سه شنبه، 06 آبان 1399 | 2020 Tuesday 27 ,October  
دفاع رضا رسولی از عملکرد کمیسیون ترافیک شورای شهر رشت :
نگاه ایران:رئیس کمیسیون ترافیک شورای شهر رشت با دفاع از عملکرد سه ساله این کمیسیون گفت: اجازه نمی دهم که زحمات همکاران من در این کمیسیون تحت تاثیر مخالفت خوانی های شخصی قرار بگیرد. رضا رسولی در ابتدای جلسه سی تیرماه کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای شهر رشت افزود:چند روز پیش اظهاراتی را از دوست و همکار عزیزمان در رسانه ها مشاهده کردم که برای من تعجب آور بود. رسولی افزود: البته هرکدام از اعضای شورا در حیطه وظایف خود می توانند در حوزه های مختلف عملکردی شهرداری نظارت داشته باشند و این حق همه ما است و می توانیم این را مطرح کنیم که می تواند این ها درست یا از روی ناآگاهی باشد؛ اما آن چیزی که باعث شد مواردی را مطرح کنم این است که ایشان در حیطه نقش نظارتی شورا در حوزه عملکرد اتوبوسرانی ضعفهایی را مشاهده کردند و از آنجا که این حوزه در حیطه تخصصی کمیسیون حمل و نقل است جا دارد که از عملکرد این کمیسیون در طول سه سال گذشته دفاع مختصری داشته باشم و اطلاعاتی را خدمت مردم ارائه کنم که بدانند هیچ گونه مسامحه یا کم کاری اتفاق نیفتاده است. عمر مفید اتوبوس ها هشت سال است  رسولی در ادامه اظهار داشت: در سازمان اتوبوسرانی اتفاقی در حد کاهش سه دستگاه اتوبوس افتاد که با ورود کمیسیون بعد از گذشت ۴ هفته خلاء پر شد و گزارشی که از سازمان اتوبوسرانی داشتیم اتوبوس هایی که قابلیت تعمیرات ناوگانی داشتند را وارد خط کردند و حال تعداد ۳۰ اتوبوس فعال در شهرداری داریم. رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: آنچه در حیطه اتوبوسرانی افتاد از دو منظر قابل بررسی است. طبق دستور العمل وزارت کشور عمر مفید اتوبوس ها هشت سال است که بعد ها به خاطر مسائلی از جمله تحریم ها الحاقیه ای آمد که عمرش به ده سال رسید اما در دوسال نهایی اتوبوس ها ازاستاندارد لازم برخوردار نیستند. وی ادامه داد: از سال ۸۸ به بعد شهرداری رشت کلا ۵ دستگاه اتوبوس خریداری کرد و کلا ۵ دستگاه زیر هشت سال داریم که می توانند به طور طبیعی فعالیت کنند، به جز این دستگاه های جدیدی که خریده شده همین ها قابل استفاده است. سازمان اتوبوسرانی دستگاه بهره بردار است رسولی در ادامه تاکید کرد: این نکته باید گفته شود که تهیه ناوگان و تامین آن کار حوزه اتوبوسرانی نیست و اتوبوسرانی دستگاه بهره بردار است و ناوگان را ستاد مالی و اقتصادی تهیه می کند و به سازمان اتوبوسرانی برای بهره برداری تحویل می دهد و البته کیفیت تهیه این ناوگان را باید حوزه اتوبوسرانی در آن کار بکند. وی در ادامه افزود: در یکی از اولین کارهای این کمیسیون در سال اول به آن واکنش نشان داده شد همین بحث کمبود تعداد ناوگان و تهیه آن بود که با حساسیت خاصی توسط آقای کارگرنیا شروع شدو بعد توسط تک تک اعضا ادامه پیدا کرد که ما بیش از ۱۰ جلسه در این رابطه داشتیم، بحث بی آرتی و امکان سنجی