| شنبه، 08 اردیبهشت 1403
با حضور مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه تجارت ایران در رشت؛
       کد خبر: 3822
به گزارش نگاه ایران:  در نشستی تخصصی، عملکرد تجارت خارجی ایران و فرآیند تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور  با حضور مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه تجارت ایران و مدیران دستگاه های مرتبط با تولید و صادرات در سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تشریح شد. مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه تجارت ایران در نشست خود با مدیران سازمان ها و ادارات مرتبط با تولید و تجارت از صادرات خارجی 9 میلیارد دلاری ایران به کشورهای اروپایی خبر داد. فرهاد نوری با اشاره به افزایش 20درصدی صادرات غیرنفتی کشور در سال 93 نسبت به سالهای گذشته افزود: سال گذشته 61 میلیارد دلار صادرات اعم از کالا، خدمات و میعانات گازی به خارج از کشور صادر شد. وی افزود: از مجموع صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته، 35 میلیارد دلار مربوط به فروش کالا بوده است و در بخش خدمات نیز 12 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور شده است که بخش عظیمی از آن شامل درآمدهای ارزی حاصل از گردشگری و جذب توریست به کشور بوده است. وی سهم صادرات میعانات گازی را نیز 14 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: مهم ترین بازارهای هدف صادراتی کشور ما شامل چین، عراق، امارات متحده عربی، هند، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، ایتالیا، پاکستان و مصر بوده است. نوری مهم ترین مبادی واردات کشور را نیز شامل چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، هند، سوئیس، آلمان، ایتالیا، هلند، تایوان عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت وجود دیدگاه برنامه های بلند مدت و راهبردی در توسعه تجارت خارجی کشور افزود: اعزام هیأت های کارشناسی و کاوشی برای بررسی جوانب راهکارهای توسعه تجارت خارجی با سایر کشورها باید مد نظر قرار گیرد. وی تصریح کرد: صادرات محصولات با کیفیت و انجام واردات با ترکیب مشخص کالایی باید مورد توجه قرار گیرد. مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه تجارت ایران با اشاره بر لزوم حمایت دولتی از بخش خصوصی در توسعه تجارت خارجی، ارزش کلی تجارت خارجی با کشورهای اروپایی را 9 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: در شرایط وجود تحریم های اقتصادی دستیابی به این میزان از حجم تجارت خارجی را مدیون هنر و مهارت بخش خصوصی هستیم. وی با اشاره به محدودیت های بودجه ای دولت و عدم پرداخت جوایز صادراتی به صادرکنندگان نمونه تصریح کرد: هم اکنون آنچه در دسترس ما است تدوین قوانین حمایتی در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور و عمل به آن است. نوری با اشاره به تدوین پیش نویس سیاست های کلی برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: تأسی به سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، از مهم ترین پایه های اساسی در تدوین برنامه ششم توسعه کشور است. وی با اشاره به تشکیل 29 شورا در تدوین پیش نویس های مربوط به برنامه ششم توسعه از تشکیل 3 شورا در وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تدوین بخشی از این پیش نویس خبر داد و افزود: شوراهای متشکله  در وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل شورای برنامه ریزی و تولید، شورای روابط خارجی و بین الملل  و شورای بازرگانی و مالی است. وی تسهیل و روان سازی امور مانند ثبت سفارش کالا، صدور مجوزهای صادراتی و وارداتی، حمایت از صادرات از طریق بانک تخصصی توسعه صادرات به عنوان ابزار حمایتی در توسعه صادرات را از جمله مباحث مطروحه در این پیش نویس عنوان کرد. مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه تجارت ایران تهیه نقشه راه برای تنظیم روابط تجاری با کشورهای همسایه و شرکای مهم تجاری با ایران، افزایش رایزنان بازرگانی در 60 کشور هدف و اولویت دار، ایجاد شرکت های بزرگ و کنسرسیوم صادراتی برای توسعه و توانمندسازی شرکت های کوچک و متوسط صادراتی و شبکه کسب و کار صادراتی با هدف بهبود فضای کسب و کار در توسعه را از جمله مهم ترین موارد مطروحه در پیش نویس برنامه ششم توسعه در حوزه تجارت خارجی عنوان کرد. در ادامه این جلسه رئیس دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی از تشکیل 148 کارگروه  توسعه صادرات غیرنفتی در سطح استان های کشور خبر داد و افزود: از مجموع کارگروه های تشکیل شده 826 مصوبه برای اجرایی شدن در حوزه تجارت خارجی داشته ایم. مهران حیدری از اعزام 263 نفر از رایزنان بازرگانی و تجار کشور در قالب 17هیأت تجاری به کشورهای آلمان، کنیا، ترکیه، ایسلند، روسیه، چین و برخی از کشورهای عربی را از جمله فعالیت های توسعه ی روابط تجاری خارجی در سال گذشته عنوان کرد و افزود: در این مدت 19 هیأت تجاری با حضور بیش از 400 نفر از بازرگانان و تجار کشورهای قزاقستان، آذربایجان، هند، مجارستان و آفریقای جنوبی به کشور وارد شدند و تفاهم نامه های همکاری به امضاء رساندند. وی با اشاره به قابلیت های تجاری ایران و توانمندی های کشور در عرصه ی بازارهای بین المللی از حضور ایران در 45 نمایشگاه اختصاصی و بین المللی خبر داد و افزود: سال گذشته با حضور بیش از 12 هزار شرکت داخلی و بیش از 3 هزار شرکت خارجی، 76 نمایشگاه بین المللی در داخل کشور برپا شد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code