| یکشنبه، 28 دی 1399
نگاه ایران/ مریم صابری: اولین کنفرانس ملی «تبلیغات دیجیتال در کسب و کار» صبح امروز پنج شنبه ۲۳ دی ماه در سالن همایش های شرکت مخابرات گیلان برگزار شد. همزمانی این رویداد با مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصلی رشت موجب شد تا تعدادی از مدیران استان که قرار بود در این کنفرانس سخنرانی کنند، حضور نداشته باشند. (گزارش تصویری) تبلیغات نباید به مصرف گرایی دامن بزند محمد حسن پور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت به عنوان سخنران اول در این همایش به مهم ترین اصول کاری این حوزه اشاره کرد. او مسولیت امور تبلیغات را با اداره فرهنگ و ارشاد دانست گفت: این اداره وظیفه قانون گذاری و نظارت بر اجرا را برعهده دارد. حسن پور همچنین افزود: همه افرادی که در این حوزه کار می کنند باید تابع قوانین این بخش باشند. او تبلیغات را کار تخصصی عنوان کرد و گفت: معتقدم تبلیغات نباید توسط افراد و یا خود نهاد ها انجام شود بلکه از مسیر منطقی خودش و توسط کانون های تبلیغاتی انجام شود. حسن پور همچنین برگزاری این کنفرانس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این کنفرانس می تواند به طراحان و بازاریابان و شرکت ها برای اقناع مصرف کنتده ها کمک کند و از الان منتطر کنفرانس بعدی هستیم. او در ادامه به اهمیت بحث تبلیغات اشاره کرد و اظهار کرد: تبلیغات جاذبه زیادی دارد و می تواند در مسیر توسعه اقتصادی نقش زیادی ایفا کند. رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبلیغات را جزیی از فرایند بازاریابی دانست و گفت: تبلیغی موفق است که نوآور٬ خلاق و به یادماندنی باشد. او افزود: البته اخلاق حرفه ای نیز باید رعایت شود. حسن پور با بیان اینکه تولید کننده و متولیان تبلیغات در مقابل مصرف کننده ها مسئولیت اخلاقی دارند گفت: تبلیغات باید متناسب با فرهنگ حاکم بر جامعه شود و حریم خصوصی افراد رعایت شود. او همچنین با بیان اینکه تبلیغات باید به شعار خودش اعتقاد داشته باشد. یکی از مشکلات دنیای تبلیغات امروز را عدم اعتماد به کالاهایی دانست که تبلیغات زیاد و به دور از واقع گرایی دارند. حسن پور در ادامه به مسایل فرهنگی در بحث تبلیغاتی اشاره کرد گفت: تبلیغات انجام شده باشد متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و مروج کار و تولید باشد و نباید به مصرف گرایی دامن بزند. او همچنین به موضوع انتخاب اسامی اشاره کرد و گفت: نام کالاهای انتخابی نباید مشابه کالاهای موجود و یا خارجی باشد. آمادگی برای پذیرش ایده های نو در ادامه برنامه فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی شهرداری رشت که به جای محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در مراسم حضور پیدا کرده بود به صحبت در مورد رشت و برنامه های شهرداری در مورد برندسازی پرداخت. او با بیان اینکه در شهرداری گام های خوبی برداشته شده است گفت: شهرداری رشت روند روبه توسعه خودش را شروع کرده است و اکنون در مسیر توسعه و تحول قرار گرفته است. قدیمی در ادامه به برخی ویژگی های جغرافیایی و جمعیتی شهر رشت اشاره کرد و گفت: رشت با جمعیت بیش از ۶۰۰ هزار نفری در شب و یک میلیونی در روز پر تراکم ترین شهر رشت بعد از تهران است. قدیمی ادامه داد چیزی که مسئولیت ها را چند برابر می کند این است که برای گردشگران هم بهترین خدمات داشته باشیم. مدیر روابط عمومی شهرداری رشت به اولین ها در شهر رشت اشاره کرد و گفت: اولین شعبه بانکی ایران٬کتابخانه ملی ایران٬ سالن تئا تر ٬ اتوبوس