| شنبه، 08 اردیبهشت 1403

نگاه ایران: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام وضعیت اضطراری ناشی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان گفت: خرید و فروش هر گونه پرنده وحشی و اهلی در بازارهای محلی گیلان ممنوع است.

قربانعلی محمدپور امروز با اشاره به اقدام حفاظت محیط زیست در زمینه مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی به طور مرتب پایش می شوند.

وی جمع آوری و دفن بهداشتی نمونه های تلف شده در تالاب ها و گشت و کنترل مستمر مناطق را از دیگر اقدام ها به منظور مهار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گیلان عنوان کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه با هر گونه عرضه و فروش پرنده وحشی و اهلی در بازارهای محلی این استان برخورد می شود، گفت: بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی در حوزه لنگرود، لاهیجان، صومعه سرا، پیربازار رشت و انزلی به صورت مرتب پایش می شوند.

وی با اعلام وضعیت اضطراری در سراسر گیلان، تأکید کرد: تمام مجوزهای شکار پرندگان باطل و شکار تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

محمدپور درباره فروش پرندگان توسط برخی ها در کنار جاده های استان خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده و دریافت گزارش با این افراد برخورد می شود.

وی از شهروندان استان خواست تا در صورت مشاهده موارد مذکور برای حفظ سلامتی خود و خانواده مراتب را به محیط زیست گزارش کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی دانست و گفت: با توجه به اخطار سازمان دامپزشکی و مثبت اعلام شدن نتیجه بررسی های لاشه های پیدا شده از پرندگان وحشی و دریافت گزارش ها و مشاهده مواردی از تلفات در طیور اهلی وضعیت اضطراری است.

وی با اشاره به اینکه پرندگان وحشی می توانند عاملی در انتشار ویروس آنفلوآنزا باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به نظر کارشناسان این ویروس می تواند توسط انسان و دیگر روش ها به مناطق دیگر منتقل شود.

محمدپور با تصریح بر اینکه بیماری آنفلوآنزا در برخی روستاهای گیلان تأیید شده است، یادآور شد:  مردم همکاری مناسبی در معدوم سازی پرندگان آلوده دارند و مشکلی نیست.

هفت شهرستان گیلان آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده و طیور بومی بیشترین تلفات را داشته است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code