آن در همین کمیسیون مطرح و بحث شد و تعداد ناوگان چه در سال اول و چه سال دوم پیگیری شد و شهرداری هم به سمت خرید اتوبوس جدید رفت و بعد از هشت سال این اتفاق شایسته ای بود که رخ داد. متهم کردن کسانی که زحمت های خوبی کشیدند جای تاسف دارد این عضو شورای شهر در ادامه گفت: همه دوستان زحمت کشیدند و اگر موضوع انتقادها فقط به شخص بنده برمی گشت نگرانی خاصی نداشتم که جواب بعضی حرف ها را بدهم اما وقتی زحمات سه ساله من و مشاورین بزرگوار ما در شهرداری و شورا نادیده گرفته می شود ترجیح دادم اظهار نظر کنم. رئیس کمیسیون ترافیک و حمل و نقل شورای شهر رشت در عین حال گفت:البته این همکار ما نیز قصد بی احترامی نداشته است ولی انتشار این مطلب سوء تفاهماتی را پیش آورد. وی در ادامه گفت: ما طی سال جاری سه بار شهردار را برای پاسخگویی در حوزه اتوبوسرانی دعوت کردیم و جلساتی را گذاشتیم که حوزه های مرتبط با تعمیرات اتوبوس در جلسات نیز حضور داشتند. وی افزود: جای نگرانی دارد معاونان اداری و مالی ما را به خاطر آنکه در این مساله تهیه اتوبوس ها زحمت کشیدند به کم کاری متهم کنند. رسولی در ادامه تاکید کرد: اینکه اتوبوس های بی آرتی به خط اضافه نشدند اظهر من الشمس است، اتوبوس ها در اسفند سال ۹۳ با زحمات مدیران و دیگر اعضای ستاد مرکزی شهرداری که زحمت کشیدند خریداری شدند، اما اینکه این اتوبوس ها به خط اضافه نشدند دو مساله است، یکی کم تجربگی شهرداری در تامین ماشین آلات که تنها به حوزه اتوبوسرانی نیست و ما در حوزه عمرانی، راهسازی و ماشین آلات خدمات شهری و آتش نشانی هم می بینیم. این ها نشان می دهد شهرداری در این حوزه ها کم تجربه است که سال ها این کار را انجام نداده است که امسال هم دیدیم برای قرارداد خرید اتوبوسرانی چه حواشی پیش آمد. وی افزود: مساله دیگر تامین مالی خرید ناوگان بود. ما پولی نداشتیم که اتوبوس بخریم. شهرداری خریدش را با تاخیر انجام داد و البته اکنون کار هایش انجام شده است، که من تعجب می کنم که وقتی همه کار ها انجام شده است و می دانیم که در مدت زمان کوتاه دیگر اتوبوس ها وارد خط می شوند عکس العمل نشان می دهیم. رئیس کمیسیون ترافیک در ادامه دفاعیاتش از اعضای کمیسیون تصریح کرد: اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک کاری که از روی مسامحه و کم کاری باشد نداشتند و دلیلی هم برای این کار وجود ندارد. وی در ادامه گفت: بنده نگران این هستم که فریاد کشیدن در شورای شهری فرهنگی مانند رشت تبدیل به فضیلت شود، همه ما باید متوجه این باشیم که این تریبون متعلق به بنده و شخص نیست بلکه متعلق به مردم شهری است که در بسیاری از حوزه ها اولین هستند و این جای تاسف است که با فریاد و فشار غیرمتعارف بخواهیم به اهداف خود برسیم . بحث خصوصی سازی ناوگان اتوبوسرانی توسط این کمیسیون مطرح شد رسولی در ادامه با تشریح سازماندهی و برنامه ریزی کمیسیون ترافیک و حمل نقل بیان داشت: ما دو بحث مختلف داریم، یکی ناوگان قدیمی و کهنه است در شهر وجود داشته است