وارده به ایران٬ راه آهن٬ خانه معلولین برخی از اولین های ثبت شده در شهر رشت است. قدیمی جلب مشارکت های عمومی از طریق اعتمادسازی محلی٬ برندسازی و سرمایه گذاری را سه هدف شهرداری عنوان کرد و گفت: کمپین می رشت٬ پیاده راه فرهنگی٬ بازسازی کاروانسرا ها و مساجد ٬ ایجاد سرای محله٬ پیوستن به شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو٬ برنامه عملیاتی خوراک شناسی٬ افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری و بانک ایده٬ رشت شهر جشنواره ها که به توسعه گردشگری و احیای ارزش های فرهنگی و توسعه برنامه های شهرداری رشت در راستای رسیدن به این اهداف هستند. او در پایان خطاب به فعالان حوزه دیجیتال گفت: شهرداری رشت منتظر ایده های بر تر شما در زمینه برندسازی برای شهر رشت است. همایش با سخنرانی صالح سپهری فر وارد بحث آموزشی خود شد. سپهری فر مترجم و مدرس کارآفرینی به ارائه سخنرانی خود در مورد تبلیغات دیجیتال و بازاریابی محتوایی پرداخت. شهبازی دیگر فعال حوزه دیجیتال نیز موضوع سخنرانی و ارائه خودش Gaimification انتخاب کرده بود که در مورد کاربرد المان های بازی در تبلیغات دیجیتال صحبت کرد. چرا بازاریابی دیجیتال رحمتعلی صابری حقایق رئیس شورای سیاست گذاری سما در گیلان نیز سخنران بعدی این همایش بود. او در ابتدا به بازاریابی سنتی اشاره کرد و روش های آن را گران و پر هزینه دانست. صابری افزود: در تبلیغات دیجیتال می توانیم از نظرات مخاطبین به طور آسان مطلع بشویم و متناسب با آن خود را تغییر دهیم. او سپس به برخی برداشت های اشتباه در حوزه تبلیغات اشاره کرد و گفت: بازاریابی دیجیتال مساوی با بازاریایی اینترنتی نیست. صابری ادامه داد: بازاریابی دیجیتال گستره بزرگی شامل الکترونیکی ٬ الکترونیکی٬ اینترنتی و شبکه های اجتماعی است. صابری سپس به برخی از ویژگی های مثبت بازاریابی دیجیتال اشاره کرد. او قابلیت دسته بندی تبلیغات براساس جنس و سن٬ سلیقه مشتری٬ تغییر پیام تبلیغات در هر ساعت و زمان٬ ایجاد خلاقیت و نوآوری را برخی از این ویژگی ها دانست. رئیس شورای سیاست گذاری سما در گیلان همچنین ارایه بی نهایت اطلاعات٬ سهولت در متقاعد سازی مشتری و کاهش هزینه ها را نیز از ویژگی های مثبت بازاریابی دیجیتال عنوان کرد. او در پایان نیز پیامی برای مخاطبانش داشت و گفت: کسب و کارتان را تغییر دهید پیش از آنکه مجبور به تغییر شوید. کار گروه شهر هوشمند رضا رسولی عضو شورای شهر رشت نیز دیگر مهمان این همایش بود که دقایقی به صحبت پرداخت. او با بیان اینکه افتخار می کنم که رشتوند هستم گفت: امیدوارم که بتوانیم سرعت را بیشتر کنیم عقب مانده و شرمسار نباشیم. او شهر را بستری برای مناسبات اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: همه تجهیزات شهر باید در اختیار انسان قرار بگیرد. رسولی سپس با بیان اینکه در حوزه شهری رویکرد خوبی را آغاز کرده ایم گفت: پروژه با عنوان شهر هوشمند کلید خورده است. او حرکت پروژ ها بدون حمایت سرمایه های اجتماعی را شکست خورده توصیف خورده توصیف کرد و گفت: کارگروهی با عنوان شهر هوشمند در کمیسیون ترافیک تشکیل داده ایم که نمی خواهیم فقط رویکرد IT داشته باشیم. او افزود: در همین همایش می خواهم تا نماینده ای از همین گروه در کارگروه شهر هوشمند حضور پیدا کند. در ادامه نیز عطا خلیقی سیگارودی به ارائه بحث خود در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی پرداخت. پایگاه خبری و تحلیلی نگاه ایران حامی رسانه ای «نخستین کنفرانس ملی تبلیغات دیجیتال در کسب و کار»  است.