| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
در ۷ ماه نخست سال جاری؛
       کد خبر: 15782
نگاه ایران: مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به رشد ۸۰ درصدی درآمد گمرک این شهرستان در هفت ماه نخست سال جاری، میزان درآمدهای این گمرک را ۳۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

حمید رضا محمدی  با اشاره به افزایش ۸۰ درصدی درآمد گمرک آستارا به عنوان یک گمرک مطرح در سطح کشور اعلام کرد: در ۷ ماهه نخست سال گذشته، گمرک آستارا ۱۷میلیارد تومان درآمد داشت و این میزان در ۷ماهه نخست سال جاری به ۳۲ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: با راه اندازی راه آهن آستارا و اتصال آن به خطوط آهن متصل به شرق اروپا، گمرک آستارا به عنوان تنها گمرک ایران به صورت سه وجهی و ویژه از طریق ریلی، دریایی و جاده ای فعالیت خواهد داشت.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به اینکه با ایجاد کریدور جدید ترانزیتی از طریق آستارای ایران به سمت جمهوری آذربایجان، شاهد افزایش حجم ترانزیت کالاها از مرز آستارا خواهیم بود، گفت: کریدور جدید ترانزیتی ایران به اروپا از طریق آستارا به آذربایجان و در طول مسیر به گرجستان، دریای سیاه و از طریق دریای سیاه به بلغارستان و سپس به یونان و اروپا ختم شده و استقبال از مسیر فوق و گمرک مرزی آستارا در آینده نزدیک بسیار فوق العاده و اقتصادی خواهد بود.

محمدی از افزایش کشتی های ورودی به بندر آستارا در زمینه صادرات و واردات خبر داد و اظهار کرد: با توجه به افزایش چشمگیر حجم ورود کشتی های حامل کالاهای وارداتی همچون آهن آلات، ورق های آهنی و تخته، در حال حاضر شاهد ایجاد اشتغال و تأثیرگذاری بندر دریایی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: روزانه ۱۸۰ راننده تریلی در بندر تجاری- دریایی آستارا کالاهای وارداتی را از گمرک منطقه ویژه اقتصادی به مقاصد تبریز، تهران و استان های غربی کشور بارگیری می کنند.

مدیرکل گمرک آستارا تأکید کرد: سعی داریم گمرک آستارا را به سمت وارداتی شدن سوق دهیم تا درآمدها بالا رفته و ایجاد شغل شود.

محمدی شاخصه اصلی فعالیت گمرک آستارا را به ترتیب اولویت ابتدا صادرات و سپس ترانزیت اعلام کرد و گفت: گمرک آستارا در حوزه صادرات سرعت کاری خود را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه با فعالسازی دستگاه ایکس-ری کامیونی، سرعت کار بخش صادرات گمرک آستارا بیش از پیش افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: در حال حاضر گمرک آستارا به صورت ۱۲ ساعته فعالیت دارد و به طور حتم تا پایان سال جاری فعالیت سازمان ها و ارگان های مستقر در مرز آستارا شامل هنگ مرزی، پایانه مرزی مسافری، نیروی انتظامی و گمرک، ۲۴ساعته می شود.

مدیرکل گمرک آستارا همچنین از پیوستن گمرک دریایی منطقه ویژه اقتصادی آستارا به سامانه جامع گمرکی کشور (اظهار از راه دور به صورت الکترونیکی) در آینده نزدیک خبر داد و افزود: اقدامات بسیاری در راستای توسعه گمرک آستارا انجام شده است و صدور قبض انبار به صورت الکترونیکی و همچنین الکترونیکی شدن بخش ترانزیت گمرک آستارا که پیش از این به صورت دستی بود، از جمله این موارد است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code