چهارشنبه، 09 مهر 1399 | 2020 Wednesday 30 ,September  
بررسی ریشه‌های تبدیل شدن امیرحسین علوی به منتقد شهردار رشت در گفت‌وگوی تفصیلی با گیل نگاه؛
نگاه ایران/فاطمه صابری: امیرحسین علوی نه تنها به منتقد که مخالف ثابت قدم شهردار رشت تبدیل شده است. ابایی هم ندارد که این موضوع را مخفی کند. این عضو جوان شورای شهر رشت که حدود دو سال قبل از مدافعان حضور محمدعلی ثابت قدم در جایگاه شهرداری رشت بود حالا می گوید اگر بار دیگر بحث انتخاب شهردار برای رشت پیش بیاید به گزینه ای به نام ثابت قدم حتی فکر هم نمی کند چه برسد به تلاش برای انتخاب شدن او. علوی که به عنوان عضوی لابی گر در مجموعه شورای شهر رشت مشهور است این موضوع را رد نمی کند اما می گوید من هرگز مدیری را به مجموعه شهرداری تحمیل نکرده ام و در نشست های مشترک با شهردار رشت درباره حضور مفید یا مضر بعضی افراد در پست های مدیریتی گفت وگو کرده ام. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت که برای گفت وگو پیرامون مسایل مختلف شورا و شهرداری در تحریریه نگاه ایران حضور پیدا کرده بود به دفعات از عزل و نصب های مدیران در شهرداری رشت انتقاد کرد و گفت که ادعا می کنم در زمینه مدیریت منابع انسانی از ثابت قدم بسیار قوی تر هستم. علوی که تا پیش از حضور در شورای شهر رشت به جز حضور در عرصه اقتصادی بخش خصوصی تجربه کار اجرایی خاصی نداشته است می گوید که برای «مسلط شدن به امور شهرداری و شورای شهر» تمام زندگی خود را وقف موضوعات مربوط به حوزه ی شهری رشت کرده است. گفت وگوی نگاه ایران را با مردی که می گوید برای نشستن ثابت قدم بر صندلی شهرداری رشت تلاش زیادی کرده است را در ادامه میخوانید: آقای علوی گفته می شود که شما یکی از اعضای شورای شهر رشت هستید که زیاد اهل لابی است و در عزل و نصب های مربوط به شهرداری هم  دنبال سهم خواهی است: باور من این است که عده ای درصدد هستند با بزرگنمایی مسائل ازاین دست به من آسیب بزنند. در زمان استیضاح، جناب شهردار معاون مالی و اقتصادی و شهردار منطقه 5 را عزل کرد تا اگر کسی برنامه و صحبتی دارد جلو بیاید که بسیاری نیز رفتند و انجام دادند و بسیاری می گفتند که علوی دنبال چنین فضایی است. من به استیضاح  آقای ثابت قدم رأی مثبت دادم. او بر همین اساس یا دلایل دیگر نفراتی را که فکر می کرد نزدیک بنده است چه به خواست خودش و یا درخواست دیگران (که دومی را قوی تر می دانم ) برکنار کرد.  حالا واقعاً چند نیروی منصوب به شما در بدنه ی شهرداری رشت حضور دارند؟ تمام افرادی که می گفتند منصوب علوی هستند از کار برکنار شدند. کلاً چند نفر شدند؟ از ۲۱۰۰ نیروی شهرداری چند نفر را  علوی منصوب کرده است؟ دویست نفر هم شد؟ برخی ها می گفتند همه به توصیه علوی پست گرفته و جابجا شده اند! من فکر می کنم جناب شهردار دارد کار خودش را انجام می دهد و من قطعا بهتر از خیلی های دیگر می شناسمش. بارها در مورد جایگاه ها با یکدیگر صحبت می کردیم. گاهی اوقات در مورد جایگاه های مدیریتی صحبت می کردیم و به نتیجه واحد می رسیدیم که معمولاً نتیجه مثبت می داد. الآن هم تمام شد و خیال همه راحت شد. اما اگر شهردار می خواهد دوستان من را بزند باید نصف شهرداری را بزند. بالاخره دویست نفر یا نصف نیروهای شهرداری؟ (با خنده) من از همان آغاز ورود به شورا اقدام به شناسایی و لیست بندی نیروهای شهرداری کردم تا با ظرفیت و قابلیت های افراد آشنا شوم. به هر حال آقای ثابت قدم می داند که چه اتفاقی رخ داده است. ایجاد بخشی از فضا خواست ایشان بوده است. که علوی این طور می خواهد . اکنون علوی نیست هر کاری می خواهند انجام دهند. در طول سه سال و نیم گذشته بیشتر از هر عضو دیگر وقت گذاشتم و با جای جای شهرداری ارتباط برقرار کردم و سعی کردم از آن ها کار یاد بگیرم.

