| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: در یک صد و نوزدهمین جلسه کمیسیون ترافیک که ظهر نهم آبان ماه به ریاست رضا رسولی برگزار شد، اعضای کمیسیون خواستار حمایت هر چه بیشتر مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شهرداری رشت برای تامین اتوبوس های شهری شدند. به گزارش روابط عمومی شورا، در این جلسه که فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، حجت جذب، رضا موسوی روزان و محمدحسین واثق کارگرنیا حضور داشتند، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری رشت به فرسودگی و مستهلک بودن تعداد ۱۳۰ اتوبوس در پارکینگ این سازمان اشاره و اظهار کرد: نبود منابع مالی سبب شده که عملا تنها ۳۰ تا ۴۰ اتوبوس به طور متوسط در شهر برای جابجایی شهروندان ارائه کنیم. مرتضی شریفی افزود: به غیراز ۲۰ اتوبوسی که اخیرا برای شهر رشت از سوی شهرداری خریداری شده آخرین اتوبوسی که برای رشت خریداری شد مربوط به سال ۸۶ است که عملا عمر آن به اتمام رسیده است. وی ادامه داد: حداقل هزینه ای که برای تردد یک اتوبوس در طول ماه با احتساب حقوق دو راننده صرف می شود ۱۱ میلیون تومان است و عملا با فروش بلیت ۱۷۵ تومانی نمی توان جوابگوی این هزینه ها بود. شریفی تصریح کرد: کمک های دولت برای خرید اتوبوس به شهر رشت نرسیده است و از بازسازی و توزیع دو هزار اتوبوس از سوی وزارت کشور سهم رشت تنها ۸ اتوبوس لحاظ شده است که همان نیز تاکنون به دست شهرداری نرسیده است. وی ادامه داد: درصورتی که شهرداری نسبت به تامین منبع مالی برای بازسازی اتوبوس های پارک شده در پارکینگ سازمان اقدام کند می توان با صرف هزینه ۳۰ میلیون تومانی برای هر اتوبوس تعدادی از ۱۳۰ اتوبوس را به خیابان ها بازگرداند. وی همچنین نسبت به دغدغه اعضای کمیسیون مربوط به تعویق حقوق رانندگان گفت: فعال نگه داشتن ناوگان اتوبوسرانی اولویت اول سازمان است که پرداخت حقوق رانندگان یکی از شاخصه های این فعال نگه داشتن سازمان است لذا با رایزنی های متعدد با واحد درآمدهای شهرداری، در چند روز آینده پرداخت دو ماه حقوق معوق رانندگان صورت می گیرد. در ادامه، رئیس کمیسیون با اشاره به کمبود تعداد اتوبوس های ناوگان حمل ونقل عمومی در رشت اظهار کرد: باوجود تلاش هایی که برای رفع این کمبودها صورت گرفته اما به نظر می رسد که این مهم به تنهایی از عهده مدیریت شهری برنمی آید. رسولی بابیان اینکه همه اعم از شهردار باید حمل ونقل عمومی را یکی از اولویت ها بدانند افزود: به واسطه مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی شهرداری نتوانسته طی سال های اخیر نسبت به نوسازی و تامین ناوگان اتوبوسرانی اقدام کند لذا نیاز است که حمایت بیشتری از مدیران استان اعم از استاندار، نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس در نشست های کشوری نسبت به این موضوع صورت گیرد. وی تاکید کرد: متاسفانه باوجود انتظاری که از برخی نمایندگان مجلس و مدیران می رفت مدیریت شهری پشتوانه ای در این حوزه در مجامع ملی ندارد و به راحتی نسبت به حق شهروندان رشتی از کمک های دولتی برای نوسازی و تامین ناوگان اتوبوسرانی اجحاف می شود. رئیس کمیسیون ترافیک بابیان اینکه شهرداری نیز باید بپذیرد که برای حوزه حمل ونقل عمومی هزینه کند گفت: حمل ونقل نیز مانند رفت وروب یک اولویت است و علاوه بر این، تامین اتوبوس ها نیاز به دخالت های مدیران سیاسی استان و شهرستان رشت دارد. عضو دیگر این کمیسیون نیز با تایید این سخنان کمبود تعداد اتوبوس های شهری در رشت را یکی از مباحث ضروری و اولویت دار دانست و اظهار کرد: این موضوع همچون مباحث زیست محیطی باید جزء مباحث پدافند غیرعامل دیده شود. فاطمه شیرزاد بابیان اینکه باید از ظرفیت نمایندگان مجلس در این حوزه