| پنجشنبه، 29 مهر 1400
نگاه ایران: فلج خواب درصد کمی از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، اما این شرایط می تواند برای افرادی که به آن دچار می شوند، تجربه ای وحشتناک باشد. خواب در بیشتر موارد به عنوان یکی از گزینه های آرامش بخش برای انسان شناخته می شود. خواب به بازیابی انرژی کمک می کند و شرایط لازم برای بهبود بیماری ها را فراهم می کند؛ اما این عنصر آرامش بخش می تواند جنبه های ترسناکی نیز داشته باشد که یکی از آنها فلج خواب است. به گزارش گروه سلامت عصر ایران ، فلج خواب درصد کمی از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، اما این شرایط می تواند برای افرادی که به آن دچار می شوند، تجربه ای وحشتناک باشد. در ادامه با برخی حقایق مرتبط با فلج خواب بیشتر آشنا می شویم. توانایی حرکت ندارید همان گونه که از نام آن مشخص است، فلج خواب به معنای فلج شدن بدن شما است و بدون در نظر گرفتن میزان تلاشی که برای حرکت دست ها و پاها و یا نشستن انجام می دهید، در این کار موفق نخواهید بود. این شرایط زمانی رخ می دهد که خواب رِم (عمیق ترین مرحله خواب، جایی که روی ها شکل می گیرند) را تجربه می کنید، در شرایطی که بیدار هستید. در این شرایط ارتباط بین بدن و ذهن قطع شده است و اگرچه ذهن بیدار است، اما بدن گرفتار و فلج باقی مانده است. خبر خوب این است که ناتوانی درحرکت موقتی بوده و طی چند ثانیه یا چند دقیقه از بین می رود. احساس می کنید قادر به تنفس نیستید بخشی ازآنچه فلج خواب را ترسناک می کند، این است که افزون بر ناتوانی درحرکت، بسیاری از مردم احساس می کنند نفس آنها حبس شده و یا در حال خفه شدن هستند. در ذهن، شما همچنان در خواب رِم گرفتارشده اید که زمانی است که تنفس کم عمق صورت می گیرد، اما در حقیقت بیدار هستید و قصد دارید نفس عمیق بکشید، اما قادر به انجام آن نیستید. همچنین، بیماران این گونه احساس می کنند که فردی سنگین وزن روی قفسه سینه آنها نشسته است و امکان تنفس را به آنها نمی دهد. این پدیده به نام بختک شناخته می شود. اگر با این شرایط مواجه شدید تا حد امکان آرامش خود را حفظ کنید و به خاطر داشته باشید که به سرعت از بین خواهد رفت. دچار توهم می شوید اگر فلج شدن موقت به اندازه کافی ترسناک محسوب نمی شود، بسیاری از افرادی که به فلج خواب دچار می شوند، توهماتی مانند خزش مار یا حشرات غول پیکر روی تمام بدن خود را در شرایطی که بی دفاع در بستر خواب گرفتارشده اند، تجربه می کنند. می تواند به واسطه خستگی بیش ازاندازه یا استرس ایجاد شود یکی از بزرگ ترین دلایل فلج خواب محرومیت از خواب، به ویژه درنتیجه جت لگ یا پرواززدگی، محسوب می شود. هنگامی که سرانجام به خواب می روید، بدن به مرحله خواب رِم که بیشترین نیاز را به آن دارید، وارد می شود. هرچه زمان بیشتری را در خواب رِم سپری کنید، احتمال تجربه فلج خواب نیز افزایش می یابد. استرس و اضطراب و همچنین توقف ناگهانی مصرف داروهای ضدافسردگی نیز می توانند احتمال تجربه فلج خواب را افزایش دهند. فکر می کنید فردی در اتاق است یکی از شایع ترین تجربه های فلج خواب احساس یا دیدن فردی مزاحم در اتاق، کنار در یا بیرون از پنجره است. ذهن شما بیدار و بیش ازحد هوشیار است و ازاین رو، وارد حالت حافظت می شود که می تواند توهمات حضوری فردی غریبه در اتاق را به همراه داشته باشد. هنگامی که در حال به خواب رفتن هستید نیز می تواند رخ دهد بیشتر مردم فکر می کنند فلج خواب زمان بیدار شدن از خواب یا در میانه شب با ناتوانی حرکتی هراس آور رخ می دهد؛ اما برخی افراد، به ویژه آن هایی که از حمله خواب رنج می برند، این شرایط را زمان به خواب رفتن تجربه می کنند. افراد مبتلابه حمله خواب به سرعت وارد مرحله خواب رِم می شوند و بر همین اساس است که با فلج خواب مواجه می شوند. در شرایط عادی، پس از به خواب رفتن بین 90 تا 120 دقیقه طول می کشد تا انسان وارد مرحله خواب رِم شود. می توانید یک تجربه خارج از بدن داشته باشید نتایج یک مطالعه که درباره شایع ترین توهمات فلج خواب انجام گرفت، نشان داد که برخی افراد تجربیات بدنی غیرمعمول داشته اند که احساس شناور شدن در هوا، پرواز و یا دیگر موارد خارج از بدن را شامل می شود. می تواند موجب وحشت شما شود بیدار شدن ناگهانی از خواب و ناتوانی درحرکت یا تنفس می تواند افزایش سریع ضربان قلب را به همراه داشته و تنگی نفس را موجب شود؛ اما تلاش کنید که آرامش خود را حفظ کنید. مهم ترین چیزی که باید به خود یادآوری کنید این است که فلج خواب به سرعت از بین می رود. تنها باید اجازه دهید تا بدن شما با مغز همگام شود. می تواند با حضور در مکانی جدید شکل بگیرد به خواب رفتن در تختخوابی عجیب در مکانی جدید می تواند برای هر فردی نگران کننده باشد، اما در بیماران مبتلابه فلج خواب می تواند محرک یک رویداد باشد. هنگامی که در مکانی جدید و غریبه بیدار می شوید و ذهن درمی یابد که قادر به حرکت دادن بدن خود نیستید، ذهن وارد حالت استرس می شود و شمارا وادار می کند فکر کنید چیزهایی را می بینید که می توانند به شما آسیب وارد کنند. خروج از آن می تواند دشوار باشد برخی افراد بیان می کنند که تمرکز بر تکان دادن انگشت پا یا تلاش برای فریاد زدن می تواند به آنها در خروج از حالت فلج خواب کمک کند؛ اما معمولاً بهترین گزینه انتظار برای به پایان رسیدن این حالت است.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code