آخرین دیالوگ رفقای سابق

در مورد شائبه هایی که در باره استیضاح قبلی هم پیش آمده بود... فقط دفعه آخر در مورد استیضاح رأی گیری شد. دو بار درباره قانع شدن و نشدن اعضای شورای شهر رأی گیری شد که من به قانع نشدن رأی دادم. مرتبه ی آخر هم گفتم که اگر قرار است به نتیجه نرسد این مسیر طی نشود. به همین دلیل در لابی انجام شده در اتاق رئیس شورا یکی از اعضا پیشنهاد داد که استیضاح مسکوت بماند. برخی اصرار داشتند بر اینکه حتماً رأی گیری انجام شود. این اصرار آن ها بر رأی گیری برای این بود که یک نفر بسوزد و دیگران بمانند. من از این کار اجتناب می کردم. برای اینکه معتقدم هر 15 تن نماینده شورا هستند و اگر قرار است تا این استیضاح نتیجه نگیرد شان شورا حفظ شود و رأی گیری انجام نشود. فضا به سمتی رفت که رأی گیری انجام شود.  به استیضاح رأی دادم.  چو ن شهردار به تذکرات توجهی نمی کند.  ایشان بیشترین تذکرات را در دو سال اخیر از من دریافت کرده است. آخرین دیالوگ شما با آقای شهردار چه زمانی بود؟ آخرین صحبت ما پیامکی بود. من به ایشان در برف اخیر پیام دادم که نیروهای شما خسته هستند و بهتر است شما را کنار خودشان ببینند. او هم پیام داد که همین الان همراهشان هستم. بعد فهمیدم که در شهرداری منطقه یک برای برنامه ریزی و نظارت بر کارها حضور دارد. من چون عادت به کار میدانی و عملیاتی دارم به مناطق مختلف سرکشی می کردم.  در سال 92 با آقایان بهارمست و شریفی به تمام مناطق رشت سرکشی کردیم. با بیسیم و موبایل هم مشکلاتی که مشاهده می شد را منتقل می کردیم. برخلاف برف 14 بهمن ماه که مردم حضور نیروهای شهرداری را احساس نکردند اما در آخرین برف مردم حضور نیروهای شهرداری و تجهیزات لجستیک را احساس کردند و بر کسی هم پوشیده نماند. طبق قانون،اعضای شورای شهر این حق را ندارند که در عزل و نصب ها دخالت کنند همان طور که نمایندگان مجلس نباید در عزل و نصب ها دخالت کنند اما در پشت پرده حضورشان کاملاً ملموس است. به جز شما در مورد بقیه اعضا هم این موضوع مطرح است. چرا چنین رویه ای با شدت زیاد در رشت وجود دارد؟ من اهل دروغ نیستم. می گویند شما همه شهرداری را تعیین کردید؛ می گوییم این طور نیست. مثلاً درباره ی عزل و نصب های دو سال اخیر  این را به شهردار گفتم که  فلان فرد برای پست اداری و مالی مناسب است. هیچ وقت دیالوگ من با شهردار این طور نبود که حتماً باید فلان شخص قرار بگیرد بلکه گفتم باید ارزیابی شود. من ادعا می کنم که در زمینه مدیریت منابع انسانی از ثابت قدم بسیار قوی تر هستم. در این حرف بسیار جدی هستم. چون ایشان نتوانسته در طول دو سال  یک تیم مدیریتی برای خودش درست کند. این ضعف ایشان است و نه اعضای شورای شهر، شورا در تمام تصمیم گیری ها تأثیرگذار نبود. این مقدار تغییر با هیچ عقل سلیم و علم مدیریتی جور نمی آید.  