| شنبه، 24 مهر 1400
نگاه ایران/ مریم صابری: جلسه شورای شهر امروز یکشنبه سوم اردیبهشت به ریاست مظفر نیکو منش برگزار شد. مسعود کاظمی و فرانک پیشگر غایبین جلسه ۱۸۶ شورای شهر بودند. کاظمی به دلیل شرکت در جلسه همایش شهرهای اسلامی در رشت حضور نداشت. نیکومنش به عنوان رئیس جلسه در مورد  تعویق حقوق ها و کیفیت آسفالت خیابان ها دو تذکر به شهردار مطرح کرد. او با بیان اینکه همچنان شاهد تعویق حقوق ها در شهرداری هستیم گفت: آسفالتی که انجام می شود کیفیت ندارد و گاهی تنها برای رفع مسئولیت است. انتقادات بی پیایان محمود باقری محمود باقری به مانند بسیاری از جلسات قبل ناطق جلسه اول بود. او در بخشی از صحبت های خود در مورد شورای چهارم گفت: با انصاف و عدالت و وجدان از خود بپرسیم که طی این مدت چه کرده ایم؟ آیا امانت دار خوبی بوده ایم؟ او پرسش هایی نیز در مورد توسعه شبکه ارتباطی شهر پرسید و گفت: کدام خیابان در دوره شهر چهارم بازگشایی شد؟ باقری با بیان اینکه شورای شهردارای استراتژی تثبیت شهردار بوده است ادامه داد: شورا چقدر برای تثبیت شهردار هزینه داده است؟ آیا شورا سیستم شهرداری و نیروی انسانی متخصق خودش را قربانی تثبیت شهردار نکرد؟ مگر می شود در کمتر از ۲۰ ماه ۵ مدیر املاک و ۴ مدیر مالی شهرداری و شهرداران مناطق به صورت نوبه ای برکنار شوند؟ باقری ادامه داد: می گفتید شهر کارگاه عمرانی شده است اما چرا بازدید میدانی از شهر نمی کنید که خیابان ها محل دپوی کف پوش های میبد یزد٬ اورال زنجان و لوله آب قزوین است و کارخانجات معتبر استان در حسرت نیم نگاه شهرداری اند. چرا شهردار دنبال برگزاری مناقصه 46 میلیارد تومانی برای پل طبیعت است این عضو منتقد شورا با اشاره به تعویق حقوق پاکبانان و همچنین  عدم پرداخت دستمزد تعمیر اتوبوس به تعمیرگاه ها گفت: چرا در چنین وضعیتی شهردار به دنبال برگزاری مناقصه 46 میلیاردی پل طبیعت است که ما در شورا 3 میلیارد تومان برای آن بودجه تخصیص داده ایم؟ او همچنین به کاندیدا شدن یکی از مشاوران شورا در انتخابات شورای پنجم اشاره کرد و گفت: او چطور از امکانات شهرداری برای مطرح کردن خود استفاده می کند. در میانه صحبت های باقری خروج متعدد اعضا سبب شد تا جلسه از رسمیت خارج شود و نیکومنش خود به خارج صحن برای بازگرداندن اعضا برود. مجید رجبی: اگر شورا نتوانسته شهردار را مدیریت کند چرا داد و قال می کند؟ مجید رجبی نیز ناطق بعدی جلسه بود. او در در ابتدای صحبت های خود گفت: مشاوران و شهرداران مناطق نمی توانند کاندیدا شوند مگر اینکه انصراف دهند. او خطاب به باقری گفت: عملکرد شورای چهارم بیشتر از آن چیزی است که شما می گویید. بدهی در همه دستگاه ها وجود دارد و مشکلی وجود ندارد. اگر نتوانستیم شهردار را مدیریت کنیم و ماده ۷۶ را اجرا کنیم چرا داد و قال می کنیم. رجبی افزود: کارهای خوبی در شورا مانند جمع آوری آب های سطحی انجام شده است و نباید شورای چهارم زیر سؤال برود. اعتراض محمود باقری به رجبی صحبت های رجبی سبب اعتراض باقری شد و خواستار پاسخگویی شد. رجبی همچنین با اشاره به تبلیغات منفی علیه شورای چهارم و اعضای آن گفت: هیات رییسه باید در کوران انتخابات از حیثیت شورای چهارم دفاع کند. او به موضوع سپیدرود اشاره کرد و گفت: ما از کمک مالی به این تیم دفاع کردیم اما با واگذاری تیم به شهرداری مخالفت کردیم اما موضوع به نحو دیگری منعکس شد. این عضو شورای شهر همچنین خواستار توجه جدی در مورد استفاده از امکانات شهرداری در انتخابات شد. او به طرح الزام شهرداری جهت صدور پروانه ساختمانی به زمین های نسقی که خودش آن را تدوین کرده است گفت: این کار بزرگی نیست بلکه کار معمولی است که در دیگر شهرها نیز انجام شده است. اما در صورت انجام کار ماندگاری بر ای شورای شهر چهارم خواهد بود. رجبی افزود: با احراز مالکیت از سوی دادگاه و ارائه آن به شهرداری می شود می توان برای آن پروانه صادر کرد. اسماعیل حاجی پور  نیز با اشاره به طرح ارائه شده از سوی رجبی گفت: همه می خواهیم مشکل زمین های نسقی حل شود. نه شهرداری به حق خود می رسد و هم اینکه ساختمان های غیر اصولی ساخته می شود. اما دیوان به این امر اشکال وارد کرده است و یکی از شهرهایی که این در این زمینه وارد شده است با برخورد روبرو شده است. در شش ماه گذشته نیز شیوه نامه ای تنظیم شد و از استاندار خواسته بودیم که ورود کنند اما متاسفانه از طرف شورا پیگیری نشد.   