| چهارشنبه، 13 اسفند 1399
نگاه ایران/ مهدیه عطایی: در آخرین روزهای پاییز و در عصر بارانی ۲۳ آذر رشت، کتابفروشی «ماه نو» میزبانِ نویسنده کتاب «یوسف آباد، خیابان سی و سوم» بود. سینا دادخواه که کتاب اولش «یوسف آباد خیابان سی و سوم» با استقبال خوب مخاطبان به چاپ دوازدهم رسید باعث شد که نام این نویسنده تا مدت ها در محافل ادبی سر زبان ها بیافتد. دادخواه کتاب اولش را در ۲۳ سالگی نوشت و در سال ۸۸ به چاپ رساند. رمان دوم این نویسنده جوان «زیبا تر»؛ در سال ۹۴ با حواشی بسیار مجوز چاپ گرفت. به روح زیباتر خیانت کردم او درباره زیبا تر می گوید: زمانی که در تلاش برای مجوز کتاب زیبا تر بودیم اداره فرهنگ و ارشاد نشر چشمه را تعلیق کرد. دادخواه ادامه می دهد: «زیبا تر» مجبور به اصلاحات اساسی شد و به نوعی آن را بازنویسی کردم که این منجر به بهم خوردن وحدت کتاب شد. دادخواه می گوید به روح «زیبا تر» خیانت کردم و سعی کردم به آدمهایی نزدیک شود که خودم به آن ها نزدیک نبودم. او عدم موفقیت رمان دومش را در بازنویسی دوباره آن معرفی می کند. البته دادخواه اصرار دارد که زیبا تر که بیش از چاپ سوم دوام نیاورد و از نمایشگاه کتاب و کتابفروشی ها جمع شد با شکست مواجه نشده است. سینا دادخواه در بلک لیست اداره ارشاد «زیبا تر» یکی از کتبی بود که مورد اعتراض ارشاد به جهت ترویج زندگی غربی به نشر چشمه واقع شد. دادخواه درباره نگه داشت آثار به مدت دوسال در نشر چشمه می گوید: نویسندگان و روزنامه نگاران بسیاری به همراهی از «چشمه» دست به قلم شدند. و خیلی از آن ها کتاب هایشان را برای دوسال در چشمه نگه داشتند. او اضافه می کند: نگه داشت اثر برای نویسنده های حرفه ای عمل نمادین نبود و بار مالی بسیاری داشت. او به مجموعه جستارهایی که درباره سه محله تهران به ارشاد ارائه کرد و ممنوع شدن آن می گوید و ابراز می کند در بلک لیست ارشاد بودم و امید نداشتم کتاب بعدی مجوز بگیرد اما در کمال شگفتی «شاهراه» در حد چند جمله تغییر جزئی مجوز گرفت. دادخواه از مسیری که برای چاپ کتاب هایش طی کرد روایت می کند و بزرگ ترین ترس ذهنی اش برای مجوز «شاهراه». «شاهراه» اما مجوز گرفت و سه چهار ماه بعد روانه بازار شد. دادخواه می گوید شاهراه قصهٔ بزرگ شدن پسریست که می خواستم در زیبا تر دنبال کنم. فردی در مسیر رشد و نه فقط بلوغ فردی بلکه آغشته به طنین سیاسی و مدنی. پی رنگ کتاب بلوغ است این نویسنده جوان در توضیح پی رنگ جدی کتاب جدیدش به اروپای قرن ۱۸ و ۱۹ اشاره می کند و گوته که با «رنج های ور تر جوان» آغازگر «رمان رشد» آن زمان بود. دادخواه اضافه می کند: رمان ها دوران جوانی مردان بزرگ و عاشق شدن زنهای بزرگ را روایت می کردند. او ادامه می دهد می خواستم در کتاب بگویم که بزرگ شدن چقدر تجربه شگفت انگیزیست. او پی رنگ کتابش را بلوغ می داند. عشق، مرگ، فقدان، تجربه و شهر همراه این بلوغ در «شاهراه» هستند. شاهراه وامدار تجربه ی جستارنویسی و داستان کوتاه دادخواه در دوران پسا۸۸، سه داستان برای مجله داستان همشهری نوشت. او این داستان ها را تاثیر شگرف در تدوین رمان جدیدش و تغییر فضای ذهنی اش از زیبا تر می داند. «آیدا نیست» یکی از این داستانهاست که فیدبک قابل قبولی در مجله داستان گرفت. مجله داستان همشهری مسابقه داستان تهران را برگزار کرد که سینا دادخواه در دور اول آن برگزیده و دور دوم با «دنیای آرام این چند نفر» دوم شد. دادخواه همچنین با همکاری دوستانش مجلهٔ «روایت» که یک فصلنامه مطالعات فرهنگی بود را روی پیشخوان آوردند. بنظر او روایت شکل جدیدی از روزنامه نگاری بود. تجربه تهران با ایده جستار ها. او درباره جستارنویسی مهم ترین کتاب بعد از انقلاب اسلامی را «ارکستر شبانه چوب ها» اثر رضا قاسمی می داند و می گوید: سعی شد به آن جنس نزدیک شود و حرفهایی فرای قصهٔ دو آدم زده شود. جستارهایی به فضای ذهنی و جامعه مدنی. دادخواه «شاهراه» را وامدار تجربهٔ جستارنویسی و داستانهای کوتاه می داند. او عنوان می کند که نوشتن این کتاب بیست ماه طول کشید و انتظار این حجم را نداشت. بحث به تعدد نویسنده ها می رسد و دادخواه می گوید شانس آوردم که کتاب اول من دیده شد. او معتقد است نویسنده باید کتاب به کتاب بهتر شود و چیز بهتری به دست مخاطب برساند. در توضیح پشت جلدِ «شاهراه» آمده است: تازه ترین رمان دادخواه راوی جست و جوی زمانی است «گم شده». دعوت به تماشای رنگهایی که مدام در فضا دور تر می شوند. عیشِ زیستن و خون داشتن...

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code