| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: اینِس تا! تِلْ گرام! اینِس… تا گرام یا مثلا مسینجر! واتسآپ؟ تلفظ اشتباه نام برندها و اپلیکیشن ها را تاکی ادامه خواهیم داد؟ عادت کرده ایم کلمات را به همان شیوه ای که دوست داریم تلفظ کنیم، دوست باکلاس من هم که می گوید لاکچری! عادت کرده ایم همه چیز را خلاصه و مفید بگوییم!! کلماتی که هر روز می شنویم اما گاهی متوجه می شویم گوش هایمان از فرط تعجب قرمز شده اند، نام بسیاری از برندهای تکنولوژی و اپلیکیشن ها در بین ما ایرانیان به همان شیوه ای تلفظ می شود که خودمان ترجیح می دهیم یا با آنها راحت تر هستیم! instagram_0098 بعد از بررسی دقیق تلفظ اصلی نام برندهای مختلف در منابع متعدد، قصد داریم تلفظ صحیح نام برندهای مختلف تکنولوژی را بررسی نماییم: تلفظ اشتباه نام برندها و اپلیکیشن ها به شیوه های عجیب! ساده تر از همه نام اپلیکیشن به اشتراک گذاری عکس یعنی instagram است، دیده ایم و شنیده ایم طرز تلفظ این واژه را توسط شاخ های تکنولوژی!!! چرا همه چیز را سخت می کنید؟ راحت بگوییم اینستاگرام /ˈɪnstəɡɹæm/ نیازی نیست بگوییم اینس..تا یا اینِسْ..تا..گرام! واتس اپ نام اپلیکیشن دیگری است که به همین سرنوشت دچار شده است، واتسآپ تلفظ اشتباهی است که اکثرا می شنویم در صورتی که این کلمه whatsapp است و از دو بخشwhats و app تشکیل شده است: اپ به معنای اپلیکیشن در صورتی که می گوییم: واتساپ یا واتس آپ، آپ نیست عزیز دل! واتس اَپ. یا مثلا کلمه ی share به معنای به اشتراک گذاری که می نویسیم فلان عکس یا فلان رسانه را شِیْر کردم! جانم! شیرو چیکار کردی؟ همان به اشتراک گذاشتم هم چندان بد نیست اما اگر می خواهیم به اصطلاح با کلاس تر باشیم بگوییم: شر [shair]. از کلمه luxury هم بهتر است به سرعت بگذریم و فقط به این موضوع اشاره کنیم که تلفظ این کلمه لاکچری یا در حالت حادتر لاکسوری نیست دوستان! لاگژری را استفاده کنید، اگر چه گاهی در تلفظ آمریکایی لاکشری هم تلفظ می شود. برندهای مختلف نیز در امان نیستند!

