| شنبه، 08 اردیبهشت 1403

نگاه ایران: همایش ملی پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر با حضور قائم مقام وزیر کشور و استاندار گیلان و مقامات کشوری در تالار حکمت دانشگاه گیلان در رشت آغاز شد. (گزارش تصویری همایش)

نخستین همایش پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر روزهای چهارشنبه 24 آذرماه و پنجشنبه 25 آذرماه در تالار حکمت دانشگاه گیلان با هدف هم افزایی علمی و تولید دانش بومی مرتبط با مسائل دریای خزر و حوزه آن در زمینه پدافند غیرعامل برگزار می شود. پدافند غیر عامل از شریان های حیاتی کشور محافظت می کند

محمدحسین مقیمی پیش از ظهر امروز در همایش پدافند غیرعامل در دریای خزر در تالار حکمت دانشگاه گیلان در رشت اظهار داشت: باید سرمایه های خود را در برابر دشمن محافظت کنیم و نباید اجازه دهیم دشمن به امکانات ما حمله کند.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه وزارت دفاع، تجهیزات دفاعی کشور را پویا کند، بیان کرد: باید اقتصاد خود را پویا کنیم و هرچه قدر محکمتر از اهداف خود دفاع کنیم دشمن را از نگاه تهاجمی منصرف می کنیم. قائم مقام وزیر کشور پدافند غیرعامل را موجب اقتدار کشور دانست و بیان کرد: در دوران جنگ تحمیلی هر موقع پدافند غیرعامل توجه کردیم برای دشمن هزینه سنگینی را رقم زدیم. مقیمی یکی از وظایف هر نظامی را ایجاد امنیت برای جامعه عنوان کرد و گفت: همیشه باید در مقابل تهدیدات آماده باشیم. وی با بیان اینکه تهدیدات همیشه وجود دارد، عنوان کرد: باید کل کشور را از تهدیدات مقاوم سازی کنیم و اگر مقتدر باشیم هیچ کسی جرأت تهدید ما را ندارد. قائم مقام وزیر کشور توجه دولت به پدافند غیرعامل را خوب دانست و گفت: دولت اقدامات خوبی را در عرصه های مختلف برای پویا کردن اقتصاد در طول سه سال انجام داده است. مقیمی با اشاره به اینکه دولت نرخ بیکاری را تک رقمی کرده است، خاطرنشان کرد: دولت در بخش اقتصادی به زیرساخت ها توجه دارد و شرکت های دانش بنیان را در دانشگاه ها ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل امروزه نقش و اهمیت زیادی دارد اظهار کرد: باید در هر وضعیتی خود را در برابر تهدیدات آماده کنیم و نباید اجازه دهیم دشمنان تهدیدات خود را علمیاتی کند. قائم مقام وزیر کشور اعلام کرد: وقتی انقلاب اسلامی ما به پیروزی رسید دشمن با جنگ تحمیلی تهدیدات خودش را از زمین، دریا و هوا علیه ایران علمیاتی کرد. مقیمی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال این بود با جنگ تحمیلی نظام انقلاب اسلامی را ساقط کند بیان کرد: دشمن نتوانست با اهداف متجاوزگرانه خود به نتیجه برسد و حتی ذره ای از خاک ما نیز از دست نرفت. مقیمی با بیان اینکه باید به قدری آماده باشیم که در صورت هجوم دشمن از خود دفاع کنیم، خاطرنشان کرد: باید از نظر اقتصادی نیز روی پای خود بایستیم. وی با بیان اینکه امروزه پدافند غیرعامل باید در تمام طرح های مهم و اساسی کشور لحاظ شود، اظهار کرد: این اصل جزء مصوبات قانونی است و همه طرح ها باید از نظر پدافند غیرعامل توجیه لازم را دارا باشند. قائم مقام وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید در مقابل هجمه های دشمن ایمن سازی لازم را انجام دهیم، عنوان کرد: امروزه بسیاری از تهدیدات در حوزه الکترونیک انجام می شود. در استفاده از قابلیت سمن ها، اقداماتی کم سابقه انجام شده است

استاندارگیلان در آیین آغاز همایش ملی پدافند غیر عامل در دریای خزر که با حضور قائم مقام وزیر کشور برگزار شد گفت : در زمینه استفاده از قابلیت سازمان های مردم نهاد در بخش پدافند غیرعامل  اقدامات کم سابقه ای انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر محمدعلی نجفی در آیین همایش ملی پدافند غیر عامل در دریای خزر که در محل تالار حکمت دانشگاه گیلان با حضور قائم مقام وزیر کشور ،جمعی از مسئولان کشوری و لشکری ،دانشگاهیان ،مدیران دستگاه ها اجرایی و فرماندران برگزار گردید ضمن تبریک میلاد پیامبر مهربانی های حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق (ع) با بیان اینکه پدافند غیر عامل اصطلاحیست که در سال های اخیر بیش از گذشته در سطح جامعه، رسانه و نهادهای علمی پژوهشی به گوش می رسد، افزود: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست های حمایتی دولت و گسترش دایره اهمیت پدافند غیرعامل، این مسئله بسیاری از امور زندگی ما را در بر گرفته است.

وی افزود : پدافند غیر عامل موجب افزایش بازدارندگی ،کاهش اسیب پذیری ،تداوم فعالیتهای ضروری ،ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدام های نظامی دشمن می باشد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به اینکه در جهان پیچیده ی تعاملات و ارتباطات بین المللی، تهدیدات همگام  با پیشرفت های تکنولوژیکی و علمی و پیچیده­تر و چهره ی نوین به خود گرفته است، خاطرنشان کرد: ایجاد آمادگی ذهنی،عملیاتی و راهبردی  در جامعه و دستگاه های اجرایی برای رویارویی با تهدیدات و شرایط بحرانی، بطور ویژه در دستور کار دولت قرار دارد.

