یکشنبه، 04 آبان 1399 | 2020 Sunday 25 ,October  
نگاه ایران:در روزهای اخیر شهروندان رشتی شاهد افزایش نرخ کرایه های تاکسی هستند و برخی از تاکسیداران بدون اینکه شورای شهر مصوب کند، به بهانه آغاز فعالیت مدارس به طور خودسرانه اقدام به افزایش نرخ در برخی مسیرها کرده اند؛ موضوعی که مورد گلایه شهروندان قرار گرفته است. این در حالی است که هر گونه تصمیم گیری درباره افزایش نرخ کرایه های تاکسی و سایر خودروهای حمل ونقل عمومی در همه شهرها با ارائه لایحه ای از سوی تاکسیرانی و یا سازمان حمل ونقل و بار مسافر شهرداری ها به شوراهای اسلامی صورت می گیرد. اعضای شورای شهر بعد از دریافت این لایحه در جلسات تخصصی کمیسیون حمل ونقل و ترافیک، میزان افزایش نرخ های کرایه را مصوب می کنند که از 5 تا 15 درصد متغیر است. در رشت اغلب روال کار به گونه ای دیگر است و پیش از آنکه کرایه های جدید مصوب شورای شهر به ناوگان تاکسیرانی ابلاغ شود، رانندگان تاکسی خودسرانه به افزایش کرایه ها اقدام می کنند و منتظر ابلاغ شهر داری نمی مانند. در نهایت نیز بعد از کش و قوس های فراوان و اعتراض چندین باره شهروندان همین نرخ های جدید از سوی شورای شهر مصوب می شود. افزایش بی دلیل کرایه تاکسی مسیر امام خمینی(ره) به میدان توشیبا یکی از خطوط پررفت و آمد مردم و ناوگان تاکسیرانی است. نرخ کرایه در این مسیر از 700 تومان شروع و به هزار تومان ختم می شود. اما گویا چند روزی است نرخ های مختلفی توسط رانندگان تاکسی از شهروندان گرفته شده است. «میترا رونقی» یکی از شهروندان به همشهری می گوید: هر روز با هزار تومان در این مسیر تردد می کنم. درروزهای گذشته مابقی کرایه را می گرفتم اما الان برخی از رانندگان از پس دادن بقیه پول خودداری می کنند و می گویند کرایه گران شده است. او بیان می کند: معمولاً هر سال در این روزها کرایه ها در دو مرحله افزایش پیدا می کند؛ یکبار از سوی رانندگان تاکسی و بار دیگر از سوی شورای شهر و در این میان شهروندان دچار ضرر و زیان می شوند. شهروند دیگری نیز در این باره بیان می کند: پرداخت هزینه های زندگی شهری برای همه سخت است اما متأسفانه در این شهر به دلیل بیکاری و نبود صنعت، تعداد مسافرکشان خیلی زیاد است و به جای اینکه کرایه ها منصفانه باشد بسیار بالاست. «پیمان شمسی» می گوید: ماهانه حدود یک پنجم درآمدم صرف پرداخت کرایه تاکسی در مسیرهای مختلف می شود و این در حالی است که نرخ کرایه تاکسی در دیگر شهرهای بزرگ کشور از رشت پایین تر است. مبلغ کرایه همیشه مایه جر و بحث شهروندان با رانندگان تاکسی بوده است و مسئولان شهری باید راهکار بهتری برای این مشکل پیدا کنند. افزایش منطقی کرایه تاکسی سخنگوی شورای پنجم رشت در این خصوص بیان کرد: هر گونه افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل ونقل عمومی ابتدا باید در کمیسیون ترافیک و حمل ونقل شورا مورد بررسی قرار بگیرد. «فاطمه شیرزاد» ادامه می دهد: هر سال در این ایام موضوع افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در شهر مطرح می شود و ان شاءالله بتوانیم هرچه زودتر در شورای شهر در این باره تصمیم گیری لازم را انجام دهیم. وی با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی از اقشار زحمتکش و کم درآمد جامعه هستند بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل ونقل شهری