| دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: معاون قوه قضائیه در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با تاکید بر لزوم مسئولیت پذیری دستگاه های ذیربط در پیشگیری از جرائم گفت: متاسفانه راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم درجامعه دیر آغاز شده است.

محمد باقر الفت در همایش پیشگیری از وقوع جرم که صبح جمعه در بندرانزلی برگزار شد اظهار کرد: هرچه آسیب های اجتماعی گسترده تر باشد، به همان نسبت نیز وقوع جرایم بیشتر و متنوع تر است.

وی با اشاره به علل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بروز جرایم افزود: برای پیشگیری از وقوع جرم و زندگی همراه با آسایش باید عمل به دستورات اسلام و کاهش جرم از طریق پیشگیری را در اولویت قرار دهیم.

 الفت با اشاره به وجود ضرورت و اهمیت پیشگیری درکاهش بروز جرایم اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم بسیار مهمتر و بنیادی تر از مبارزه با جرائم است که متاسفانه فعالیت در این زمینه در تمام نهاد ها و دستگاه های ذیربط بسیار دیر آغاز شده است.

وی با اشاره به این که نگاه منفعلانه به مباحث پیشگیری دستاوردی در این زمینه به همراه نخواهد داشت افزود: با نگاه به گستردگی آسیب های اجتماعی متوجه می شویم که باید عقب ماندگی خود را به صورت جدی جبران کنیم.

الفت با تاکید بر لزوم مسئولیت پذیری در انجام فعالیت هایی که منجر به پیشگیری از وقوع جرم در جامعه می شود تاکید کرد: پیشگیری رشد مدار، وظیفه مستقیم ما برای کاهش جرم و در نتیجه کاهش پرونده ها بوده و باید جامعه، مدیریت استان و مسئولان بخش های مختلف را مجاب به تلاش برای پیشگیری کنیم.

معاون قوه قضائیه در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم متذکر شد: لازمه تاثیر گذاری فعالیت های پیشگیرانه، نفوذ در میان توده های مردم و تاثیر گذاری در این بخش است و برگزاری جلسات مختلف در این باره تاثیری بر پیشگیری و کاهش جرائم نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: پیشگیری یک مسئله فرا قوه ای است که باید با مشارکت و همگرایی همه دستگاه های اجرایی پیگیری شود.

الفت با بیان اینکه آسیب های اجتماعی نتیجه کم کاری یا عملکرد غلط همه دستگاهها است گفت: همه مدیران باید کم کاری خود در این زمینه را پذیرفته و مسئولیت خود را قبول کنند و با قبول نقش خود در این باره، وضعیت موجود را اصلاح کرده و بهبود بخشند.

وی افزود: با نگاهی جدید می توان برنامه ها را به صورت جدی پیش برده و در صورت همکاری همه جانبه دستگاه های فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و مردمی، به آینده ای بهتر امیدوار بود.

سیاوش پور

اولویت مهم دادگستری گیلان، حفظ منابع طبیعی است

رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ منابع طبیعی گفت: اولویت مهم دادگستری گیلان حفظ و حراست از منابع طبیعی استان است.

 احمد سیاوش پور در همایش پیشگیری از وقوع جرم که صبح جمعه در سالن همایش های شهید مطهری انزلی برگزار شد، به حفظ منابع طبیعی به عنوان اولویت مهم دادگستری گیلان اشاره و اظهار کرد: با توجه به دغدغه های رهبری و سیاست های کلی نظام و تاکیدات مسئولان قضایی، امروز قوه قضاییه در حفظ منابع طبیعی محوریت کار را به عهده دارد.

وی تصریح کرد: حفظ منابع طبیعی اعم از جنگل ها، مراتع، سواحل، حریم دریا و رودخانه ها در دستگاه قضایی و سایر دستگاه های متولی در حال پیگیری است که از این لحاظ، گیلان در مقایسه با سایر استان ها، پیشرو است.

رئیس کل دادگستری گیلان یکی از عمده مسئولیت های معاونت پیشگیری این اداره را حفاظت از منابع طبیعی عنوان و تاکید کرد: برای موفقیت در این بخش باید نگرش ها را تغییر داده و به شیوه های صحیح و عملی رسید و همه در برابر این رسالت مهم احساس مسئولیت داشته باشیم.

سیاوش پور در ادامه به پایین بودن آمار جرایم خشن در گیلان اشاره کرد و افزود: گیلان با وجود ۲۸۴ کیلومتر مرز ساحلی از چابکسر تا آستارا و برخورداری از دو بندرگاه مهم، از حیثت امنیت دارای شرایط خوبی است.