بهره برد افزود: در ابتدا باید مدیریت شهری این تصمیم را بگیرد که کدام راهکار اعم از بهسازی ناوگان، تامین تعداد کافی اتوبوس یا ورود اتوبوس از منطقه آزاد برای شهر بهتر است و پس از تعیین تکلیف نسبت به این موضوع از حمایت های مدیران استانی و مجمع نمایندگان استان بهره برد. وی با اشاره به نود دسترسی ساکنان مسکن مهر به ناوگان حمل ونقل عمومی خواستار توجه بیشتر شهرداری به این موضوع شد و تاکید کرد: موضوع حمل ونقل همچون موضوع زباله ها و وضعیت لندفیل برای شهر حیاتی است. عضو دیگر این کمیسیون نیز بابیان اینکه پیشرفت برنامه ها و طرح های سازمان اتوبوسرانی بسیار کند است گفت: باید از شهردار خواست برای سرعت بخشی به این برنامه ها اقدام کند. حجت جذب افزود: می توان با جلب حمایت های مجمع نمایندگان استان نسبت به افزایش سرعت در این برنامه ها نیز عمل کرد. رضا موسوی روزان عضو دیگر این کمیسیون نیز به تعداد مازاد بر نیاز تاکسی ها در خیابان های رشت اشاره و بیان کرد: حضور پررنگ تاکسی ها باعث شده که این تصور پیش آید که مردم رشت نسبت به استفاده از اتوبوس رغبت ندارند درحالی که این ناوگان با نوسازی و تامین تعداد اتوبوس ها می تواند بر رغبت شهروندان زا استفاده از این ناوگان بیفزاید. وی نیز بر استفاده از ظرفیت های همکاری و تعامل مجمع نمایندگان استان برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی شهر رشت تاکید کرد. عضو دیگر این کمیسیون نیز نسبت به همکاری استاندار و سایر نمایندگان ابراز اطمینان کرد و گفت: شخص استاندار نسبت به این مسائل دغدغه مند است. حاجی پور افزود: با دعوت از استاندار برای ورود به این موضوع می توان نسبت به اقدامات ضروری در احقاق حقوق شهر رشت در تامین اتوبوس ها از وزارت کشور و سایر ارگان های ذی ربط امیدوار بود. در پایان این توضیحات، مقرر شد نشست تخصصی اعضای کمیسیون ترافیک شورا و همراهی شهردار با استاندار برگزار شود و دغدغه های مدیریت شهری به وی انعکاس داده شود. همچنین مقرر شد که با اصلاح کدهای بودجه ای طی لایحه ای به شورا، منابع مالی به سازمان اتوبوسرانی تزریق شود.  موانع واردات خودرو از منطقه آزاد برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی رفع شد رئیس کمیسیون در ادامه به توجه بیشتر سازمان اتوبوسرانی به بازرسان خطوط اتوبوسرانی تاکید و بیان کرد: حضور بازرسان خطوط در نظم بخشی به ترافیک شهر بسیار تاثیرگذار است اما باوجود چنین وظیفه ای به نظر می رسد نسبت به پرداخت حق وحقوق این افراد کوتاهی می شود. رسولی تصریح کرد: چهار ماه حقوق معوقه شایسته این بازرسان نیست و باید نسبت به پرداخت حقوق این افراد اقدامات فوری صورت گیرد. در ادامه جلسه یک صد و نوزدهم کمیسیون ترافیک شورا، رئیس کمیسیون با اشاره به تلاش های استاندار خوزستان نسبت به ورود خودروهای خارجی از منطقه آزاد اروند برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرهای این استان گفت: به دنبال این اقدام موانع ورود خودروهای خارجی به عنوان تاکسی به شهر رشت از منطقه آزاد انزلی نیز رفع شده است. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در توضیح درباره واردات خودروهای خارجی به شهر رشت به منظور نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: در حال حاضر با رفع تمامی موانع در انتظار تصویب نهایی شورای عالی ترافیک استان برای این منظور هستیم. شریفی افزود: استعلام های لازم از منطقه آزاد به منظور معرفی شرکت های سرمایه گذار معتبر در این راستا صورت گرفته است و ویژگی هایی مانند ارائه خدمات پس از فروش و همچنین چگونگی اعطای تسهیلات کم بهره به رانندگانی که خواهان این خودروها باشند در آینده نزدیک مشخص می شود.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code