| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
نگاه ایران:   محمدحسین مقیمی در نشست خبری صبح امروز (6 اسفند ماه) خود با خبرنگاران گفت: امیدواریم نتیجه اقدامات صورت گرفته این باشد که در 7 اسفند دو انتخابات پرشکوه را برگزار کنیم. خوشخبتانه مراحل مختلف انتخابات را پشت سر گذاشته ایم و به آخرین مرحله نزدیک می شویم. ان شالله فردا صبح ساعت 8 تمام شعب اخذ رای آماده هستند تا ملت آراء خود را به صندوق بیاندازند. وی افزود: در نقاط مرزی، کوهستانی، عشایری، روستایی و شهری امکانات لازم دیده شده تا همه واجدان شرایط رای دادن بتوانند به دواطلبان مورد نظر خود رای دهند. تلاش می کنیم در مناطق صعب العبور از هلی کوپتر استفاده کنیم تا رای دهی مردم آسان تر شود. معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه سعی کردیم از امکاناتی استفاده کنیم که مشکلات موجود وقفه ای در کار وزارت کشور ایجاد نکند، اظهار داشت: مراحل مختلف را از طریق رسانه ها با مردم در میان گذاشته ایم و تلاش کردیم همه فعالیت های ستاد انتخابات شفاف باشد. هیچ اقدامی در ستاد انتخابات و وزارت کشور انجام نگرفته مگر اینکه رسانه ها در جریان آن قرار گرفتند. مقیمی خاطرنشان کرد: از زمان تشکیل ستاد انتخابات جلسات به موقع برگزار شد و تصمیمات لازم اتخاذ شد با دستور وزیر کشور مرحله ثبت نام آغاز شد و هشت نفر توسط هیات نظارت به عنوان معتمدان مردم انتخاب شدند در نهایت با موافقت فرمانداران هیات های اجرایی انتخابات خبرگان و مجلس یکی شدند در این زمینه تعامل خوبی بین وزارت کشور و شورای نگهبان صورت گرفت. وی با اشاره به اینکه در انتخابات ۱۲ هزار و ۶۷ نفر ثبت نام کردند، تصریح کرد: تعداد ثبت نام کنندگان و استقبال مردم از انتخابات بسیار خوب بود. جوان تر ها با علاقه مندی بیشتری به این انتخابات ورود پیدا کردند با اینکه مجلس هفتم در ثبت نام مردم آمار بالایی داشت اما در این دوره ۵۰ درصد هم بیشتر از مجلس هفتم ثبت نام کردند. در نهایت بعد از بررسی صلاحیت ها و انصراف برخی افراد از انتخابات نهایتا ۴ هزار و ۸۴۴ نفر تا این لحظه با یکدیگر رقابت می کنند. تعداد انصراف دهندگان از انتخابات هزار و ۴۸۰ نفر است البته هنوز هم برای انصراف فرصت وجود دارد. رئیس ستاد انتخابات با بیان اینکه هزار و ۶۲ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی داریم، خاطرنشان کرد: از این میان ۳۱ حوزه اصلی مربوط به انتخابات خبرگان و هزار و ۳۱ حوزه مربوط به فرمانداری های ما است. ۲۰۷حوزه اصلی نیز برای انتخابات مجلس داریم. امکاناتی همچون صندوق اخذ رای، تعرفه ها و مهر ها بین استان ها توزیع شده و همه حوزه های انتخابیه ما از نظر تجهیزات و امکانات در شرایط مطلوبی قرار دارند و از این لحاظ کمبودی احساس نمی کنیم.

مقیمی با بیان اینکه یک هفته برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و دو هفته برای انتخابات خبرگان زمان برای تبلیغات درنظر گرفته شد؛ گفت: برای انتخابات خبرگان طبق ضوابط کمترین تخلفی نداشتیم اما برای مجلس شورای اسلامی که امروز زمان تبلیغات آن به پایان رسید در مواردی رفتارهایی داشتیم که آن ها گزارش شده اند. با این حال گزارش نگران کننده ای از تبلیغات انتخابات نداشتیم موارد اندک را نیز دنبال می کنیم و متخلفان به قوه قضاییه معرفی و در زمان لازم با آنها برخورد خواهد شد.

وی افزود: ما بایدها و نبایدها را برای فرمانداران تهیه کرده ایم و همه تلاش می کنیم برمدار قانون حرکت کنیم.

رئیس ستاد انتخابات در مورد دو مرحله ای شدن انتخابات گفت: وقتی از یک حوزه انتخابیه یک نفر انتخاب می شود بالاترین رای باید به 25 درصد به علاوه یک رای برسد در غیراینصورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعداد تعرفه ها به حدی است که برای دو انتخابات کفایت می کند؛ گفت: البته تعرفه های انتخابات مجلس و خبرگان با یکدیگر متفاوت است حدود 130 میلیون تعرفه در اختیار حوزه های انتخابیه قرار گرفته و پس از انتخابات نیز این تعرفه ها به عنوان اوراق دولتی حفظ و صورت جلسه می شوند.

مقیمی با اشاره به اینکه حداقل زمان رای دهی 10 ساعت است که از 8 صبح تا پایان ساعت 6 بعدازظهر خواهد بود؛ گفت: اگر احساس شود نیاز به تمدید زمان است با تایید وزارت کشور این کار صورت می گیرد و از رسانه ملی اعلام می شود در هر شعبه به مجرد اینکه کارهای رای گیری به اتمام برسد؛ شمارش آراء  آغاز می شود و نتایج اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان شرکت افرادی که در حصر هستند برای حضور در انتخابات از طریق صندوق های سیار وجود دارد؛ گفت: برای تمام کسانی که واجد رای دادن هستند هر کجا که هستند باید امکانات لازم را فراهم کنیم تا رای خود را بدهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه خبر تایید صلاحیت یکی از داوطلبان در روز آخر دیشب تکذیب شد؛ گفت: حدود سه روز است که دیگر تایید صلاحیتی از شورای نگهبان دریافت نکرده ایم.

وی در مورد موارد تخلف در انتخابات گفت: در تبلیغات ممکن است تخلفات مختلفی صورت گیرد و برخی در اظهار نظرهای خود چارچوب های قانونی را رعایت نکنند همچنین این اجازه وجود ندارد که برخی از اموال عمومی که در اختیارشان است و بودجه بیت المال محسوب می شود له یا علیه داوطلبی تبلیغات کنند.

مقیمی افزود: پیش از این نیز ما یک جلسه با رسانه ها گذاشتیم و مواردی را که باید رعایت می شد اطلاع رسانی کردیم خیلی ها رعایت کردند و به برخی نیز توصیه ها و تذکراتی داشتیم البته پرونده هایی نیز به قوه قضاییه نیز ارجاع شده است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code