علت عدم وجود انگیزه در قسمت های مختلف شهرداری هم به دلیل تغییرات بی رویه و بی دلیل است. چون شما وقتی می خواهید جایگاه مهمی را تحویل بگیرید تا در آن جایگاه به تثبیت برسید زمان می خواهد. این زمان برای مدیریت بخش های مختلف لحاظ نشده است. این موارد ضعف های ثابت قدم است که باید بپذیرد و اصلاح کند. اگر می خواهد در این گردونه موفق باشد اگر نمی خواهد که حرف دیگری است! آقای علوی کدام عضو شورا بیشترین «تعرفه» یا به قول شما «پیشنهاد» انتخاب مدیر و... به شهردار داشته است؟ (مکث) نمی دانم! اما اعتقاد دارم ما حق نداریم یاس و ناامیدی به مردم  و جامعه انتقال دهیم و این کار جرم بزرگی است. اعضای شور ا به دنبال این هستند که بودجه لازم را برای طرح ها و پروژه های موردنظر خودشان تأمین کنند. شما چقدر در این بخش ازنظر خودتان موفق عمل کردید؟ وظیفه من از سال اول در کمیسیون برنامه و بودجه این بود که در حوزه اداری مالی کار موثر انجام بدهم. من به کار ساختاری علاقه مندم. چون اعتقاد دارم  برای انجام کاری ابتدا باید منبع و ریشه و سپس رویه ها را درست کند. ما ابتدا حسابرسی شهرداری را که مغفول مانده بود ساماندهی کردیم. هرچند به دلیل انحرافاتی که وجود داشت با مقاومت نیز روبرو بودیم چون تاکنون حسابرسی دقیق نیز انجام نشده بود. در سال اول کار را با سختی ولی با اجبار انجام دادیم. در سال دوم  دیدیم رویه بودجه نویسی برازنده رشت نیست .  افزایش مقدار بودجه باید مبنا و استدلالی داشته باشد. در  حوزه مالی و بودجه شهرداری در بخش نقد و غیر نقد ضعف وجود داشت. قبل از ورود ثابت قدم در زمان  معاونت مالی و اقتصادی آقای رحمتی و  مدیریت برنامه بودجه آقای حق بین نظام بودجه بندی  نقد و غیر نقد را پایه ریزی کردیم.  این کار توانست سبب ایجاد جهش شود و در بخش بودجه بندی با برنامه ریزی به بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان رسیدیم و رشد ۸۰ درصدی را در کسب درآمدها تجربه کردیم. این کار با برنامه ریزی شورا و مشخصاً کمیسیون برنامه وبودجه به نتیجه رسید. با ورود ثابت قدم و با این تفکر که او می تواند بیشتر کار کند بودجه را به ۸۵۰ میلیارد تومان رسانیدم اما متأسفانه تنها نزدیک به ۴۰ درصد درآمدها محقق شده است. به نظرم ضعف در برنامه ریزی نبود و اگر هم بوده تنها 20 تا 30 درصد نقش داشته است. ضعف در اجرا بوده است. چون توانستیم در سال 94 این کار را انجام دهیم. در شورای شهر آن چیزی که اولویت ما بود و در بودجه نیز دیده بودیم بحث بازگشایی معابر بود که با توجه به پروژه پیاده راه ضرورت آن دوچندان شد. مگر با رقم های در نظر گرفته شده در بودجه با توجه به قیمت املاک در رشت می شد کاری انجام داد؟ بله،در آن سال کل رقمی که برای بازگشایی در تختی نیاز داشتیم نزدیک به 40 میلیارد تومان بود. ضرورت این کار برای تمام 15 عضو وجود دارد اما عزم و اراده ای برای اجرای آن وجود نداشت که فصل جدایی کاری ما از همین دست موارد آغاز شد.

