| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
روهام قلیچی رئیس مرکز آموزش بازرگانی گیلان حضور سفیر برند به عنوان یکی از شاخه های فرعی در کسب و کار می تواند به اندازه راه های اصلی مورد توجه قرار گیرد و گاه اثربخشی آن نیز بیشتر می شود اما مورد غفلت قرار گرفته است. برای اغلب کسب و کار ها به ویژه کسانی که به تازگی کار خود را آغاز کرده اند کسب شهرت و آوازه در بازار در راستای معرفی خود و محصولاتشان از اهمیت بسیاری برخوردار است. بی تردید برای این کار راه ها و روش های متفاوتی وجود دارد اما به طور کلی هر کدام از اقدام ها در سه شاخه تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی خلاصه می شود. با گسترش ورود به بازار و توسعه کسب و کار اغلب موفقیت های زیادی در ابتدای کار حاصل می شود و نام یک برند ممکن است به سرعت فراگیر شود اما ادامه کار و کسب اطمینان از پیمودن راه درست و تلاش برای کسب جایگاهی مناسب، دغدغه بسیاری از شرکت ها و برندهاست، چه بسا بسیاری از شرکت ها به همان آوازه اولیه نیز دست پیدا نمی کنند بنابراین برای دستیابی به جایگاه مناسب، افزایش آگاهی از برند و اقدام های بازاریابی ضروری است. مسئله حائز اهمیت این است که در کنار این سه شاخه اصلی، شاخه های فرعی دیگری نیز وجود دارد که می تواند به اندازه همان راه های اصلی مورد توجه قرار گیرند و گاه اثربخشی آن ها نیز بیشتر می شود، راه هایی که بیشتر مورد غفلت قرار می گیرند و یکی از این راه ها حضور سفیر برند است. در یک تعریف ساده، سفیر برند در حقیقت همان فردی است که از محصولات شما استفاده می کند و محصولات شما را دوست دارد و این لذت و علاقه استفاده از محصولات به قدری برای آن شخص زیاد است که تمایل دارد با هیجان برای دیگران نیز تعریف کند. سفیران برند گاه مصرف کنندگانی هستند که تجربه مثبتی از استفاده از محصولات داشته اند و بدون هیچ گونه برنامه ای مبلغ یک شرکت می شوند و گاه به عنوان یکی از برنامه ریزی های شرکت، افرادی را به این منظور آموزش می دهند. سفیران برند می توانند با قدرت بیشتری مبلغ برند شما باشند و به جای صرف هزینه های بسیار زیاد در شاخه های دیگر می توان بر این گزینه متمرکز شد، داشتن تعداد زیادی سفیر برند به سرعت می تواند آگاهی از برند شما را افزایش دهد. فراموش نکنید که سفیران برند کسانی نیستند که تنها در تبلیغات تلویزیونی و یا رادیویی حضور دارند و افرادی دور از دسترس هستند بر عکس، سفیران افرادی هستند که با حضور گسترده خود در بین اقشار و گروه های مختلف جامعه به مصرف کنندگان اجازه می دهند که از نزدیک با آن ها صحبت کنند تا میزان اعتماد آن ها در بین افراد و میزان پذیرش توسط مصرف کنندگان افزایش پیدا کند و مشتریان خوشحال و راضی از مهم ترین سفیران هر برندی هستند، می توانید با راحتی با آن ها صحبت کنید و از نظرات آن ها بهره مند شوید. در دنیای امروز تبلیغات سفیر برند تنها وجود یک چهره در کنار محصول و برند نیست، بلکه در کمترین همکاری خود با برند باید در شبکه های اجتماعی به تعامل با مشتریان بپردازد و سفیر برند به عنوان مبلغ یک برند و خصوصیات آن است بنابراین در نظر گرفتن خصوصیات همگن بین برند و سفیر برند بسیار مهم است. ذکر این نکته نیز ضروری است که زمانی به سفیر برند نیاز دارید که در حوزه های دیگر برند سازی حداقل موفقیت نسبی را کسب کرده باشید، سفیر برند یک مکمل است و هیچ گاه نمی تواند تنها روش مورداستفاده برای شرکت باشد. به طور کلی مزایای حضور استفاده از سفیران برند ها می توان اینگونه خلاصه کرد: حضور گسترده در جمع مردم و ایجاد اعتماد و اطمینان، صرف هزینه کمتر نسبت به دیگر روش های تبلیغات و بازاریابی و اثربخشی بالا، سفیران قدرت شناخت بهتر مصرف کنندگان را دارد، سفیران برند، ویژگی ها و شخصیت انسانی برای محصولات ایجاد می کنند و ارزش بیشتری برای برند ایجاد می کنند، تبلیغات دهان به دهان به واسطه حضور این سفیران گسترش پیدا می کند، مردم بیشتر به سفیران جذب می شوند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code