| سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
در جریان سفر رییس‌جمهوری آذربایجان به تهران؛
       کد خبر: 98799

نگاه ایران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز یک شنبه در مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد از الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان بطور رسمی استقبال کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان،  مقامات ارشد دو کشور از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیات های عالی رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
بررسی و تبادل نظر پیرامون راه های تقویت همکاری مشترک در حوزه های دوجانبه و منطقه ای و ایجاد تحرک در روابط تهران- باکو از جمله محورهای مذاکرات هیأت های عالی رتبه دو کشور است.
در جریان سفر الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و در راستای اجرای توافق ‏فی مابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان در خصوص اتصال راه آهن های دو کشور، ‏خط آهن آستارا – آستارا به بهره برداری رسید.‏ با افتتاح و بهره برداری از این خط آهن و همچنین تکمیل پروژه راه آهن رشت آستارا با مشارکت دو کشور، جمهوری اسلامی ایران از طریق جمهوری آذربایجان به راه آهن اروپا ‏وصل می شود و این کشور  نیز از طریق خطوط ریلی  به خلیج فارس دسترسی مستقیم پیدا می کند و از این ‏طریق امکانات وسیعی برای استفاده پرثمر و گسترده از ظرفیت های ترانزیتی و حمل و نقلی برای دو کشور ‏بوجود می آید به گونه ای که با اتصال خط آهن دو کشور، کالا به راحتی از بندر عباس و از طریق خاک ‏آذربایجان به کشورهای روسیه، اسکاندیناوی و اروپایی حمل می شود. همچنین دو سند یادداشت تفاهم بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حضور روسای جمهوری دو کشور در سعدآباد تهران به امضا رسید.
 نخستین سند یادداشت تفاهم بین مرکز مبارزه با پولشویی و اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران و اتاق نظارت بر بازارهای مالی جمهوری آذربایجان در خصوص همکاری در زمینه پیشگیری از تطهیر وجوه یا سایر دارایی های حاصل از جرم و تامین مالی تروریسم را از طرف ایران میثم نصیری احمدآبادی رییس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی و از طرف جمهوری آذربایجان روفت اصلان لی رییس هیات مدیره اتاق نظارت بر بازارهای مالی امضا کردند. دومین یادداشت تفاهم در زمینه همکاری مشترک راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت سهامی راه آهن جمهوری آذربایجان در خصوص توسعه اتصالات ریلی بود که به امضای سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی و جاوید قربانف مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان رسید.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code