سال پیش هم یک بار بررسی بودجه را متوقف کردیم و از شهردار خواستیم تا اولویت های اجرا را اعلام کند. ایشان هم طی سخنرانی زیبایی در صحن شورا برنامه ای ارائه کرد که بسیار خوب بود اما در عمل از ۱۷۵ برنامه فقط سی وچند پروژه اجرا شد. 

به ثابت قدمِ امروز فکر هم نمی کنم 

شما ریشه ی بی توجهی شهردار به برنامه های مصوب شده و ارائه شده را تمرکز ثابت قدم بر پروژه پیاده راه سازی می دانید؟ اولویت ما بازگشایی معابر بود که هیچ وقت به اولویت شهردار تبدیل نشد. پروژه ساماندهی رودخانه ها و شیرابه سراوان هم جز اولویت های شورا بود که برای آقای شهردار در رده های اول اهمیت قرار نداشت. یکی از دلایل ضعف این بود که ثابت قدم به سمتی رفت که خواست کارها را به تنهایی اجرا کند. مثلاً اعتقاد داشت یک کانکس هنگام اجرای هر پروژه ای می گذارم و بالای سر کار می مانم تا کار به پایان برسد و برای کارهای بعدی هم چنین رویه ای را در پیش می گیرم. البته پروژه پیاده راه سازی که هیچ وقت کد بودجه نداشت. کدی تحت عنوان سنگفرش در بودجه بود که با تلفیق چند کد دیگر به سرانجام رسید.  در پروژه پیاده راه قطعاً انحراف وجود داشت و چشمگیر نیز بود. به هرحال بعد از یک سال در شورا مصوب شد و این بحث انحراف در پیاده راه تمام شده است. اما نمی توان یک سازمان با بیش از دو هزار نیرو را با کادر اداری عریض و طویل به صورت قائم به فرد اداره کرد. اینکه می گویند علوی بعد از دو سال تبدیل به مخالف شد دروغ است. درهمان ماه اول ورود ثابت قدم وقتی ایشان لایحه فرستاد برای خرید گاراژ جفرودی من مخالفت کردم. من موافق ثابت قدم دو سال قبل و مخالف ثابت قدم امروز هستم. همچنان به ثابت قدم دو سال پیش رأی می دهم اما به ثابت قدم امروز حتی فکر هم نمی کنم و از تریبون نگاه ایران اعلام می کنم در ارتباط با عملکرد شهردار رشت حاضر به مناظره با او هستم. آقای ثابت قدم نیز خیلی خودشان را علاقه مند به ساختار سازی می دانند و اعتقاد دارند که ساختار فعلی شهرداری رشت با نفرات زیادی که در طول سال های گذشته عموماً بدون ضابطه خاصی به شهرداری راه پیداکرده اند کارایی لازم را ندارد و علت جابجایی های فعلی نیز این است که می خواهد افراد کارآمد را پیدا کند. امروز  علوم مدیریتی برای هر کاری یک ضابطه و روش دارد. اتفاقاً در حوزه منابع انسانی به دلیل اهمیت موضوع رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی  دو گرایش متفاوت است. من به واسطه وظیفه ام در کمیسیون برنامه وبودجه در حوزه منابع انسانی از خیلی ها صاحب نظرتر هستم. مگر می شود نتوانم انتخاب کنم که چه کسی به درد مدیریت منابع انسانی و مالی و برنامه ریزی می خورد؟ اگر نمی توانم این ضعف من است.  یعنی چه که در سازمانی با بیش از دو هزار کارمند نمی توان چند کارشناس و مدیر کارآمد پیدا کرد؟ پس این شهر پیش ازاین چگونه گردانده شده است؟ اگر سازمان قائم به فرد باشد نشانه ی ضعف مدیریتی است.

