| شنبه، 08 اردیبهشت 1403
نگاه ایران : جبار کوچکی نژاد رییس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان اردبیل مبنی بر الحاق آستارا به استان اردبیل ابراز داشت: کسانی که امروز این بحث را  مطرح می کنند نمایندگان جدید هستند و مسائل را به خوبی نگاه نمی کنند. معتقدم در  تغییر جغرافیای هر استانی بحث کردن چیزی جزء اختلافالت قومی و قبیله ای چیز دیگری نیست. وی در گفت و گو با گیل خبر افزود: من یک بار در مجلس نهم به یکی از نمایندگان اردبیل که چنین بحثی را در مورد گردنه حیران مطرح کرده بود گفتم  اگر شما امکانات دارید به خلخال توجه بیبشتر کنید که آن ها خواستار الحاق به گیلان نباشند. اگر نه گردنه حیران را برای یک سری منتفذین و افراد رانتی و ویلاسازی می خواهید  معتقدم به نفع مردم نیست. کوچکی نژاد در پایان گفت: منطقه آستارا از مناطق اصلی گیلان است و گیلان توجه ویژه ای به آن می کند و ما دنبال وصل راه آهن رشت به آستارا هستیم و همچنین دنبال این هستیم بحث اشتغال و بحثهای خدماتی را در آن جا گسترش دهیم. به نظرم این نطق ها تازه به دوراه رسیده هاست و مردم نیز به حرف آن ها توجهی ندارند و  جزء خراب کردن فرد و دامن زدن بر یک سری از اختلافات چیز دیگری نیست.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

انزلی تورکلری 26 آبان 1400 ساعت 01:08

خدا شفا بده. الان چرا مردم رودبار میخوان جز قزوین شن. چرا مردم رودسر و املش میخوان جز مازندران شن. آستارا هم به همون دلیل میخوان جز اردبیل شن. مردم استارا تا انزلی ترک هستند. حتی منجیل و رودبار و لوشان هم ترکند. دکتر سمیعی ترک هست میرزاکوچک خان هم کرد ریشوندی هست. سعید عزت الهی ترک هست و جهانبخش هم کرد عمارلو هست. خود گیلان همیشه جز ماد آتروپاتن بوده بطلمیوس گیلان را از شهرهای آتروپاتن میدونه. شما هیچ وقت جدا از آذربایجان نبودید. ضمنا به نقل از مورخانی مثل اصطخری و ابن حوقل و ابوالحسن صابی گیل ها قومی عرب بودند و از طایفه عرب بنی ضبه بودند که در روزگار ملوک فارس به ایران آمدند و به گفته رابینو و خودزکو سکنه گیل در اثر طاعون از بین رفتند و مردمی از آذربایجان و قفقاز و ایران و عراق جاشون را گرفتند. خودزکو میگه گیل در زبان مردم گیلان به معنای گِل هست و گیلان یعنی سرزمین گِل آلود و گیلک یعنی کسی که ساکن منطقه گِل آلود هست و به معنی جلگه نشین و کشاورز هست. ضمنا گیل های بنی ضبه خودشون مهاجر هستند و در افغانستان ولسوالی گیلان در ولایت غزنی وجود دارد و حتی یک قوم به نام گلانی در افغانستان در نزدیکی خیون ها ساکن بودند. آستارا تا انزلی خاک تاریخی اردبیل و ترک هاست.

محمد

نه همه جای ایران مال ترک هاست هر چی تو گفتی درسته از گشنگی راهی شهرهای شمال شدین بعدش دوقورت ونیم شما هم باقی هست اومدین شمال شکماتونو سیر کردین برگردین به استان خودتون لطفا

نظر دهید - پسندیدم 0

ایرانی 17 شهریور 1398 ساعت 09:06

من اهل خلخالم کسی در حلخال خواهان جدایی و الحاق به گیلان نیست. شایعه سازی نکنید.

نظر دهید - پسندیدم 4

نگاه شما:

security code