پروژه های ثابت قدم خوب بود اما اولویت بندی اش نامناسب  فرهاد شوقی نیز در این جلسه با بیان اینکه صحبت های من جنبه تبلیغاتی ندارد چون کاندیدا نیستم به بیان نطق خود پرداخت. در چهار سال گذشته عملکرد شهرداری عملکرد بدی نبوده است. شهرداران توانستند مصوبه های زیادی از شورا را اجرا کرد. در دوران ثابت قدم نیز پروژه ای خوبی اجرا شد که البته به تنهایی از سوی او انجام نشده است.  اما او در اولویت بندی پروژه ها دچار مشکل است. وقتی درآمد زیر پنجاه درصد است چرا پروژه ها باید بالای پنجاه درصد تصویب شود. او افزود: در انجام حقوق پاکبانان و آتش نشانان مانده ایم و می خواهیم همسان سازی تازه آباد را انجام دهیم. شوقی همچنین جابجایی زیاد در شهرداری را سبب ضعف در وصول درآمدی شهرداری دانست. او همچنین با اشاره به دو تذکر نیکومنش گفت: این دو مورد جز سوالات ما از شهردار بود که شش نفر گفتند که ما شهردار را مدیریت می کنیم و اما شهردار نظارت شورا را نمی پذیرد و دوست دارد فضای شورای و شهرداری به سمت تنش شود. بررسی ساخت و نصب ۱۰۴ ایستگاه اتوبوس و ۲۰۰ استند تبلیغاتی در رشت در ادامه جلسه  نوبت به اعلام وصول ها رسید. اولین اعلام وصول در مورد ساخت٬ نصب و بهره برداری از ۱۰۴ ایستگاه اتوبوس و ۲۰۰ استند تبلیغاتی در سطح شهر  به صورت BOLT با طول دوران مشارکت و به مبلغ ۱ میلیارد ریال به فراخوان گذاشته می شود. این لایحه در دو کمیسیون فرهنگی و حمل و نقل با موافقت روبرو شده بود. صابر با بیان اینکه انجام این کار طبیعتاً جز کارهایی است که باید انجام شود گفت: طبیعتاً شکل مالی این کار باید مورد بررسی قرار گیرد. کاش  همان قدر نیز خرید اتوبوس در اولویت بود تا از همین ایستگاه های فرسوده استفاده کنند. رضا رسولی با بیان اینکه  قیمت این دوتا پروژه با یکدیگر قابل مقایسه نیست گفت: چند دستگاه اتوبوس خریداری شده است و خرید چند دستگاه دیگر نیز در برنامه وجود دارد. مناقصه پروژه پل طبیعت دو بار توسط بازرسی رد شده است امیرحسین علوی نیز با انتقاد از اصرار برای به نتیجه رساندن با سرعت برخی لوایح گفت: نمی دانم چرا برخی از لوایح مانند این پروژه و همچنین پل طبیعت در اولویت قرار می گیرد. او افزود: در حالی که باید بگویم مناقصه این پروژه دو بار توسط بازرسی رد شده است. در نهایت این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون بودجه ارسال شد. سپس طرح دو فوریتی ارائه شده از سوی رجبی مورد مورد بررسی قرار گرفت. رجبی با بیان اینکه  استانداری فقط برای احراز مالکیت به طرح قبلی اشکال وارد کرده بود گفت: اگر کارشناس دادگستری آن را تأیید کند و پروانه ساخت صادر شود می تواند سند بگیرد. محمدعلی رفیعی نیز در همین مورد گفت: ابتدا توافق کنیم با شهرداری که فرد دور دیوار انجام دهد و در اداره ثبت سند بگیرد تا بتواند پروانه بگیرد. عباس صابر رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز در این مورد گفت: برای صدور پروانه الزام داشتن سند داریم. به جای الزام شهرداری به صدور پروانه ساخت باید او را ملزم به صدور مجوز برای زمین های نسقی کنیم. در نهایت با پیشنهاد صابر طرح ارائه شده از سوی رجبی با این صورت اصلاح شد که به استناد ماده ۱۱۰  مجوز دیوار کشی  از سوی شهرداری داده می شود تا شهروندان بتوانند برای دریافت سند اقدام کنند.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code