شهردار می گوید نیرویی می خواهد که فکر نکند

البته عملکرد مجموعه شهرداری رشت در سال های گذشته نیز قابل دفاع نیست. قبول ندارید مدیریت مجموعه ای که طی سه دهه ی گذشته به طور میانگین هر یک سال یک مدیر را بالای سر خود دیده دشوار است؟ تمام صحبت های شما را رد نمی کنم. ساختارها در دوره مدیریتی ثابت قدم خیلی خوب به روز شد،کل چارت شهرداری به روز شد و جز مزیت های شورا و شهرداری است. اما در منابع انسانی  قبل از هر تغییر باید بررسی کنید. آیا شما این تفکر را قبول دارید که شهردار می گوید:«آدمی می خواهم که فکر نکند بلکه فقط اجرا کند»؟ واقعاً شهردار رشت چنین اعتقادی دارد؟ در این ارتباط دو عضو دیگر شورا هم شاهد اظهارات ایشان بودند که امیدوارم منکر نشوند. دلیل عزل و نصب های ثابت قدم ازنظر شما چیست؟ من این کار ثابت قدم را که به جوان ها فضا می دهد کاملاً می پسندم. امروز هم قرار باشد کسی را برای شهرداری انتخاب کنم گزینه جوان انتخاب می کنم. البته جوانِ آموخته ی آزموده مدنظرم خواهد بود.  به نظرم برای مدیریت باید فاکتور علم و تجربه همیشه مدنظر باشد. همه ی افرادی نیز که به من منتسب هستند شاخصه اصلی آن ها جوان بودن است. این را یکی از مبنای اعتقادی برنامه مدیریتی خودم می دانم و تلاش کردم که کادر سازی و کشف استعدادها را در شهرداری انجام دهم. بنده فردی را از جایی به جای دیگر تعرفه کردم و بعداً کارایی آن فرد هم مشخص شد. اگر هم بعضی افراد را نپذیرفتن یا نتوانستند تحمل کنند به واسطه ضعف های خودشان بود. اما در شهرداری رشت فردی در بحبوحه  برف  عزل شد، وقتی من در سازمان حضور پیدا کردم و از فرد جدید سوال کردم که چرا اوضاع این گونه است می گوید به خدا من امروز در مجموعه حضور پیدا کردم! سوال من و دیگر منتقدان این است که مگر می شود در سطح نواحی هم نتوانیم طی دو سال ۱۵ مدیر پیدا کنیم؟ ممکن است شهردار نتواند مدیر و معاون همسو پیدا کند اما مگر می شود در سطوح پایین تر هم این نفرات وجود نداشته باشند؟ این قدر «شخم زدن» یک مجموعه برای چیست؟ یکی از دلایل عزل و نصب های ثابت قدم را عدم وجود نیروهای کارآمد در شهرداری نمی دانید؟ طبیعتاً ثابت قدم می خواهد کارنامه کاری مثبتی داشته باشد و دنبال نیرویی است که برنامه هایش را پیاده کند. ما مدیرانی خوبی در شهرداری رشت داریم. اگر مدیرانی خوبی داشته ایم چرا وضعیت رشت در طول سال های گذشته به این صورت بوده است و در بسیاری موارد باوجود عنوان کلان شهر فقط این عنوان را یدک می کشد و در موارد زیاد اندر خم یک کوچه مانده است. مجموعه ای که بر اساس هدف مشترک شکل می گیرد دارای مأموریتی برای رسیدن به چشم انداز است. بعد از هدف باید استراتژی و برنامه داشته باشید. سپس این برنامه باید به زیرمجموعه تفهیم شود. اما استراتژی و برنامه درست به مجموعه شهرداری تفهیم نشده است و مجموعه همراه نیست. در این مواقع نقش نظارتی شورا چیست؟ متأسفانه قانون برای بخش نظارتی شورا ضعیف  تعریف شده است. حتی اگر محق باشید هیچ ابزاری به جز تذکر، سؤال و استیضاح ندارید.  فکر می کنم تذکرات من به شهردار رشت عدد 50 را نیز رد کرده است. باوجوداین تذکرات  چه اتفاقی رخ داده است؟ من حتی به تنهایی نیز شهردار را برای پاسخ گویی به هیات رئیسه آورده ام.

