| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
در ادامه دوره‌های اشتغال محور و رویدادهای کارآفرینی و تجاری‌سازی در گیلان؛
       کد خبر: 80783
نگاه ایران/ مهدیه عطایی: در ادامه کارگاه های یک روزه آموزشی کسب وکارهای فناوری، بعد از دانشکده فنی شهید چمران (اینجا بخوانید) این بار دانشکده فنی دانشگاه گیلان، میزبان علاقه مندان به دنیای فناوری بود. (گزارش تصویری) سلسله کارگاه هایی که باهدف آشنایی دانشجویان با مشاغل و کسب وکارهای دنیای امروز در بازار داخلی و بین المللی در دانشگاه های مختلف برگزار می شود. مجتمع آموزشی و پژوهشی پُل گیلان بانی این رویداد در گیلان است. IT راهی برای عبور از موانع ورود به بازار کسب وکار %da%a9%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%87_%da%a9%d8%b3%d8%a8_%d9%88_%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c_%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7%db%8c_%d8%aa%da%a9%d9%86%d9%88%d9%84%d9%88%da%98%db%8c%da%a9_%d8%af%d8%a7 محمدرضا زمانی، مدرس کارآفرینی دانشگاه گیلان در ابتدای این برنامه از لزوم توجه به کسب وکارهای الکترونیکی صحبت کرد. او با اشاره به شرایط عصر حاضر و تفاوت هایش با 20 تا 30 سال گذشته وزندگی نسل های پیشین گفت: امروز دیگر مدارک تحصیلی تعیین کننده آینده افراد نیست. او ادامه داد فاصله ای که بین صنعت و دانشگاه اتفاق افتاده است دانشجویان را از ورود به کسب وکار بازمی دارد. محمدرضا زمانی به تشریح موانع ورود به بازار کسب وکار ازجمله سرمایه و حمایت (رابطه گرایی) پرداخت و حوزه فناوری اطلاعات (IT) را مقوله ای معرفی کرد که از این موانع عبور می کند. زمانی فعالیت های حوزه IT را برای جوان ها موثر می داند به گفته او حوصله و وقتی که جوان ها در ارائه کار در این موضوع می گذارند نتیجه ای قابل توجه دارد و آن ها را صاحب سرمایه و اعتبار می کند. زمانی از تیم های زیر 35 سال که در استان گیلان مشغول به فعالیت در زمینه بازی سازی هستند و به موفقیت های نسبی رسیده اند یاد می کند و توصیه می کند دانشجویان به یک زبان برنامه نویسی آشنا باشند. این دکترای مدیریت با ارائه ارزش مالی برخی فعالین موفق فناوری های هایتک در ایران مثل دیجی کالا، آپارات و کافه بازار یادآوری کرد که این شرکت ها از تیم های چندنفره با امکانات صفر راه اندازی شده اند. راه اندازی اولین اکسلیتور گیم در ایران %da%a9%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%87_%da%a9%d8%b3%d8%a8_%d9%88_%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c_%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7%db%8c_%d8%aa%da%a9%d9%86%d9%88%d9%84%d9%88%da%98%db%8c%da%a9_%d8%af%d8%a7 مهرگان روحی، از فعالین موفق حوزه فناوری اطلاعات، نویسنده و کارآفرین بین المللی دیگر سخنران این کارگاه است. روحی می گوید این کارگاه یک راه برای یک شبه پولدار شدن یا شاغل شدن نیست اما یک فرصت خوب بهره برداری برای رسیدن به موفقیت هاست. روحی ضعف های مرتبط با مشاغل را در ایران عنوان می کند و از معضلات دانشجویان را نداشتن هدف مشخص می داند. او می گوید دانشجویان تعریفی مشخص از اهداف خود ندارند و در اولین قدم باید اهداف را به قسمت های کوچک تر و قابل دسترس تجزیه کنند. او به دانشجویان می گوید استعدادهای شخصی خود را کشف کنند و بدون هدف درس