چهارشنبه، 09 مهر 1399 | 2020 Wednesday 30 ,September  
نگاه ایران:مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: کل بازار بنادر شمالی، منفی شش درصد کاهش بار داشته است و تنها بندر انزلی روند مثبتی را تجربه کرده و این وضعیت برای بنادر شمالی کشور بسیار نگران کننده است. حسین چراغی در بیست و پنجمین نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که با حضور مدیرعامل و معاونان این سازمان و فعالان بخش خصوصی در محل بنادر و دریانوردی برگزار شد با ارائه پیشنهاد ایجاد کریدور جدید در بنادر شمالی کشور گفت: این کریدور هم می تواند مشکلات حمل و نقل داخلی کشور را پوشش دهد و هم در توسعه ترانزیت کشور نقش بزرگی را ایفا کند. وی با اشاره به ضروت تبدیل فرصت های بالقوه به بالفعل گفت: اگر بخواهیم فرصت های موجود در بازار را به ارزش اقتصادی تبدیل کنیم، باید نیازهای بازار را بشناسیم و به آن پاسخ مناسبی بدهیم تا منتج به ایده کسب و کار شود. چراغی با بیان اینکه حجم تبادلات تجاری حدود دو هزار میلیارد دلار است که فقط ۱۰ درصد آن مربوط به بخش حمل و نقل است، گفت: بنابراین،رقابت شدیدی بین کشورهای مختلف وجود دارد و هر یک سعی می کنند با کاهش زمان انتقال، کاهش هزینه های حمل و ایجاد سیستم ها و تکنولوژی های جدید گوی رقابت را از دست رقیبان بربایند. وی افزود:البته در قاره آسیا این شرایط سخت تر است و سیستم های حمل و نقل کشور برای ورود به بازار رقابت، توسعه و کسب درآمد بیشتر باید بازنگری و ایده های جدیدی داشته باشند. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: ما در بنادر شمالی که بندر انزلی، آستارا و امیرآباد هستند با مشکل کمبود بار مواجه هستیم. آنچنانکه از سال ۹۳ تا ۱۱ ماهه سال ۹۵ حجم بار ما بسیار پایین آمده است. وی با بیان اینکه در سال ۹۳، ۷ میلیون تن بار،در سال ۹۴، ۶,۵ میلیون تن و در ۱۱ماهه سال ۹۵ پنج میلیون تن بار در بنادر شمالی کشور جابه جا شده است،گفت:در واقع، کل بازار بنادر شمالی، منفی شش درصد کاهش بار داشته است و تنها بندر انزلی روند مثبتی را تجربه کرده و این وضعیت برای بنادر شمالی کشور بسیار نگران کننده است. وی با تاکید بر ظرفیت خالی بنادر شمالی کشور توضیح داد: در شرایط فعلی قبل از اینکه به توسعه نهایی برسیم، ۲۲ میلیون تن ظرفیت خالی داریم و اگر طرح های توسعه محقق شود، ۵۰ میلیون تن ظرفیت خالی خواهیم داشت. چراغی در خصوص راهکار حل این مشکل و پر کردن ظرفیت های خالی بنادر شمالی تصریح کرد: ما باید رویکرد خود را از منطقه ای به فرامنطقه ای تغییر داده تا بتوانیم بخشی از ظرفیت های خود را پوشش دهیم. ما باید از فرصت هایی که در کریدورهای شمال کاسپین از مسیر چین تا اروپا ایجاد شده است استفاده کنیم و آنها را به سمت ایران هدایت کنیم.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code