| شنبه، 08 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: نشست شهردار رشت با جمعی از اساتید زبان فارسی در آستانه یازدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی برگزار شد .

این نشست با حضور دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت ، رضا رسولی و فاطمه شیرزاد  از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، استاد دکتر مهدی محقق رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران٬ دکتر سیدعلی اصغر میر باقری فرد مشاورعالی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، استاد احمد سمیعی گیلانی نویسنده، مترجم و پژوهشگر پیشکسوت گیلانی، استاد توفیق هاشم پور سبحانی استاد معاصر زبان فارسی ، نویسنده و پژوهشگر ، فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت برگزار شد.

03156

در این نشست دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت در سخنانی ضمن گرامیداشت حضور اساتید حوزه زبان و ادب فارسی و همچنین خیرمقدم خدمت میهمانان بیان داشت: خدمت همه مدعوین از جمله اساتید داخلی و خارجی حاضر در این جمع خیرمقدم عرض کرده و همچنین از بانیان برگزاری این گردهمایی تشکر می کنم و امیدوارم در مدتی که در استان گیلان حضور دارند همه ما در کنار هم مروج خوبی برای زبان و ادب فارسی باشیم.

شهردار رشت در ادامه با اشاره به علت تشکیل این نشست و ارتباط آن با مسیر توسعه شهری کلانشهر رشت خاطر نشان کرد: شهر رشت یکی از محور های توسعه خود را تکیه بر حوزه ترویج فرهنگ مبتنی بر آداب و سنن قرار داده است و این مسئله اتفاق نمی افتد مگر اینکه مبانی علمی ترویج آن را چه حوزه آموزش و چه در حوزه پژوهش با لحاظ جغرافیا بوم محلی خودمان داشته باشیم. وی افزود: قطعا در ذیل این ترویج زبان و آداب مباحث مختلف زیر مجموعه این مبحث و متناسب با اقشار متعدد در نقاط مختلف کشور مورد نظر قرار می گیرد و قطعا ماهیت این قبیل گردهمایی ها به نوعی همین وارد جزئیات شدن است.

دکتر ثابت قدم در پایان ضمن تشکر مجدد از بانیان برگزاری این نشست بیان داشت: باردیگر خدمت همه میهمانان و اساتید محترم خیرمقدم عرض می کنم و امیدوارم در روزهای حضور شما در شهر رشت و استان گیلان میزبان خوبی برای شما باشیم.

03157

در بخش دیگری از این نشست دکتر رضا رسولی عضو شورای اسلامی رشت ضمن خیر مقدم به اساتید و میهمانان حاضر در تالار گفتگوی شهر رشت بیان داشت: به نیابت از همه شهروندان رشتی ضمن عرض خوش آمد و خیر مقدم امیدوارم که روزها و ساعات خوبی در رشت داشته باشید.

رسولی در ادامه به اهمیت و ارزش فرهنگ غنی ایرانی و زبان فارسی اشاره کرد و ابراز داشت: در کنار زبان بسیار ارزشمند ملی ما قطعا یکسری گویش ها و زبان های محلی شکل می گیرد که در فرهنگ محلی همان منطقه بسیار دارای اهمیت است، برای مثال زبان گیلکی برای ما بعنوان یک شهروند رشتی الاصل جایگاه ویژه ای دارد چرا که بنده و همه آن هایی کودکی شان را در این شهر سپری کرده ایم با این زبان لالایی شنیده ایم و یا آواهایی که بازار محلی ما شکل گرفته به این زبان بوده است.البته مبحث گردهمایی شما زبان گیلانی نیست اما عرض بنده یک درددل است با متخصصین امر علی الخصوص اساتید  محترم دانشگاه گیلان که بتوانیم با همکاری یکدیگر فضایی را ایجاد کنیم و زبان محلی ما که یکی از ابتدایی ترین داشته های یک فرهنگ و اقلیم است را تئوریزه کرده و آن را حفظ کنیم.

عضو شورای شهر رشت در ادامه با تاکید بر بهره گیری از دانش مفاخر و اساتید گیلانی اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور استاد سمیعی، استاد هوشنگ ابتهاج، استاد بشرا، استاد مرادیان گروسی و استاد فریدون نوزاد در استان ما امیدوارم گام های مفید و موثری در این زمینه داشته باشیم. وی در پایان به تدریس زبان های ترکی و کردی در دانشگاه های استان هایی که به این زبان صحبت می کنند اشاره کرد و ابراز داشت: امیدوارم که دانشگاه گیلان که در حوزه علوم انسانی یکی از دانشگاه های برتر است این زمینه را فراهم کند که بزودی زبان و ادبیات گیلکی را بعنوان یک رشته دانشگاهی در دانشگاه گیلان داشته باشیم، شاید این پیشنهاد بنده فنی نباشد اما اجازه بدهید بعنوان یک آرزو این را مطرح کنم.

03155

در ادامه این نشست دکتر سید علی اصغر میرباقری فرد مشاور عالی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: خوشحالم که امشب توفیق زیارت اساتید را در شهر زیبا و فرهنگی رشت دارم، وی افزود: این گردهمایی یک اتفاق بزرگ در سطح ملی است و به هیچ وجه نباید با دیگر همایش هایی که در دانشگاه ها برگزار می شود مقایسه شود.

میرباقری همچنین حضور سه نسل از اساتید و محققان زبان فارسی به طور همزمان را یکی از نکات ویژه این گردهمایی برشمرد و خاطرنشان کرد: از آنجا که متاسفانه برای ارتباط بین نسل ها شیوه های مشخص شده نداریم، این اتفاق که در دیگر همایش ها کم سابقه است موجب می شود تا تجارب، دانش و یافته ها به خوبی منتقل شود.

وی در پایان ابراز داشت: با مشاهده شواهد و قرائن و چرخه امور کاملا حکایت از آن دارد که این گردهمایی یکی از منظم ترین گردهمایی های برگزار شده خواهد بود و بدین سبب از عزیزان تشکر می کنم. همچنین از شهردار محترم رشت آقای دکتر ثابت قدم صمیمانه تشکر می کنم.

در پایان این نشست با اهدای هدایایی از اساتید برجسته حاضر در این نشست آقایان دکتر محقق٬ سمیعی گیلانی، هاشم پور سبحانی و میرباقری تقدیر شد.

03158

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code