خواندن را به رفتن راهی به ناکجاآباد تشبیه می کند. روحی که سابقه همکاری با تیم های مختلف ایرانی و بین المللی را داشته است از استعداد ایرانی ها و پتانسیل بالای آن ها می گوید که قابل قیاس با دیگران نیست. مدیرعامل مجتمع آموزشی پل گیلان می گوید چند سالی است که موج استارت آپ ها در کشور راه افتاده است. او اکسلیتورها (شتاب دهنده ها) را یک فرصت برای دانشجویان برای کسب موقعیت بهتر معرفی می کند. او همچنین به تشریح گام های تشکیل یک بیزینس پلان موفق و نقش اکسلیتورها در آن می پردازد. روحی همچنین از راه اندازی اولین اکسلیتور گیم (بازی) در ایران خبر می دهد و با بازشناسی ای افراد موفق کلید موفقت آن ها را شناسایی نیاز مشتری معرفی می کند. او می گوید انتخاب و دیدگاه درست با ایده های ساده و حتی تخصص محدود یک کسب وکار فوق العاده را رقم خواهد زد مانند تجربه های "نت برگ" و "مامان پز". روحی ادامه می دهد ما در ایران برای راه اندازی کسب و کارهای بزرگ و ثروت آفرین نیاز به کاراهای عجیب و غریب ندارم فقط با تا مین نیاز بخشی از مردم و در برخی موارد کپی خلاقانه از شرکت های بزرگ میتوانیم به راحتی به موفقیت دست پیدا کنیم، نمونه ای از این کپی های خلاقانه مانند اسنپ کپی شده از اوبر یا آپارات کپی شده از یوتیوپ، و به مواردی مشابه اشاره نمود. از ایده های ساده تا سرمایه های میلیونی %da%a9%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%87_%da%a9%d8%b3%d8%a8_%d9%88_%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c_%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7%db%8c_%d8%aa%da%a9%d9%86%d9%88%d9%84%d9%88%da%98%db%8c%da%a9_%d8%af%d8%a7 مهیار توشه جو، از جوانان فعال در مجتمع پل گیلان هم با نگاه تخصصی به حوزه بازی ها (Games) با یادآوری بازی های خاطره انگیزی همچون سوپر ماریو، سونیک، ریمبو و شورشی در شهر به پیشرفت بازی های جدید اشاره می کند. او برخی بازیهای موفق ایرانی را معرفی نمود بازیShadow Bladeبا درآمد بالا که 5 کشور روی مارکت app store بنر شده بود بازی های ارتش های فرازمینی، جنگ ماهی ها(200 میلیون تومان،درآمد یک ساله با 80 هزار کاربر فعال روزانه) و خروس جنگی (2 سال عنوان محبوب ترین و پرفروش ترین بازی کافه بازار را یدک کشیده است و 2 میلیون نفر کاربر فعال با درآمد ماهیانه 16 میلیون تومان آماده برای انتشار در بازارهای بین المللی)، فروت کرفت (درآمدی 300 میلیونی در سال)را به عنوان بازی های شناخته شده ای که تیم های چندنفره ایرانی را صاحب سرمایه کرده است معرفی می کند. ایده های ساده اما خلاقانه ای که جوان ها را وارد دنیای جدیدی از کسب وکار کرده است. %da%a9%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%87_%da%a9%d8%b3%d8%a8_%d9%88_%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c_%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7%db%8c_%d8%aa%da%a9%d9%86%d9%88%d9%84%d9%88%da%98%db%8c%da%a9_%d8%af%d8%a7 دانشجویان حاضر در جلسه در گفتگویی که با خبرنگار نگاه ایران داشتند از آشنا شدن با این حوزه فعالیت ابراز خرسندی کردند و با توجه به فاصله بین دانشگاه و صنعت برگزاری کارگاه هایی اشتغال محور در دانشگاه را از ملزومات اساسی دانستند. آنها همچنین همایش هایی از این دست را  تلنگری برای پیگیری و تحقیق در حوزه های مختلف معرفی کردند.