| دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
قابل توجه نامزدهای انتخابات:
       کد خبر: 30188
نگاه ایران/فاطمه صابری: اسامی ۱۹۴ کاندیدا برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های مختلف گیلان از سوی فرمانداری ها منتشر شد. از امروز تا ساعت ۸ صبح روز پنج شنبه ششم اسفندماه ستادهای انتخاباتی این کاندیدا ها تلاش می کنند با روش های مختلف نامزدهای مورد نظر خود را به صاحبان رای بشناسانند. پیشتر نیز فعالیت تبلیغاتی 7 نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای نگهبان آغاز شده بود. روش های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در ایران طی سال های گذشته با انتقاداتی همراه بوده و از آنجایی که به طور میانگین طی 37 سال گذشته هر سال یک انتخابات در ایران برگزار شده به نظر می رسد که این موضوع  برای شنوندگان تکرار مکررات باشد اما از آنجایی که شهر ها شرایط تازه ای پیدا کرده اند و شهرداری ها و سازمان های زیباسازی تلاش کرده اند به دیوارهای خاکستری و بی روح با نقاشی ها و آفرینش های آثار هنری جان ببخشند باز هم باید نکات هر چند تکراری را خطاب به کاندیدا ها عنوان کرد. طی دهه گذشته تلاش مدیران شهری در ایران این بوده که به جلوه های بصری شهر توجه ویژه ای داشته باشند و سازه هایی مانند پل های غول پیکر با رنگ و ابتکارات هنرمندان زیباسازی شود. در بسیاری از مناطق شهر بروی دیوار ها نقاشی هایی با الهام از فرهنگ بومی و ملی کشیده شده است. بروی بدنه پل ها به جز رنگ آمیزی شاهد ایجاد طرح های زیبای سفالی و کاشیکاری و... بوده ایم و حالا بیم آن وجود دارد که درختان، دیوار ها و بدنه های پل و باجه های تلفن و هر چیزی که در سطح شهر متحرک نیست به محل الصاق پوسترهای کاندیداهای انتخابات تبدیل شود و بهتر است گفته شود: شده است. طی ساعاتی که از آغاز تبلیغات انتخابات کاندیدا ها در رشت گذشته، مشاهده شد که علی رغم بارانی بودن هوا، در و دیوارهای شهر پر شده از پوسترهای تبلیغاتی کاندیداهایی که تلاش کرده اند با انتخاب عکس هایی با لب خندان دل رای دهندگان را بربایند! هر چند ماموران و نیروهای شهرداری طبق دستور تلاش می کنند پوسترهای از این دست را جمع آوری کنند اما با نگاهی گذرا به سطح شهر مشخص می شود که این تمهید هم نمی تواند در مقابل حجم عظیم تبلیغات چندان موثر باشد. ایده های کهنه پوستر چسبان ها: هر که پوسترش بیش رای اش بیشتر! البته قبل از آغاز تبلیغات رسمی به ابتکار سازمان زیباسازی شهرداری رشت روی دیوارهای نقاشی شده با پرده های پلاستیکی پوشانده شده تا جلوی ایده های کهنه پوستر چسبانهای ستادهای انتخاباتی گرفته شود. افرادی که به محل های تعیین شده برای چسباندن پوستر بسنده نمی کنند و بر این باورند هر که پوسترش بیش رای اش بیشتر! با آغاز تبلیغات کاندیداها افرادی که با نگاهی دیگر به محل زندگی خود می نگرند و تنها ۷ روز پرهیجان تبلیغات انتخابات را نمی بینند و همچنین طرفداران محیط زیست این نگرانی را دارند که از ششم اسفند قرار است با چه سیمایی از شهر مواجه شوند. چگونه می توان کاندیداهای انتخابات را مجاب کرد که مناطق زیباشده شهر را با چسب و سریشم و خمیر و کاغذ یا دیوارنوشته هایی با اسپری