| جمعه، 31 فروردین 1403
استاندار گیلان عنوان کرد:
       کد خبر: 98870

نگاه ایران: استاندار گیلان افتتاح راه آهن آستارا - آستارا با حضور رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان در تهران را تحقق آرزوی 50 ساله عنوان کرد.(از اینجا بخوانید)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر محمدعلی نجفی گفت: امروز مفتخریم اعلام کنیم پس از گذر حدوداً 50 سال یکی از مهمترین مطالبات مردم دو کشور و منطقه محقق شد.

دکتر نجفی با اشاره به اهمیت این مسیر که شوروی سابق شامل روسیه و بسیاری از کشورهای منطقه و اروپایی را طی می کند وارد بندر آستارا در ایران می شود، افزود: این راه آهن در ادامه مسیر خود از طریق قزوین به راه آهن جنوبی کشور و کریدور شمال جنوب متصل خواهد شد.

استاندار گیلان یادآور شد: این پروژه ماحصل مذاکرات فشرده روسای جمهوری 2 کشور در دولت تدبیر و امید است که در کمیسیون اقتصادی مشترک 2 کشور مورد توافق نهایی قرار گرفت و از 10 ماه قبل به صروت اجرایی درآمد.

دکتر نجفی گفت: هم اکنون 8 کیلومتری که طی سال اخیر حتی تا نزدیکی مرز ما نمی آمد، اجرا و پل مشترک بین 2 کشور زده شد.

وی ادامه داد: 2 کیلومتر از این راه آهن توسط جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است.

استاندار گیلان با بیان اینکه ترمینال و ایستگاه های زیادی در این مسیر پیش بینی شده است افزود: بارها از طریق بندر هلسینکی و اروپای شمالی و شرقی، روسیه و آذربایجان وارد بندر آستارا در ایران خواهد شد .

به گفته دکتر نجفی؛ مذاکرات بعدی جهت اتصال این راه آهن به راه آهن سراسری معروف به راه نوستراک در حال شکل گیری است که نتیجه اجرا این پروژه بزرگ کاهش زمانی ۲۶ روزه حمل و نقل و به عبارتی کاهش بیش از 2 هزار کیلومتر فاصله طولی حمل کالا در دنیا خواهد بود.

استاندار گیلان با بیان اینکه هزاران میلیارد صرفه جویی در حمل ونقل در اثر اجرای این پروژه صورت می گیرد، گفت: این پروژه توسط روسای جمهوری 2 کشور امروز بصورت آزمایشی افتتاح شد.

وی اظهار کرد:  هم اکنون آنچه اهمیت دارد استمرار این خط راه آهن تا رشت است و برای آن اعتباری بالغ بر هزار میلیارد یورو منظور شده است که نیمی از آن در تعهد دولت آذربایجان و نیمی به عهده جمهوری اسلامی ایران است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code