دلیل مخالفت علوی با برگزاری جشن انقلاب در رشت

در آخرین جلسه کمیسیون فرهنگی شورا،شما یکی از معترضان به برگزاری جشن انقلاب در رشت بودید: من در جلسه ی اخیر کمیسیون فرهنگی هم حضور پیدا کردم و اعتراض خودم را نسبت به هزینه های اختصاص پیداکرده برای جشن دهه فجر از سوی شهرداری رشت مطرح کردم. این در حالی است که در سنوات گذشته کمک های مالی و لجستیکی  توسط شهرداری انجام می شد و شاهد آتش بازی و نورافشانی در این ایام بودیم. اما امسال شهرداری 500 میلیون تومان برای برگزاری جشن انقلاب هزینه کرده است. سوال من این است که کدام تفکر مکتبی در جمهوری اسلامی  چنین چیزی را قبول دارد؟ اگر اعتقادداریم که نظام ولایی است هر جایگاه مدیریتی در این نظام وصل به سیستم الهی است. به همین دلیل من به طور مکتوب هم به رئیس کمیسیون فرهنگی نامه نوشتم و گفتم من نمی دانم چرا و از کدام ردیف این مبلغ خرج شده است. هنرمندانی از تهران دعوت کردید که احتمالاً فقط شبی یک میلیون تومان برای گریم او هزینه شده است.  بعد جشنواره استندآپ کمدی در شهر برگزار می شود و ما به زحمت و التماس برای آن ها کارت هدیه صدهزارتومانی اختصاص می دهیم. جشن برگزارشده از سوی شهرداری در سالنی که نهایت 300 تَن در آن جمع شده بودند برگزار شد. درصورتی که هرسال در مراسم نورافشانی میدان شهرداری و جشن در سالن اتش نشانی دو سه هزار نفر مردم عادی حضور پیدا می کردند. 500 میلیون تومان در شرایطی به این کار اختصاص پیداکرده که حقوق کارکنان یک سازمان 200 میلیون تومان است. این قبیل هزینه ها باعث می شود که شهردار که شهر را با بدهی ۱۷ میلیارد تومان تحویل گرفته اکنون رقم بدهی هایش به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد. در مقابل این حجم از بدهی ها، تغییرات عمده ما در شهر چه بوده است؟  این ها علامت سؤال و دغدغه هایی است که وجود دارد. قبول کنید تغییرات محسوس زیاد بوده است، به جز بحث پیاده رو مشخصاً می توان به ایجاد پارک های متعدد،بازارچه های محلی و تحولات متعدد در مناقطع محروم رشت اشاره کرد: ایجاد پارک نیز جز سیاست های شورا بوده است. 5 میلیارد تومان برای خرید زمین و 5 میلیارد نیز برای اجرای پارک در محلات کمتر برخوردار  گذاشته ایم که این هم به درستی اجرا نشد. بحث های تخصصی در زمینه اعتبارات زیاد است . من در سال اول در شورا با رضا جمشیدی به نوعی رودررو بودم اما به خدا قسم هر جا به منافع شهر می رسیدیم یا من سکوت می کردم یا او. اما اکنون به وضعیتی رسیدیم که می گوییم فلان حرف درست است اما چون فلانی گفته است من قبول نمی کنم. این حرف با عقلانیت، منافع مردم و تفکر مکتبی نمی خواند. ثابت قدم برای من نماد حرکت جوانان نسل جدید در این شهر بود پس او حق ندارد این ذهنیت من که امید هزاران نفر دیگر هم است را خراب کند.

نقش تسهیلگر شهرداری برای سکولارهای شهر رشت

بالاخره نگفتید شما دلیل تغییرهای مورداشاره در شهردار رشت را چه می دانید. فکر می کنید مشاوران ثابت قدم در تغییر رویه او نقش داشتند؟ من کلی می گویم که اگر هرزمانی منافع شخصی سیاسی و اقتصادی بر منافع شهر و مردم اولویت داشته باشد فرد نمی تواند موفق باشد. آقای علوی اظهارات شما در زمینه حضور و فعالیت سکولارها در مجموعه شهرداری رشت هم باعث تعجب و واکنش های زیادی شد: تفکر من مکتبی است و دوست ندارم پیچ و مهره های نظام اسلامی شل شود. نمی توان کتمان کرد که برخی در ایران به دنبال جدایی دین از سیاست هستند. آیا این نگرانی را در شهرداری رشت احساس می کنید؟ شهرداری این جایگاه را به طور کامل ندارد اما می تواند در این زمینه تسهیلگری کند.

