| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
 امیر مرکبی هر ساله با شروع سال جدید ، یکی از اصلی ترین دغدعه های تفریحی خانواده ها در ایام تعطیل مسافرت و گشت و گذار است و در این بین سخت ترین مرحله انتخاب مقصد گردشگری است. شاید اگر در استان های مرکزی و جنوبی ایران  باشیم انتخابمان برای مسافرت بیشتر باشد و گزینه های زیادی برای انتخاب داشته باشیم اما اگر در شمال کشور باشیم علاوه بر گزینه های پیشین یک گزینه ی وسوسه انگیز دیگری نیز بر روی میز وجود خواهد داشت. آذربایجان در ایام نوروز مقصدی دیرینه برای ساکنین استان گیلان و علی الخصوص آستارایی ها می باشد و اخیرا از سالهای گذشته به مقصدی جدید برای سایر ایرانیان نیز بدل گشته است. مرز مشترک زمینی ،هتل های ارزان و ۵ ستاره، کنسرت های موسیقی خواننده های ایرانی-لس آنجلسی، مکان های گردشگری و تاریخی زیبا، زبان مشترک و... از جمله مهمترین عوامل جذب ایرانیان به آذربایجان محسوب می شود. هم اکنون که شما  در حال خواندن این متن هستید تمامی پارکینگ های شهرستان آستارا پر از خودروهای ایرانیانی است که برای جشن گرفتن سال نوی باستانی خود در حال گذر از مرز زمینی این شهرستان هستند تا لحظه تحویل سال نو در هتل-کلاب های باکو بهترین شب خود را جشن بگیرند. اما به راستی کدامین عامل باعث شده است که ما ایرانیان برای جشن گرفتن سال جدید خود دست به دامان کشور های کوچک حاشیه دریاچه ی خزر شویم؟ چه کمبودهایی در داخل وجود دارد که سیاست مردان کشورهای مذکور در صدد برآورده ساختن آنها هستند؟ چرا ایران باستانی برای جشن گرفتن سال نو از ظرفیت و پتانسیل های خود برای نشان دادن زیبایی هایش استفاده نمی کند و بجای جذب توریست و آشنا کردن آنها با فرهنگ هزارساله خود ناموفق است و در یک فرایند معکوس مردمانش برای داشتن تعطیلاتی رویایی به کشور های(۴۰ساله!) منطقه روی می آورند؟ شاید یکی از مهمترین دلایل این اتفاق ناپسند، شناخت و تحلیلی وارونه از واقعیت های موجود در جامعه باشد. به سبب کتمان واقعیتهای موجود و ارائه ی چهره ای غیر حقیقی ، تحلیل هایی به دور از واقعیت جای تحلیل های حقیقی را گرفته و شناخت نیازهای حقیقی مردم را با مشکل مواجه می کند. بدنبال این شناخت متوهمانه از نیازها، پاسخی که از جانب مسئولین به مردم داده می شود نیز به همان نسبت متوهمانه می شود. صداوسیما نمی تواند نیازهای مردم را به منظور ایجاد فضای شاد و مفرح ارضا کند، متولیان فرهنگی در ایجاد مکانهای تفریحی و گردشگری درجا می زنند و با کوچکترین عامل شادی و تفریح گاها با پاسخی قهرآمیز مقابله می کنند. هم اکنون نیز مناطقی در سراسر ایران وجود دارند که هیچ برنامه ی مفرحی نه تنها در طول سال بلکه ایام نوروز ندارند. با این حال نباید تعجب کرد که هر ساله میلیاردها دلار نصیب تورهای گردشگری و آژانس های هواپیمایی ترکیه ، آذربایجان و ارمنستان می شود و علاوه بر خروج این حجم انبوه از ارز ، ورود فرهنگ های چندگانه و نه چندان خوشایند کشور های دیگر به کشورمان از دیگر مشکلات این پدیده به شمار می آید.   نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تائید محتوای آن نیست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code