وی حفظ آمادگی های ذهنی در برابر تهدیدات و فراهم کردن زیرساخت ها را مهم ترین بحث در پدافند غیرعامل دانست و اظهار داشت: آموزش مردم و مسئولان و تولید اندیشه در این بخش که از اهداف همایش مذکور است باید همواره در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

رئیس همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر تصریح کرد: حوزه صلح و دوستی دریای خزر یکی از مواهب با ارزش الهی است که از دیر باز نقش مهمی در تاریخ، فرهنگ، دین، سیاست و اقتصاد ایران زمین داشته است.

وی همچنین با بیان اینکه این محدوده علاوه بر موقعیت ژئوپلتیک و شرایط آب و هوایی خاص، سرشار از ثروت ها و منابع طبیعی، زیست محیطی و بیولوژیکی یست، اضافه کرد: فرصت کشتیرانی فراهم کردن امکانات تسهیل ترانزیت کالا با وجود بنادر مناسب، وجود تنها منطقه ی آزاد تجاری، صنعتی شمال کشور در انزلی با بندر مستقل در حال ساخت با ظرفیت بالا، تولید غذا و آبزیان در گستره ی دریا و سواحل، قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب، اجرای طرح در حال ساخت راه آهن و اتصال آن به دریای خزر، منابع سرشار هیدروکربنی نفت و گاز، امکان سوآپ سوخت با دو هدف تأمین نیاز مناطق غرب، شمال و مرکز کشور و امنیت مشترک منطقه ای، گردشگری دریایی با هداف ایجاد اشتغال و نشاط اجتماعی، دسترسی به بازار آسیای میانه و حوزه ی CIS، فراهم کردن ایجاد نقش سازنده استانهای همجوار به منظور نقش آفرینی در تحکیم روابط کشورهای همسایه از فرصت، ارزشمندی است که دریای خزر برای گیلان و استان های شمالی فراهم کرده است که باید بگوییم با تقویت امنیت و پیوند آن با اقتصاد دریا محور در خدمت معیشت مردم و تأمین منابع ملی جمهوری اسلامی ایران باشیم .

وی ادامه داد : فرهنگ و تاریخ غنی، نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و توانمند از دیگر دارایی های مهم این بخش از کشور است اما چنانچه نتوانیم بخوبی آنرا مدیریت و در راستای پیشرفت از آن استفاده کنیم، می تواند به تهدید جدی تبدیل شود.

استاندار گیلان گفت: خوشبختانه دولت در این زمینه توجه و اهتمام خاصی دارد و رییس جمهور چندی پیش، اشتغال محیط زیست و آب را از جمله اولویت های اصلی دولت اعلام کرد.

وی گفت: از آنجا که مسائل و چالش های پدافندی در هر محدوده تا حدود زیادی وابسته به شرایط و خاص همان محدوده است لذا کاهش آسیب پذیری و ارتقاء پایداری در برابر تهدیدات مستلزم توجه همزمان با تولید دانش بومی پدافند و  اقدام و عمل با بکارگیری ظرفیت های استانی در این زمینه است.

دکتر نجفی بر ضرورت توجه به تولید دانش و فعال کردن پژوهش و نسل تحصیلکرده و توانمند در بحث های پدافند غیر عامل و استفاده از مردم و مشارکت مردمی برای رفع مسائل پدافندی تاکید و تصریح کرد: اقداماتی همانند عقد تفاهم های علمی پژوهشی با مراکز علمی، اختصاص بودجه های پژوهشی به پدافند غیر عامل، حمایت راه اندازی انجمن علمی پدافند غیر عامل بعنوان سومین استان و برگزاری اولین همایش ملی پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر  با نگاهی ویژه شروع شد.

وی با بیان اینکه در زمینه بکارگیری مردم و مشارکت های مردمی استفاده از قابلیت سازمان های مردم نهاد کارهای بزرگ و  کم سابقه ای انجام داده شده افزود: این عملکرد نشان داد می توان در صورت اطلاع رسانی فرهنگ سازی و آموزش مشارکت مردمی را  به عنوان سرمایه های عظیم اجتماعی حساب کرد.

استاندار گیلان اظهار داشت: با چنین نگاه و رویکردی استانداری گیلان حسب مأموریت محوله وزیر کشور در سال گذشته برگزاری یک همایش ملی با موضوعیت پدافند غیر عامل را در دستور کار قرار داد.

وی همچنین به مهمترین اهداف برگزاری این همایش اشاره و خاطرنشان کرد: ترویج، توسعه و تولید دانش بومی با رویکرد پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر، ایجاد حساسیت و جلب توجه به اهمیت رویکرد پدافند غیر عامل دربین نخبگان و آحاد جامعه و بکارگیری، همسو نمودن پتانسیل ها و ظرفیت های علمی پژوهشی استانی و کشوری از مهمترین  اولویت ها و اهداف پدافند غیر عامل در حوزه دریای خزر است.

وی خاطرنشان کرد: در تحولات سریع منطقه و جهان، ما برای حفظ کشور و استقلال خود نیازمند رویکرد پدافند غیر عامل و نگاه آینده بینانه مستتر در آن هستیم.

دکتر نجفی گفت: امیدوارم تجربیات و مقالات ارائه شده در همایش مذکور به ترسیم رویکرد آینده ی کشور در پدافند غیرعامل کمک کند.

وی در پایان همچنین از تمام عوامل برنامه ریزی و اجرای این همایش در سطح کشور و استان تقدیر و تشکر کرد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code