| یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403

به گزارش نگاه ایران : رضا رسولی عضو شورای شهر رشت گفت: با توجه به هزینه بالای بهسازی رودخانه ها باید یک منبع اقتصادی بسیار قوی تعریف کرده تا بتوانیم هزینه ها را تامین کنیم.

رضا رسولی شهردار رشت را فردی با شهامت، با پشتکار، با انگیزه و متخصص توصیف کرد و افزود: ثابت قدم خصوصیات منحصر به فردی دارند که برای شهر مفید است.

وی با بیان اینکه شهر رشت در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار دارد، تصریح کرد: شهردار رشت اگر همین مسیر را ادامه دهد رشت در روند توسعه و ثبات به وضعیت مطلوبی می رسد.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت با ابراز نگرانی از نحوه تعامل ثابت قدم با محیط پیرامونی، اظهار کرد: این تعامل ها شامل ارتباط با شورای شهر رشت و محیط بیرون و سایر نهادهای استان می باشد. اگرچه این تعامل نباید به معنی مخدوش شدن و زیر سئوال رفتن استقلال مجموعه شهرداری شود.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به تصویب کلیات لایحه پیاده راه فرهنگی در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر خاطرنشان کرد: در جلسه گذشته کمیسیون ترافیک بحث پیاده راه مطرح شد و کلیات این بحث تصویب و مقرر شد که با تغییراتی این لایحه به صحن بیاید. البته لازم به ذکر است امسال در شورای شهر رشت این لایحه با 15 رای موافق به تصویب رسیده است.

رسولی با بیان اینکه شهر رشت در روند توسعه عقب مانده است به همین دلیل احتیاج به محرک دارد، اظهار کرد: طرح پیاده راه  یک پروژه اعتماد ساز بوده و می تواند نقش محرک توسعه را ایفا نموده و زمینه ساز اعتماد مردم و حضور سرمایه گذاران در شهر باشد.

وی با اشاره به مخالفت برخی افراد با لایحه پیاده راه فرهنگی رشت، تصریح کرد: در مخالفت با لایحه پیاده راه یکی از مواردی که مطرح می شود بحث رودخانه ها و لندفیل سراوان است که به هر حال با پیگیری اعضای شورا شهر به نزدیکترین نقطه اجرایی رسده است.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت با بیان اینکه بحث رودخانه ها یک پروژه 10 یا 15 میلیاردی نیست خاطرنشان کرد: این پروژه با توجه به بخش های مختلف آن که شامل جمع آوری فاضلاب، جداره سازی، بهسازی زیست محیطی و تملک حرایم می باشد 1000 میلیارد تومان هزینه دارد.

رسولی بر ضرورت ایجاد درآمد پایدار از حاشیه رودخانه زرجوب تاکید کرد و افزود: با توجه به هزینه بالای بهسازی رودخانه ها ما باید برای رفع این مشکل باید یک منبع اقتصادی بسیار قوی تعریف کرده تا بتوانیم هزینه های این رودخانه را تامین کنیم.

عضو شورای شهر رشت ادامه داد: حریم رودخانه ها باید آزاد شوند تا پروژه ها را تعریف کنیم و بتوانیم این 1000 میلیارد تومان را تامین کنیم.

وی با انتقاد از اختصاص 50 میلیارد تومان بودجه از سوی دولت به آب منطقه ای برای بهسازی رودخانه ها، گفت: این موضوع جای تعجب دارد چون قاعدتا می بایست به شهرداری یا آب و فاضلاب اختصاص می یافت.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه اگر بخواهیم سرمایه گذاران در حریم و طول رودخانه ها مشارکت کنند،به پروژه اعتماد ساز نیاز داریم، اظهار کرد: باید به پروژه پیاده راه بافت مرکزی  به عنوان محرک توسعه و پروژه اعتمادساز هم برای شهروندان و هم سرمایه گذرانی که در این شهر جذب می شوند نگریسته شود.

رسولی با اشاره به وضعیت نامناسب ترافیک شهر تصریح کرد: اوضاع ترافیکی شهر خصوصاً در بافت مرکزی شهر با مشکلاتی مواجه است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته با مصوبه شورا محدوده ترافیک مشخص و چندی پیش تابلوهای آن نیز نصب شد.