وی ارائه راهکارهایی برای کاهش تقاضا برای مصرف مواد مخدر در میان افراد جامعه را یکی دیگر از محورهای مهم دادگستری دانست و اعلام کرد: اولویت و فراوانی جرایم در گیلان غالبا با سایر استان های کشور مشابه است و معضل مواد مخدر در سراسر کشور به عنوان یک گرفتاری همه جا وجود دارد اما تا زمانی که مساله تقاضا حل نشود، مقابله با آن امکان پذیر نیست.

سیاوش پور با بیان این که از زمان تصدی ایت الله شاهرودی بحث پیشگیری ازجرایم به عنوان مبحث مهمی که در قانون اساسی نیز پیش بینی شده مورد توجه قرار گرفته است افزود: دادگستری با اجرای برنامه ای با عنوان بهداشت قضایی، در راستای مسائلی که می تواند در کاهش پرونده ها موثر باشد برنامه ریزی کرده است.

رییس کل دادگستری گیلان حجم بالای پرونده های قضایی در کشور و از جمله دراستان را با وجود توانمندی های داخلی و بین المللی کشور، ضعف بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: با مقایسه تعداد پرونده های موجود در دادگستری های کشور با سایر کشورها می توان به ضعف هایی که در بخش آموزش های اجتماعی و فرهنگی و همچنین کمبودهایی که در بخش اقتصادی وجود دارد، پی برد.

وی با بیان این که مهمترین کار قوه قضاییه امر قضاوت است و بخش پیشگیری غالبا به سایر دستگاه ها مربوط می شود افزود: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه، ایجاد معاونت پیشگیری از جرم با تکیه بر توانمندی های موجود یکی از الزامات محسوب می شد.

سیاوش پور اظهار کرد: برای پیشگیری، نیاز به یک الگوی علمی مشترک و اجماع نظر در رابطه با مسایل مختلف وجود دارد.

احمد آقایی

امیدواریم پیشگیری فرهنگی را در جامعه نهادینه کنیم

معاون پیشگیری دادگستری گیلان، با بیان اینکه نهادهای فرهنگی اصلی ترین نقش را در حوزه پیشگیری دارند گفت: در حوزه پیشگیری اجتماعی نهادهای تربیتی از خانواده تا مدرسه، دانشگاه و... در شکل گیری فرهنگی نقش تاثیرگذار دارند.

احمد آقایی امروز در نشست تخصصی معاونان اجتماعی، پیشگیری و مدیران فرهنگی دادگستری های استان های کشور در مجتمع شهید مطهری این شهرستان، پیشگیری را امری فرهنگی دانست. وی با بیان اینکه در پیشگیری فرهنگی و اجتماعی دستگاه قضایی می تواند مدیریت کند، گفت: در حوزه پیشگیری اجتماعی نهادهای تربیتی از خانواده تا مدرسه، دانشگاه و... در شکل گیری فرهنگی نقش تاثیرگذار دارند. آقایی گفت: نهادهایی که اشتغالزایی می کنند در حوزه پیشگیری نقش دارند و امیدواریم پیشگیری فرهنگی را در جامعه نهادینه کنیم. معاون پیشگیری رئیس کل دادگستری گیلان افزود: اگر به خانواده دقت شود و نهادهای تربیتی بهتر کار کنند وضعیت ما بهتر می شود. آقایی با اشاره به اینکه تلاش بر این است که شرایط و ساختارهای اجتماعی اصلاح شود، تصریح کرد: قانون اساسی فعالیت تمام قوا را ترسیم کرده و محوریت و مدیریت در پیشگیری به عهده قوه قضاییه است. وی با بیان اینکه نظام دینی توانسته در مقابل فرهنگ ابتذال غرب مقابله کند، افزود: سه راهبرد نظم، کار و سلامت اساس کار دستگاه قضایی در گیلان است. این مسئول از گفتمان سازی فرهنگی در آسانسورهای سازمان ها، نهاد ها و بخش های خصوصی و احیای بنیاد صیانت از خانواده در گیلان خبر داد.

گفتنی است همایش پیشگیری از وقوع جرم با حضور معاونین اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم استان ها و اداره کل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی، با هدف تبیین مدل مدیریت برنامه های مصوب استانی، ارایه بازخورد از وضعیت پیشرفت برنامه ها، بیان چالش های پیش روی استان ها، استخراج راهکارها و تبادل تجربیات استانها برگزار شد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code