تأکید می کند و می افزاید: از مصوباتی که باید در شورای پنجم خیلی سریع درباره آن تصمیم گیری شود رسیدگی به نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل شهری و به خصوص تاکسی هاست که اعضای شورای شهر باید به وضعیت آنها توجه بیشتری داشته باشند. با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد باید درآمد رانندگان تاکسی به صورت منطقی افزایش داشته باشد تا باعث رضایت رانندگان و شهروندان شود. لایحه ای پیشنهاد نشده است عضو کمیسیون ترافیک و حمل ونقل پنجمین شورای اسلامی رشت به همشهری می گوید: نرخ کرایه های تاکسی در شهرها بر اساس دستورالعملی که دولت تعیین می کند از سوی سازمان حمل ونقل و بار مسافر تهیه و برای تصویب به شورا پیشنهاد می شود. متأسفانه تا به امروز از سوی این سازمان نرخ پیشنهادی کرایه تاکسی ها تحویل شورا نشده است و ما هم پیگیر این مسأله خواهیم بود. «رضا رسولی» می افزاید: تا زمانی که نرخ جدید در شورا تصویب نشود رانندگان تاکسی ملزم به دریافت نرخ های قبلی هستند و در غیر این صورت شهروندان می توانند موارد تخلف را به شماره 137 اطلاع دهند. رسولی درباره تغییر نرخ کرایه و بازگشت به نرخ پیشین که سال گذشته از سوی فرمانداری رشت اجرا شده بود نیز بیان کرد: در این باره اداره کل تعزیرات حکومتی و شورای شهر نظارت داشتند و حتی چند مورد اعمال جریمه صورت گرفت. وقتی چیزی قانونی و مصوب می شود هم شهروندان و هم رانندگان تاکسی ملزم به رعایت آن هستند و ما نیز تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تخلفات انجام می دهیم. ایجاد مشوق های جدید عضو کمیسیون ترافیک و حمل ونقل شورای اسلامی رشت با تأکید بر ضرورت حل مشکلات اقتصادی، معتقد به افزایش نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی است و می گوید: در یک مقطع در سال های گذشته به طور غیر کارشناسی به تعداد خودروهای تاکسی در شهر رشت افزوده شد و از این بابت تاکسی داران تحت فشار قرار گرفتند. اکنون درآمد آنها کفاف زندگی و حل مشکلات اقتصادی شان را نمی دهد. اکنون آنچه باید ما در شورای شهر در این باره انجام دهیم در نظر گرفتن مشوق ها و فضاهای جدید کار برای رانندگان تاکسی است؛ ولی به گونه ای که شهروندان در تنگنا قرار نگیرند. باید این شرایط و فضای جدید برای همه برابر باشد. عضو کمیسیون ترافیک و حمل ونقل درباره این مشوق ها می گوید: ایجاد تاکسی اینترنتی از پیشنهادهایی است که به سازمان حمل ونقل و بار مسافر شهرداری ارائه شده است. این شیوه در بالا بردن درآمد رانندگان تاکسی تأثیر گذار است اما متأسفانه به دلیل تداوم نداشتن مدیریت در شهرداری و استیضاح شهردار و تغییر مدیریت در این سازمان، این کار مسکوت ماند. نرخ ها مانند سابق است رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری رشت هر گونه افزایش نرخ کرایه تاکسی در رشت را رد می کند و می گوید: تاکنون لایحه ای برای افزایش نرخ تاکسی از سوی این سازمان ارائه نشده و هیچ گونه تصمیم گیری ای در این باره انجام نشده است و فعلاً هم تصمیم نداریم آن را افزایش دهیم. «مهرداد حسینی» گفت: تا اطلاع ثانوی نرخ ها به روال سابق است و شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی رانندگان تاکسی آن را به صورت مکتوب به ما اعلام کنند.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code