عضو شورای شهر رشت اجرای طرح ترافیک را منوط به راه اندازی مرکز کنترل ترافیک عنوان کرد و افزود: دکل های مربوط به مرکز کنترل نصب و دوربین ها نیز خریداری شده است و پیش بینی می شود با راه اندازی مرکز کنترل ترافیک تا شهریور سال جاری این پروژه اجرایی شود.

رسولی با بیان اینکه در آغاز به کار شورای چهارم چند سیاست کلی در خصوص  بهبود فضای شهری بافت مرکزی شهر درنظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل همگانی ، خط ویژه اتوبوسرانی، مرکز کنترل ترافیک و نظارت دقیق بر ترافیک و توسعه سیستم its، تعریف محدوده ترافیکی و مسائل مربوط به آن از جمله این سیاست ها می باشد.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مشکل ترافیکی شهر را عرض کم معابر و جمعیت بالا دانست و اظهار کرد: طبیعتا نمی توان تمام خیابان های شهر را تعریض کرد، بلکه  با ترکیبی از تکنیک های مدیریت عرضه و تقاضا مثل یک طرفه کردن خیابان ها و توسعه سیستم های حمل و نقل مثل راه اندازی خط brt این مشکل حل شدنی است.

وی با اشاره به حفظ منافع و حقوق مردم و کسبه در طرح های مذکور، تصریح کرد: تجربه تهران و شهرهای بزرگ نشان داده است که با اجرای این نوع پروژه ها مثل پیاده راه، خط ویژه ، محدوده ترافیکی، به علت افزایش سطح دسترسی باعث افزایش ارزش زمین شده است.

عضو شورای شهر با بیان اینکه یکی از نگرانی های مردم بحث پارکینگ است، اظهار کرد: پروژه های متعدد پارکینگ طبقاتی و هم سطح در حال مذاکره است، اما مشکل این جاست که ما نمی توانیم از یک طرف پروژه brt  را اجرا کنیم و از طرفی به گسترش پارکینگهای متعدد بپردازیم زیرا این دو با هم تعارض دارند. سیاست های سلبی و ایجابی باید با هم پیش روند.

رسولی افزود: باید سعی شود تا مردم کمتر از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به استفاده 5 درصدی جمعیت شهری از اتوبوس های شرکت واحد خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با یک برنامه ریزی اصولی و منسجم این میزان را به 25 درصد برسانیم.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر 60 دستگاه اتوبوس فرسوده در رشت داریم، گفت: با یک اراده جمعی در افزایش تعداد ناوگان و بهبود کارآیی خطوط می توانیم ظرفیت اتوبوس رانی شهر را افزایش دهیم.

عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه پروژه BRT اساساً یک پروژه زیست محیطی است، افزود: در حال حاضر از نظر شاخص های آلاینده هوا و آب و خاک در شهر رشت وضعیت مناسب نیست و رشت از نظر آلودگی جز 10 شهر اول ایران است.

رسولی با بیان اینکه ممکن است در زمینه احداث پروژه BRT یک سری عوارض کوتاه مدت برای محیط زیست فراهم شود، اظهار کرد: در طرح اولیه آن قطع تعدادی درخت وجود دارد که توسط مشاور به حداقل رسیده است.

وی اضافه کرد: البته لازم به ذکر است این عوارض در هر پروژه ای ممکن است وجود داشته باشد و حتی در قانون هم پیش بینی شده و باید با راهکارهای مناسب و سخت گیرانه ای جبران شود.

این مسئول با اشاره به لزوم قطع 150 اصله درخت در زمینه احداث پروژه تصفیه خانه شیرابه، تصریح کرد: ما می توانیم ضوابط سختگیرانه ای برای جایگزین کردن درخت ها قرار دهیم مثلاً عنوان کنیم جای قطع درختان می توانیم 15 هزار نهال بکاریم.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با بیان اینکه در مورد پروژه خط ویژه هم فرصت ها و تهدید هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک ماه پیش به شهردار پیشنهاد داده ام جلسه ای با حضور سمن های زیست محیطی، متخصصین ترافیک، متخصصین نما و منظر، اهالی رسانه ها و ... تشکیل شود تا پس از ارائه جزئیات طرح های بهبود فضای شهری بافت مرکزی، در ارتباط با تهدید های پروژه هم با کمک مردم و انجمن های مردم نهاد تبدیل به فرصت گردد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code