تلفظ اشتباه نام برندها

  برندهای تجاری مختلف از جمله برندهای مطرح تکنولوژی متعلق به کشورهای مختلف با زبان های مختلفی هستند. حق داریم اگر گاهی نام آنها را اشتباه تلفظ می کنیم اما گاهی این عدم تلفظ صحیح، نام برند را کاملا زیر و رو می کند، گویا برند کاملا جدیدی خلق کرده ایم، کوچکترین شباهتی بین آنچه ما تلفظ می کنیم و نام اصلی برند وجود ندارد. بعد از بررسی هایی که انجام گرفت متوجه شدیم حتی نام برترین و کهنه کارترین برندهای تکنولوژی را نیز اشتباه تلفظ می کنیم. از جمله برند های نگون بختی که فارسی سازی شده اند و به نظر می رسد آنچنان در رسانه های مختلف جا افتاده اند که به این راحتی ها نمی توان شیوه ی تلفظ آنها را اصلاح کرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد: Huawei کمپانی گوشی سازی چینی که تلفظ صحیح نامش نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها مشکل ساز شده بود و همچنان نیز اشتباه تلفظ می شود. به تازگی نیز نام این کمپانی را هوآوی تلفظ می کنیم و فکر می کنیم به راه راست هدایت شده ایم اما باز هم اشتباه می کنیم. تلفظ درست برند Huawei کاملا متفاوت از چیزی است که می گوییم. Huawei اینگونه تلفظ می شود: وا..وی(Wha Whey) و به معنای باشکوه و پر زرق و برق است. Xiaomi این برند چینی را شیائومی یا شائومی تلفظ می کنیم، در صورتی که تلفظ صحیح آن شا..می است. کلمه shower در انگلیسی را تصور کنید، نام این برند مانند show me تلفظ می شود اما قسمت اول مانند shower به صورتی کشیده تر تلفظ می شود پس شیائومی درست نیست. Asus برند Asus نیز به صورت ایسوس تلفظ می شود در صورتی که تلفظ صحیح آن ایزوس است. سوز نام یکی از خدایان افسانه های یونان باستان موسوم به خدای آسمان و باد است. Nutella نوتلا ترکیبی از فندق بو داده، شیر گرم و شکلات که این روزها بسیار پرطرفدار شده است؛ اما آیا آن را درست تلفظ می کنیم؟ باید بگوییم نه! تلفظ صحیح Nutella نیوتلا new-tell-uh است نه نوتلا!! IKEA کمپانی سوئیسی لوازم خانگی که همیشه نام آن را آیکیا تلفظ کرده ایم در حالی که تلفظ صحیح آن ای کی یاه ( ih-key-yah) است. تلفظ اشتباه نام برندها Hunday کمپانی کره ایHunday را سال هاست با افتخار هیوندای تلفظ می کنیم در صورتی که تلفظ صحیح آن، هان دی (HUN-day) است. Tag Hewar کمپانی ساعت سازی سوئیسی که نام آن را تگ هئور تلفظ می کنیم اما تلفظ صحیح برند Tag Hewar، تاگ هویر است. NIKE کمپانی فعال در زمینه ی لوازم ورزشی که همیشه نایک گفته ایم اما تلفظ صحیح این برند ورزشی نای کی( Nikey) است. givenchy برند لوکس فرانسوی که در ایران گیوانچی و ژیوانچی تلفظ می شود، تلفظ صحیح این برند ژیوان شی است. Adobe کمپانی نرم افزار های رایانه ای Adobe که به اشتباه آدوبی یا آدوب گفته می شود و تلفظ صحیح آن ادوبی است. لیست تلفظ اشتباه نام برندها می تواند همچنان ادامه داشته باشد اما سعی کردیم پر کاربردترین آنها را برای شما جمع آوری کنیم. نظر شما چیست؟ آیا برند دیگری را می شناسید که اشتباه تلفظ می شود یا دوستانی دارید که این کلمات را درست تلفظ نمی کنند؟ شما هم در تلفظ اشتباه نام برندها استاد هستید؟! به نظر شما نام کدام برند یا اپلیکیشن بیش از همه در ایران اشتباه تلفظ می شود؟

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

ابراهیم 24 آبان 1402 ساعت 06:08

دوست نگارنده سلام. باید از شما تشکر کرد بابت نگارش این مطلب اما... نکته ای که لازم دیدم اشاره کنم اینکه شما تلاش کرده اید تلفظ صحیح کلمات را در برخی موارد بر اساس تلفظ غربی یادآور شوید لیکن اساس کلماتی چون Xiaomi و hyundai شرقی ست و آفرینندگان این اسامی خود به شکل دیگر تلفظ می کنند. مانند شیائومی و هاندِ (نه هاندِی)
سپاس

نظر دهید - پسندیدم 0

mobina 8 اسفند 1401 ساعت 09:12

بسیار عالی ممنونم بابت اطلاعات مفیدی که در این سایت قرار دادید.

نظر دهید - پسندیدم 1

مینا 22 آبان 1399 ساعت 11:08

عالی
مرسی

نظر دهید - پسندیدم 5

میلاد عبدی پور 30 مرداد 1399 ساعت 05:05

ممنونم ازتون
واقعا ممنونم
(یک دنیا)

نظر دهید - پسندیدم 3

نگاه شما:

security code