| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاهی به آرای موافق و مخالف استیضاح شهردار رشت؛
       کد خبر: 90484
نگاه ایران/گروه اجتماعی: نتیجه رای گیری در جلسه استیضاح شهردار رشت که صبح امروز (یکشنبه3 بهمن) برگزار شد، همانقدر عجیب و قابل توجه بود که رفتارهای برخی موافقان استیضاح و ادبیات نه چندان مناسب و قابل قبول این افراد در صحن شورا برای مردم و اصحاب رسانه حاضر در جلسه. (گزارش تصویری) و (گزارش مشروح) رفتار و ادبیاتی که زنگ خطر آن از چند جلسه قبل در صحن شورا به صدا درآمد و برخی افراد بدون توجه به شأن صحن علنی شورا و حاضرین و مستمعین اجازه استفاده از هر کلمه ناسزا و نادرستی را به کار بردند که بیشتر از آنکه متناسب با فضای پارلمان شهری باشد، به محیط هایی نه چندان فرهنگی و مدنی ربط داشت. چه کسانی موافق و مخالف بودند؟

در نتیجه طرح استیضاحی که با امضای محمود باقری، مجید رجبی، امیرحسین علوی، فرانک پیشگر، فرهاد شوقی و حجت جذب به جریان افتاده بود، محمدعلی ثابت قدم با ۷ رای مخالف استیضاح، ۶ موافق و ۲ ممتنع در سمت خود باقی ماند که بر اساس اطلاعات رسیده به نگاه ایران، از میان 15 عضو شورای شهر رشت، همانطور که پیش بینی می شد؛ رضا رسولی، فاطمه شیرزاد و رضا موسوی روزان، مظفر نیکومنش به استیضاح ثابت قدم رای مخالف دادند. اسماعیل حاجی پور هم که در روزهای اخیر جسته و گریخته به انتقاد از ثابت قدم می پرداخت، به دلیل آنچه «مخالفت با مخالفین ثابت قدم» ارزیابی می شود، راضی به رفتن شهردار نشد. محمدحسین واثق کارگرنیا نفر دیگری بود که صراحتا قبل از آغاز رای گیری امروز (از اینجا بخوانید) در جدالی لفظی با مجید رجبی، نگرانی از وضعیت شهر پس از رفتن ثابت قدم را دلیل رضایت بر ماندنش دانست.

و هفتمین رای موافق ثابت قدم هم کسی نبود جز مرد عجیب و غریب امروز شورا؛ مجید رجبی. او علی رغم رای به حضور ثابت قدم در کسوت شصت و چهارمین شهردار، به مرور زمان به جرگه مخالفین پیوستن تا این اواخر که تنه به تنه منتقد شماره یک ثابت قدم، یعنی محمود باقری در مخالفت با ثابت قدم فریاد بکشد. البته متاسفانه ادبیات رجبی در سخنان امروزش نشان داد، او بیشتر از آنکه به گفته خودش در کلاس «اخلاق» و «ادبیات» اعضای شورا نشسته باشد، در کلاس های دیگری نشسته است تا نشان دهد نه حرمت شورا را می شناسد و نه رسم ادب. رجبی به دلیل آنچه اعتراض به عملکرد گروه موافقین استیضاح و انصراف بعضی از آنها از برکناری ثابت قدم اعلام کرد، روی برگه رای خود «مخالف» نوشت و به خبرنگاران نشان داد. از سوی دیگر موافقینِ شکست خورده استیضاح عبارتند از :محمود باقری، فرهاد شوقی، حجت جذب،فرانک پیشگر، امیرحسین علوی که با حذفِ روی کاغذ رجبی؛ در حال شکست از اردوگاه خودی بودند، با چرخش مسعود کاظمی رویش داشتند تا با تعداد امضا کنندگان طرح استیضاح مساوی شوند. و دست آخر هم 2 رای سفید، محمدعلی رفیعی و عباس صابر که در جدال موافقان و مخالفان، ترجیح دادند ممتنع باشند تا باوحود همه انتقادهای پراکنده شان به ثابت قدم، همچنان او را بر کرسی شهرداری حفظ کنند، ترجیحی که در مورد عباس صابر با دلایل کارشناسی بودن دغدغه ها قابل تحلیل است. پیامد ثباتِ ثابت قدم چه خواهد بود؟ آنچه روشن است، استیضاح محمدعلی ثابت قدم، با توجه به عدم رای آوری «طرح» استیضاح بر اساس آئین نامه شورا تا شش ماه دیگر قابل ارائه و طرح در صحن شورا نیست، شش ماهی که از انتخابات پنجمین دوره شورای شهر می گذرد و به روزهای آخر عمر شورای چهارم ختم می شود. اتفاقی که باید دید آیا فصل جدیدی از روابط برخی افراد طیف ناموفق امروز را با شهردار رقم می زند و یا -در بهترین حالت- استمرارِ وضع موجود در هفته های اخیر حاصل کارنامه این اعضای شورای چهارم خواهد بود. آیا دو طرف ماجرا که حالا از میزان قدرت خود برای کنار زدن ثابت قدم مطلع شدند، به وضع موجود رضایت می دهند یا درِ عمارت میرزاخلیل رفیع مثل همه روزهایی که اعضای شورای شهر چهارم در ان نشستند، روی پاشنه التهاب و تنش خواهد چرخید؟ هرچه هست، صدای برخورد این طیف با شهردار رشت چنان بلند بود که چشم همه شهروندان را تا پایان آخرین روز کاری این شورا به عملکرد شورانشینان خیره نگاه دارد. روشن است منظور از شهروندان، صرفا نه مدافغان چشم بسته شهردار هستند و نه عاشقان سینه چاک مخالفان؛ شهروندانی هستند که یا منتظرِ پایان دوره گذار و تحول فعلی و لمسِ حاصل تحولات و فعالیت های اخیر هستند و یا ناراضی از وضع موجود اما امیدوار به تحقق وعده ها.