چرا علوی به کمپین عذرخواهی شهردار رشت از نماینده مجلس پیوست

شما در ماجرای اختلاف نظر حسنی و ثابت قدم به کمپین عذرخواهی شهردار از نماینده رشت پیوستید. این موضوع نشان دهنده عمق انتقاداتتان از شهردار رشت است؟ به جز ارتباط دوستانه ای که با آقای حسنی دارم، او نماینده ی رشت در مجلس است. توهین به حسنی توهین به جایگاه نمایندگی بود . چون اگر جلوی این اقدامات گرفته نشود مرزها شکسته می شود .اگر انتقادی هم از نماینده مجلس وجود دارد باید فنی و در جای خود بیان شود. من هم در  روزهای اخیر آماج انتقادات و هجمه ناجوانمردانه ی زیادی بوده ام. هرچند می دانم ریشه این حرکات از کجا است اما نمی خواهم باور کنم. واقعیت این است که اگر از داشته هایمان حراست نکنیم مجبور  می شویم به عقب برگردیم . شهردار به عنوان کسی که کمترین فاصله را با نسل سوم و چهارم دارد  نمی تواند هر کاری که بخواهد انجام دهد. چون در یک بازه زمانی و یا به قول حضرت آقا(رهبر انقلاب) در یک پیچ خطرناک تغییر و در حال تحویل به نسل دیگر هستیم و اگر بدعمل کنیم ممکن است که ده سال را از دست بدهیم  و ممکن است که دیگر نتوانیم بگوییم جوان ها خوب هستند. ظاهراً همه همین را می گویند اما گویا تعریف این مفاهیم با یکدیگر متفاوت است احتمالاً در اجرا اشتباه می کنیم. علی رغم دید و بیان مشترک اجراها متفاوت است. ارزیابی شما از بودجه سال 96 چگونه است؟ به بودجه امسال نقد ساختاری دارم. ساختار بودجه دوباره برگشت به چهار سال قبل و به نظرم یک عقب گرد محسوب می شود.  ممکن است شهرداری با کاهش درآمد مواجه شود. ساختار بودجه 96 همان ساختاری نیست که شورا در دو سال گذشته برای آن  زحمت کشید. ساختار نقد و غیر نقد در درآمد و هزینه توانست درآمدهای شهرداری را ارتقا دهد. البته دوستان می گویند می خواهیم به همان شکل عمل کنیم اما این ریسک وجود دارد که چون پیش بینی نشده است در عملکرد به مشکل برخوردند. دلیل مشخص شورا برای نپذیرفتن بودجه 1145 میلیارد تومانی شهرداری این بود که اعتقاد داشت توان اجرایی شهرداری در دو سال گذشته به گونه ای نبود که ما را قانع کند می تواند این مسیر را طی کند. امیدوارم برنگردیم سرخانه اول و برگشت به عقب نداشته باشیم. ظاهراً شما در جلسات کمیسیون تلفیق بودجه حضور پررنگی نداشتید که آقای نیکومنش هم در صحن شورا به این مساله اعتراض کرد از 5 جلسه تلفیق من در سه جلسه حضور داشتم. جناب نیکومنش می تواند جلسه ای از امضای افراد حاضر در کمیسیون  تلفیق را نشان دهند که خودشان حضور داشتند و من نبودم. این روزها همه جا از لیست های انتخاباتی برای شورای شهر رشت صحبت می شود. شما هم قرار است لیست انتخاباتی داشته باشید؟ انتخاب ها بسیار مهم است. انتخاب های پیش رو برای شهر بسیار حیاتی است.  اعتقادی به لیست و ائتلاف ندارم. اما قطعاً به افراد توانمندی که برای شورا، شهر و شهرداری مفیدند کمک می کنم. ازنظر شما چند نفر از جمع 15 عضو شورا شایسته ی حضور در شورای شهر آینده رشت هم هستند؟ تعداد نمی گویم اما معتقدم عملکرد جوانان شورا بهتر بوده است و در شورای بعد هم حضور جوانان آموخته ی آزموده بهترین گزینه هستند . شورا جایگاه سیاسی نیست و حضور افراد سیاسی یا بازنشستگان کم انگیزه در شورا مفید نیست.