| چهارشنبه، 05 آبان 1400
نگاه ایران/گروه اجتماعی: شهرداری های به عنوان مهمترین رکن مدیریت شهری در ایران قدمت صد ساله پیدا کرده اند. به راستی چرا با این همه قدمت، بازهم شاهد این همه نارضایتی در شهروندان هستیم و گاه و بیگاه تجارب بسیار بدی از کارهای مرتبط با شهرداری داشته ایم. اکثرا با این گفته مواجه می شویم که اگر می خواهی کارتان سریع راه بیفتد به فلان کارشناس مراجعه کنید... آیا واقعیت دارد یا کذب است؟ اما به فرض صحت، علت چیست؟مشکل کجاست؟ چرا با این همه تجربه سازمانی، شهرداران از سالم نمودن این محیط ناتوان هستند؟ شاید هزاران پاسخ را بتوان بیان نمود. اما یک گزینه محتمل تر است. فرایندهای کاری در شهرداری ها به قدری پیچیده و بزرگ هستند که نظارت و کنترل سنتی بر تمام پروسه کاری امکان پذیر نیست و همواره درصد خطای بالایی دارد. در هزاره سوم به لطف حضور زیرساخت های تکنولوژیکی می توان تا حد زیادی این پروسه را مدیریت نمود و با استفاده از ابزارهای مدرن بر پایه فناوری اطلاعات، نظارت و کنترل را به صورت سیستماتیک اجرایی نمود. اما آیا واقعا با استفاده از سیستم های رایانه ای می توان بر نقش انسان به عنوان کاربر نهایی سیستم ها نیز اعمال مدیریتی صد درصدی داشت؟ طبیعتا مادامی که سیستم ها با استفاده از انسان کار می کنند این شکاف همواره وجود خواهد داشت و راه گریزی از آن نیست. شاید یک راهکار که در این حوزه می توان از آن بهره جست استفاده از ابزارهای مدیریتی نظیر ساختارهای غیر متمرکز، ایجاد رقابت و استفاده از توان بخش خصوصی باشد. شهرداری رشت در راستای افزایش رضایتمندی شهروندان و مبارزه با فساد اداری با توجه به مصوبه محترم شورای اسلامی شهر رشت در سال گذشته در خصوص برونسپاری فرایندهای خدمات شهرسازی، تمامی تلاش و همیت خود را بر اجرایی نمودن این مصوبه قرارداده است و در یک سال گذشته تمامی اقدامات زیرساختی در این حوزه در خصوص اصلاح فرایندهای کاری، تجهیز زیرساخت سخت افزاری و شبکه و بروزرسانی نرم افزار شهرسازی را در سرلوحه خود قرارداده و توانسته است زمینه های عملیاتی شدن این فرایند را اجرایی نماید. عماد علیجانی نماینده تام الاختیار شهردار رشت و مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات شهرداری رشت که نفر اول در راستای مسوولیت فوق محسوب می شود، در گزارشی که در پرتال روابط عمومی شهرداری رشت منتشر شده است، با ذکر این نکته که شهرداری مشهد تنها شهرداری است که به معنای واقعی کلمه برونسپاری خدمات شهرسازی را تا میزان بالای 85 درصد انجام داده است می گوید: شهرداری رشت درصدد است تا در راستای اجرای شعار اقدام و عمل با استفاده از توان بخش خصوصی و زیرساخت های مبتنی بر فناوری اطلاعات تا کمتر از شش ماه آینده این سیستم را عملیاتی نماید. photo_2016-06-04_20-09-31 علیجانی همچنین بیان نمود که باتوجه به بازدید صورت گرفته از دفاتر برون سپاری شهرداری مشهد توسط اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت و مشاوران حوزه فناوری اطلاعات، ساختار کلی کار مورد تایید قرار گرفته است و گروه فناوری اطلاعات در صدد است تا با اصلاح مدل برون سپاری مشهد و در نظر گرفتن مشکلات جزئی که در مدت اجرای آن در کلانشهر مشهد دیده شده است، به یک مدل جامع رسیده و اندک مشکلات موجود  را نیز رفع نمایند. شایان ذکر است که در صورت عملیاتی شدن این طرح شهروندان شهر رشت برای انجام امور مرتبط با شهرداری ها دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مناطق شهرداری نداشته و می توانند به تشخیص خود به هریک از دفاتر صاحب صلاحیت بخش خصوصی مراجعه نمایند. تعداد دفاتر برون سپاری از مسایلی است که هنوز نهایی نشده است و مقرر گردیده مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد. اتفاق مثبتی که در آینده نه چندان دور در «کلانشهر رشت» بوقوع می پیوندد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code