| دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403

ساخت مسکن محرومان طی دو سال اخیر با افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، روند کندی به خود گرفته که این موضوع باعث تشدید مشکلات افراد نیازمند جامعه شده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای تخریب خانه های محرومان و حاشیه نشین ها در شهرهای مختلف امسال بسیار حاشیه ساز شده است. آلونک هایی که برای بسیاری از خانواده های محروم جامعه به عنوان یک سقف بالا سر مهم بود ، در مدت چند دقیقه به صورت کامل تخریب شد.

طبق قانون اساسی دولت موظف است که برای اقشار محروم جامعه خانه بسازد اما طی چند سال گذشته شاهد آن هستیم که دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ها، بنیاد مسکن ، شرکت باز آفرینی شهری و سایر دستگاه ها نه تنها اقدامی در این بخش انجام نمی دهند بلکه به بهانه های مختلف هم اقدام به تخریب واحدهای مسکونی افراد می کنند که این خود باعث ایجاد جو روانی بدی در جامعه شده است.

از طرف دیگر در بسیاری از محلاتی که دارای بافت فرسوده هستند، اهالی این مناطق همکاری لازم را انجام نمی دهند و این خود باعث کند شدن روند اجرای پروژه های نوسازی شده است.

بسیاری از دستگاه ها از جمله انجمن خیرین مسکن ساز و همچنین بنیاد مسکن اعلام کرده اند که ساخت چندین هزار واحد مسکن محرومان را به اتمام رسانده اند اما در یکی دو سال اخیر با افزایش هزینه های ساخت و پاسخ گو نبودن میزان تسهیلات، روند ساخت این واحدها کند شده است‌.

ساخت مسکن محرومان در روستاها با پرداخت تسهیلات ادامه دار
در همین رابطه حمید رضا سهرابی مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه از سال ۹۴ همواره مشغول ساخت مسکن برای محرومان هستیم گفت: بنیاد مسکن با امکاناتی که در اختیار دارد در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اقدام به ساخت مسکن برای کم‌درآمدها می‌کند.

او با بیان اینکه بنیاد مسکن متناسب با تسهیلات و امکاناتی که در اختیار دارد اقدام به پرداخت تسهیلات و همچنین وام های بلاعوض می‌کند ادامه داد: در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر با توجه به اینکه امکاناتی در اختیار نداریم، نمی توانیم در این زمینه اقدام کنیم اما با همکاری دستگاه های دیگر امکان ساخت مسکن محرومان وجود دارد.

سهرابی در ادامه به مشکلی که اخیرا در استان هرمزگان ، شهر بندرعباس برای خانواده ای در زمینه مسکن رخ داده است گفت: بنیاد مسکن همواره آماده است برای خانواده های محرومی که مشکل مسکن و یا نیاز به دریافت تسهیلات دارند، اقدامات لازم را انجام دهد و تاکنون هم چندین مورد در روستاهای مختلف انجام شده است.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن توضیح داد: متاسفانه به دلیل آنکه بنیاد مسکن مسئولیت ساخت مسکن در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر را ندارد، بنابراین نمی تواند از امکانات خود برای پرداخت تسهیلات بلاعوض استفاده کند امّا دستگاه‌های مختلف از جمله خیرین مسکن ساز اقدام به ساخت مسکن برای اقشار محروم جامعه می کنند.

سهرابی با بیان اینکه  در قالب تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه در روستاها و شهرها از جمله شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر هم اقدام به ساخت مسکن برای محرومان می کنیم گفت : البته در صورتی که گزارش یا موردی اعلام شود که خانواده ای محروم است و نیاز به مسکن دارد برای این افراد، مسکن بلافاصله با پرداخت تسهیلات و وام های بلاعوض ساخته می شود.

 

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code