| جمعه، 07 اردیبهشت 1403

نگاه ایران/ گروه سیاسی: مراسم تودیع و معارفه رییس پارک علم و فناوری گیلان صبح امروز (دوشنبه 7 خردادماه) با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. در این جلسه علی باستی به عنوان رییس جدید پارک علم و فناوری گیلان معرفی شد.

دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تودیع و معارفه رییس پارک و علم فناوری گیلان گفت: دکتر متقی طلب فردی بسیار پرکار و پرتلاش بود و کیفیت کار برای وی بسیار مهم بود اما این کار سنگین است و خیلی ها را می تواند از پا دربیاورد.

لزوم تقویت تعامل پارک علم و فناوری با مسئولین استان و دانشگاه ها

وی افزود: پژوهش از آموزش پیچیده تر است و تقریباً تمام جوارح کشور باید در این حوزه فعال باشند تا نتایج موفق حاصل شود.

برومند ادامه داد: فناوری عملاً باعث شده هزینه برای اشتغال پایین بیاید.

وی بابیان اینکه پژوهش موتور محرکه اقتصادی کشورها شده است، خاطرنشان کرد: همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و... برای توسعه درگیر پژوهش هستند.

وی تأکید کرد: دکتر متقی طلب مشاور خوبی در زمینه های مختلف برای دکتر باستی خواهد بود.

وی ادامه داد: دکتر باستی جوان است و مسئولیتش در حوزه پارک بسیار سنگین است. انتظار داریم تیم افراد آشنا با کارآفرینی در استان توسعه پیدا کند. گیلان در این خصوص کمبود دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: پارک علم و فناوری از مناطق مهم کشور برای توسعه محسوب می شود.

وی ارتباط پارک با دانشگاه ها را ضروری دانست و گفت: ازاین پس پارک علم و فناوری گیلان با دانشگاه ها تعامل بیشتری داشته باشد. تحقق این امر در استان برای وزارتخانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برومند ادامه داد: تعامل پارک علم و فناوری با مسئولین استان باید افزایش یابد و از آنچه در استان وجود دارد باید بهره بگریم.

وی تأکید کرد: دکتر باستی جانشین پروری را از فردا در اولویت کارهای خود قرار دهد و در بزرگ کردن تیم های جدید از دانشگاه ها و شهرستان ها تلاش زیادی داشته باشد.

وی افزود: گیلان استانی فرهنگی است. مردمی هوشمند دارد که از ذخایر نخبگان کشور محسوب می شوند. باید از این ظرفیت گیلان برای توسعه این حوزه بهره بیشتری ببریم.

دکتر برومند تأکید کرد: مزیت های استان شناسایی شود و برای توسعه مجموعه ها تلاش مضاعف صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار هم بودن منجر به موفقیت ها می شود.

وی افزود: جوانان در پارک علم و فناوری می توانند در فضایی سالم شاداب و پر از نشاط کار کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خواستار شد تا مسئولین ذی ربط تمام تلاش خود را برای خوشحال کردن مردم انجام دهند زیرا زندگی بهتر و باکیفیت تر حق  مردم است.

 کارهایی که در شان مردم گیلان بود در حوزه پارک علم و فناوری انجام نشد

مجید متقی طلب در مراسم تودیع خود که امروز در سالن اجتماعات پارک و فناوری گیلان برگزار شد، گفت: موفقیت توفیقی الهی است که نصیب انسان می شود.

وی با اشاره به اینکه یک هفته است که برای سخنرانی امروز فکر می کنم، افزود: با تمسک به قرآن دانستم فقط باید حقایق بیان شود.

متقی طلب تصریح کرد: رویه ما این بود که هرگز از عدل و انصاف خارج نشویم.

او بابیان اینکه گیلان باید در فناوری ها برای کشور الگو شود، خاطرنشان کرد: 15سال برای رونق بازار تلاش کردیم. از ابتدا فقط ساختمان دفتر علمی و پژوهشی را تحویل گرفتیم و باید مرکز رشد را هم ایجاد می کردیم.

متقی طلب با اشاره به اینکه طی دوران مدیریتی ام  فقط دو سال از 82 تا 84 بدون دغدغه کارکردم، خاطرنشان کرد: برخی افراد برای منافع شخصی شان نگذاشتند ساختار و اهداف پارک علم و فناوری محقق شود.

