سرنوشت از آن آحاد مردم است. این حق اساسی و بنیادین را خداوند با دادن اختیار به انسان‌ها ارزانی فرموده است و هیچ فرد، گروه یا قدرتی حق سلب یا تحدید آن را ندارد.
رئیس قوه قضائیه درباره انتقام خون شهید قاسم سلیمانی گفت: ممکن است برخی مجازات مجرمین را بعید بدانند، اما یقیناً چنین مجازاتی إن‌شاءالله «نراه قریبا» خواهد بود.
رییس جمهوری با تاکید بر این که واکسیناسیون یکی از مطالبات و دغدغه‌های مردم بود گفت: جان و سلامت مردم برای ما مهم ترین مسئله است و همه مسوولان آماده اند هر جا احساس دغدغه و خطری می‌شود پیشگام شوند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی است که شواهد جدیدی درباره فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای ایران کشف کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، یک خرابه تحویل گرفته و او برای سامان دادن به اوضاع، به زمان نیاز دارد.
کارشناس حقوق بین‌الملل و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: اکنون صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری در شکایت ایران در زمینه تحریم‌های آمریکا احراز شده و اگر امروز آمریکایی‌ها می‌توانستند بقبولانند که دیوان صلاحیت ندارد، آنها پیروز این نبرد حقوقی و تاریخی بودند.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا باید همه تحریم‌ها را لغو کند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی از اقدام انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص خدمه کشتی کره جنوبی خبر داد.
می‌توان سازوکاری برای همزمان‌ یا هماهنگ‌ کردن اقدامات دو طرف (ایران و آمریکا) برای بازگشت به تعهدات برجامی وضع کرد. 
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با قدرت از امنیت و ثبات عراق حمایت می‌کند، گفت: ما امنیت عراق را امنیت ایران می‌دانیم و به طرف‌هایی که به دنبال رشد مجدد تروریسم در عراق، سوریه و منطقه هستند هشدار جدی می‌دهیم.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور فرانسه، آقای مکرون را به خویشتن داری و پرهیز از مواضع شتابزده و نسنجیده دعوت کرد.
وزیر امور خارجه ایران گفت: روابط ترکیه و ایران برای همه منطقه بسیار مهم است و دو کشور در روز‌های سخت از یکدیگر حمایت کرده اند.
وزیر امور خارجه دیدارهایش در ترکیه با همتای خود و رئیس‌جمهور این کشور را «سازنده»، «دوستانه» و «مفید» توصیف کرد و افزود توافق شد که تنها از طریق همکاری می‌توان ثبات را به منطقه بازگرداند.
وزیر امور خارجه دیدارهایش در ترکیه با همتای خود و رئیس‌جمهور این کشور را «سازنده»، «دوستانه» و «مفید» توصیف کرد و افزود توافق شد که تنها از طریق همکاری می‌توان ثبات را به منطقه بازگرداند.