که در بهترین شرایط که برای خریدو تامین ناوگان در گذشته وجریان مالی بسیار خوب، بحث هدفمندی یارانه و نفت ۱۵۰ دلاری و جریان نقدینگی خوب کاری برای آن نشد و امروز ۵ اتوبوس قابل استفاده در این شهر داریم، اما ما در پائیز سال گذشته فکر کردیم که وقت تلف کردن برای ناوگان فرسوده کار عبث و بیهوده است است و برای همین بود که طرح خصوصی سازی از همین کمیسیون مطرح شد که تنها راه ما برای نجات از این فرسودگی ناوگان برونسپاری است که در همه شهر ها هم اتفاق افتاده است، این در هیات عالی سرمایه گذاری هم مطرح شده و امیدواریم امروز به صحن برسد که اگر حاشیه سازی اتفاق نیفتد ما در این حوزه در همین هفته ها برای اجرایی شدن آن نتیجه می گیریم. رئیس کمیسیون ترافیک همچنین اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که برای رشد این مساله تامین مالی بیرون از شهرداری اتفاق می افتد، چون شهرداری امروز مشکلات زیادی چون بدهی سه میلیاردی به تامین اجتماعی دارد یا نمی تواند دستمزد پرسنل خود را تامین کند. بسیاری از اولولیت ها در شهرداری وجود دارد که شهرداری بهسازی و تامین ناوگان اتوبوسرانی را در اولویت های بالای آن قرار نمی دهد، این کاری است که در حوزه همین کمیسیون اتفاق افتاده است و شهروندان از مواهب آن بهره مند می شوند.  تلاش برای در اختیار گرفتن ۱۷۰ اتوبوس  رسولی در ادامه تصریح کرد: با همت همه اعضای شورا ۱۷ میلیارد تومان درباره بودجه برای تامین اعضا تصویب کردیم و همه اعضا تاکید بر خرید ناوگان و بهسازی آن داشتیم. این ۲۰ اتوبوس ها همه کارهای اداری و تامین مالی آن انجام شده است و به زودی وارد خط می شوند، برای خرید ۵۰ دستگاه دیگر هم که با همین ضرب الاجل دوستان در کمیسیون بدون سکوت و مسامحه برای حوزه شهرداری تعیین کرده بودند شهرداری پیشنهاد مشخص را برای بقیه وام ۳۸ میلیاردی داده است که در جلسه گذشته کمیسیون هم بررسی شد و امروز هم در جلسه کمیسیون مطرح خواهد شد و امیدواریم با تصویب در پایان سال با اضافه شدن ۹۰ دستگاه اتوبوس فرسوده با همان ساختار برونسپاری که قطعا مشکلات خودش را دارد این مساله را پیش ببریم. وی ادامه داد: قطعا تعدادی از ناوگان به خطوط اضافه خواهد شد و مردم ما که قطعا مظلوم واقع شده اند و درگیر بخشی از سیاسی کارهاو حاشیه روی ها شده اند به آن ها ارائه خدمات خواهد شد. رئیس کمیسیون ترافیک همچنین تاکید کرد: با اضافه کردن ۹۰ اتوبوس فرسوده و ۷۰ اتوبوس نو که ۲۰ دستگاه آن در سال دوم شورا به خطوط اضافه شده و ۵۰ دستگاه بعدی که در قالب همین لایحه وارد می شوند موجب می شود که تا پایان سال ۹۵ بیش از ۱۷۰ اتوبوس خدمات رسانی داشته باشیم. رسولی در پایان بار دیگر اشاره داشت: چون این فضای زحمتی که مورد حمله قرار گرفته بود وارد جوابگوئی شدم وگرنه قصد جوابگوئی نداشتم و به کسی نیز اجازه نخواهم داد که زحمات ارزشمند و پر ارزش این کمیسیون و همکاران من را تحت الشعاع خودش قرار بدهد.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code