رنگ نازیبا نکنند. یادگاری تلخ که حتی هنوز از ادوار گذشته انتخابات شورای شهر نیز باقی مانده است. کاندیداهایی که عموما در شعار هایشان تاکید زیادی روی حفظ بیت المال و حقوق مردم دارند و تقریبا هیچ شهرداری در حوزه انتخابیه شان نیست که از اظهارنظرهای گاه و بیگاهشان درباره مسائل شهری در امان نباشد. این انتظار وجود دارد که کاندیداها به مسوولان ستاد هایشان تاکید کنند این دیوار ها و تمام سازه های شهری هم با بیت المال زیباسازی شده و نباید برای تبلیغات فردی به حق الناس خدشه وارد کرد. کاندیداها می توانند و طبق قانون باید به ستادهای انتخاباتی و همچنین محل های تعیین شده برای نصب پوستر بسنده کنند و به جای چسباندن پوستر و نوشتن شعارهای تبلیغاتی کهنه شده مانند «همه با هم به .... رای می دهیم» بروی در و دیوار و باجه های تلفن شهر آن ها را به دست شهروندان برسانند. البته می توان به کلیت این روش و میزان تاثیرگذاری آن نقدهای زیادی وارد کرد. چون چاپ پوسترهای انبوه و انتظار جلب توجه مردم از این طریق مربوط به سالیان گذشته بود. در حال حاضر با روش های مختلف تبلیغاتی نوین که پیشرفت های تکنولوژی و شبکه های اجتماعی در اختیار این افراد قرار داده می توانند در راستای مخدوش نکردن سیمای شهر و همچنین کمک به حفظ محیط زیست با قطع یک درخت کمتر پوستر را در ردیف آخر روش تبلیغاتی خود قرار دهند. موضوعی که بعضی از کاندیداهای داخل و خارج از کشور مورد توجه قرار داده و هنگام نامزدی در انتخابات هرگز پوستری چاپ نمی کنند.   از شعار تا رعایت اخلاق تاسف بیشتر هنگامی وجود دارد که مسوولان ستادهای انتخاباتی بعضی از نامزدهای مجلس خبرگان هم به این موضوع مهم بی توجه بوده و در و دیوار و چهارراه های مهم شهر ها را پر از بنرهای چند متری و پوسترهای چند رنگ کرده اند. در حالی که طبق قانون انتخابات نصب بنرهای تبلیغاتی در خارج از ستادهای انتخاباتی تخلف محسوب می شود. همواره تاکید می شود مجلس خبرگان ورای مسایل اقتصادی و نگاه های خاص سیاسی است چون چهره هایی که داعیه دار تکیه زدن بر صندلی این مجلس هستند از روحانیان صاحب کتاب و مدرس اخلاق عمومی برای شهروندان هستند. حالا انتظار شهروندان این است که در مواقعی مانند انتخابات که پای منفعت فردی این افراد در میان است رفتارهای عملی مثبت از داعیه داران اخلاق مشاهده کنند و علمای شناخته شده، کارگزاران ستادهای خود را توجیه کنند که شاخه های درختان شهر برای نصب بنرهای چند متری آن ها قطع نشود و دیوارهای عمومی شهر خرج پوستر هایشان نشود. امیدواریم قبل از آنکه سونامی پوستر چسبانی از راه برسد کاندیدا ها و روسای ستادهای انتخاباتی و اتاق های فکرشان (اگر دارند) پوسترچسبان های ستاد هایشان را توجیه کنند که ما برای بهبود وضعیت همین شهر و در سطح کلان کشور قصد ورود به مجلس را داریم؛ پس قرار نیست به خاطر نشان دادن صورت خود سیمای شهر را زخمی کنیم. تصاویر زیر به صبح امروز در رشت و تنها چند ساعت بعد از آغاز زمان رسمی تبلیغات مربوط است: تبلیغات انتخابات (1) تبلیغات انتخابات (3) تبلیغات انتخابات (5) تبلیغات انتخابات (6) تبلیغات انتخابات (7) تبلیغات انتخابات (10)    

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code