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید دست همکاری به سوی همه دراز کردیم و خوشبختانه با استقبال هم مواجه شدیم.

وی افزود: در حال حاضر 9 مرکز رشد و 41 کانون خلاقیت در استان وجود دارد.

او گفت: 300 شرکت و موسسه در ساختارهای مختلف فعالیت دارند.

حتماً باید ساختار پارک با دانشگاه منسجم باشد و بدون این هماهنگی فعالیت های مجموعه معنی ندارند.

متقی طلب به برگزاری 7 فن بازار در استان اشاره کرد و گفت: هدف ما این بود ساختاری در جهت اهداف و رشد کشور را روبه جلو ببریم.

متقی طلب افزود: در حال حاضر 18 کشور عضو شبکه پارک های علم و فناوری کشور هستند. همچنین 2هزار مترمربع فضای کالبدی در استان در دست احداث است.

وی ادامه داد: من خیلی ضعیف بودم. توانمندی محدود داشتم به همین دلیل از مردم استان عذرخواهی می کنم چون کارهایی که در شان مردم گیلان بود در حوزه پارک علم و فناوری انجام نشد.

وی گفت: کمک به جوانان در اولویت کاری ام بود چون اینجا نقطه امید جوانان بود و فرقی نمی کرد که کدام جوان به چه کسی رأی داده است.

وی گفت: گردش مالی این اداره کل زمانی که آن را تحویل گرفتم 40 میلیون تومان بود و امروز این افزایش را باید مقایسه کنید.

تقویت روابط پارک علم و فناوری گیلان با کشورهای حاشیه خزر

علی باستی در مراسم معارفه خود به عنوان رییس پارک علم و فناوری گیلان گفت: طبق اهداف سند چشم انداز باید جهش نرم افزاری در کشور به وجود بیاید تا در منطقه الگو باشد.

وی افزود: در سیاست اقتصادی به شرکت های دانش بنیان اهمیت داده شده و ما باید زیرساخت ها را فراهم کنیم.

او ادامه داد: محیط داخلی پارک علم و فناوری گیلان دارای شدت و ضعف های مختلف است و برای تقویت خوبی ها و برطرف شدن نقص ها برنامه ریزی دارم.

وی افزود: یکی از برنامه هایم این است که از شورای پارک و خرد جمعی باید بهره بیشتری ببریم.

وی عدم وجود صندوق پژوهش در استان را یکی از دغدغه های پارک علم و فناوری در گیلان دانست و افزود: به جد پیگیری می کنم تا گیلان نیز از این صندوق بهره مند شود.

باستی با اشاره به اهمیت تقویت ارتباطات پارک علم و فناوری با دیگر کشورها گفت: گیلان در موقعیت جغرافیایی مناسب قرارگرفته است. این استان دارای مزیت هایی چون شیلات،  گردشگری، جنگل و انرژی  و ... است.

وی نزدیکی گیلان به تهران را یکی دیگر از مزیت های استان برای توسعه بخش اقتصادی عنوان کرد و گفت: نرخ بالای بیکاری و تعطیلی برخی کارخانه ها، گیلان را رنج می دهد و علاوه بر این زیرساخت های  فنی در گیلان مناسب نیست.

باستی خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت های پارک، تهیه نقشه جامع زیرسازی پارک، تأسیس مناطق ویژه علم و فناوری در استان، توسعه سرمایه انسانی باهدف باز طراحی فضای جدید پارک، پیاده سازی مدیریت مشارکتی، توانمندسازی نیروها و برون سپاری کارها و همچنین ارتقای توسعه الکترونیک را در برنامه داریم.

وی جذب توسعه منابع مالی و پژوهشی را یکی دیگر از برنامه های کاری خود عنوان کرد و گفت: شناسایی خیرین در این خصوص حتماً انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: باید از صندوق های موازی دولتی که به کارآفرینان کمک می کنند،  بهره ببریم.

بایستی گفت: ایجاد سایت چندزبانه و افزایش ارتباط با کشورهای حاشیه خزر به خصوص کشور آذربایجان از دیگر برنامه های جدید سازمان پارک علم و فناوری است.

وی افزود: توسعه نظام علمی و فناوری بومی بر اساس رسالتمان باید انجام شود.

وی افزود: لازم است پارک زیرساخت های اساسی برای شرکت ها تبدیل شود و همچنین حلقه قدرتمندی بین صنعت و پارک علم و فناوری در گیلان ایجاد شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code