| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
در جلسه مشترک اقتصاد مقاومتی و کارگروه رفع موانع تولید گیلان مطرح شد:
       کد خبر: 87661

نگاه ایران: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شفاف سازی را اعتقاد دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: با نزدیک شدن به ایام انتخابات، حملات مخالفان به دستآورهای دولت و نقاط قوت بیشتر شده است. (گزارش تصویری)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان دکتر محمود واعظی روز جمعه در جلسه مشترک اقتصاد مقاومتی و کارگروه رفع موانع تولید گیلان در رشت، یکی از مهمترین ویژگی های دولت را اعتقاد به شفافیت در کارها و شفاف سازی خواند و افزود: مردم باید بدانند که هر دستگاه و سازمانی چه کاری دارد انجام می دهد.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن انتخابات، مخالفان حملاتشان به دستاوردهای دولت بیشتر شده و به همان نقاط قوت دولت حمله می کنند.

وی برجام را یکی از نقاط قوت دولت خواند و ادامه داد: باز شدن بازارهای بین المللی، افزایش قدرت مانور تجار و بخش خصوصی از جمله دستاوردهای برجام است که نتیجه اش امروز این است که صادرات غیرنفتی، بر واردات پیشی گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برجام یک بستر است، گفت: نوسازی ناوگان هوایی کشور و اعتماد جهانی به ایران اسلامی از بستر همین برجام است.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: مدیران باید عملکرد دولت را برای مردم تبیین کنند و اجازه ندهند مسائل جناحی، گروهی و انتخاباتی دستاوردهای این ملت و نظام اسلامی را خدشه دار کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از زمان ورود نفت به اقتصاد، اتکاء و وابستگی به نفت زیاد و نوآوری کم شد حال اینکه روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی این است که بتوانیم در کشورمان اقتصادی بوجود آوریم که بدون نفت، راه برای توسعه کشور و رفاه وجود داشته باشد.

دکتر واعظی گفت: بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، در این مورد در دولت بحث کردیم و بنا به اجرای عملی آنها گذاشته شد و در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هیچ اختلاف سلیقه ای نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: از همان ابتدا مصمم بودیم که با این سیاست کلان، تشریفاتی برخورد نکنیم و در دولت یازدهم، با همین سیاست ها، اقتصاد را پیش ببریم.

دکتر واعظی با بیان اینکه خارجی ها خواستند از اسم اقتصاد مقاومتی سوء استفاده کنند، اظهار کرد: اما با بررسی محورهای 24 گانه آن، متوجه شدند که همه فاکتورهای خوب اقتصادی دنیا در آن لحاظ شده است.

وی درون زایی ، برون گرایی، توجه به بخش خصوصی، عدالت محوری و بویژه توجه به امور دانش بنیان را پنج محور اصلی اقتصاد مقاومتی عنوان و اضافه کرد: بازشدن بازارهای صادراتی به روی تاجران، افزایش فروش نفت، کنترل تورم و رشد شاخص های کشاورزی، صنعت و اقتصاد از جمله دستاوردهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

دکتر واعظی با اشاره به افزایش فروش نفت و همکاری بسیار خوب ایران با اوپک در این زمینه گفت: در هیچ دوره ای شاهد فروش دو میلیون و 950 هزار بشکه ای که در آذرماه امسال داشته ایم، نبودیم.

وی بیان کرد: شاخص های شش ماه نخست امسال بیانگر این است که با رشد بخش های کشاورزی، صنعت و اقتصادی به سمت رونق پیش می رویم و این ارقام بیانگر آن است که دستاوردهای این رشد تا به سفره مردم برسد و شغل ایجاد کند، کمی زمان بر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت حوزه های دانش بنیان گفت: علاوه بر برنامه ریزی هایی که در گذشته داشته ایم، بایستی از حوزه فناوری اطلاعات (IT) هم در این خصوص استفاده کنیم.

وی یادآور شد: پیشتر برای تاسیس یک شرکت، نیاز به سرمایه اولیه بود اما اکنون بدون اینکه منابع زیادی داشته باشیم، می توانیم درآمد کسب کنیم.

به گفته دکتر واعظی، بخش های مختلفی همچون کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی در صورت تلفیق با فناوری اطلاعات، درآمدزایی و اشتغالزایی بالایی خواهند داشت.

3 کیلومتر آزادراه قزوین -رشت تا پایان سال افتتاح خواهد شد

استاندار گیلان در ستاد اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد گفت : 430 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در گیلان پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان دکتر نجفی صبح امروز در نشست اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد با اشاره به سفرهای کاری متعدد دکتر واعظی به گیلان اظهار داشت : این ششمین سفر کاری وزیر ارتباطات به گیلان است و این آمار علاوه بر سفرهایی است که دکتر واعظی به منظور توسعه همکاری با کشور آذربایجان به آستارا  داشتند .

استاندار گیلان گزارش های ارائه شده را حاکی از رشد استان در تمامی شاخص های توسعه ای و امیدوار کننده دانست و افزود :  فضای گیلان در بهبود کسب و کار ، مثبت و جزو استان های برتر کشور است .

نماینده عالی دولت در گیلان برآیند و نتایج تصمیم گیری جلسات برگزار شده در بخش های مختلف  استان را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست  و افزود : جلسات متعددی در قالب اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید به منظور توسعه و شکوفایی  استان برگزار می شود .

استاندار گیلان با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در بخش صنعت گیلان اظهار داشت : برگزاری جلسات رفع موانع تولید و تلاش در جهت حل مشکلات این واحدها  ، توسعه فرش دستبافت و اجرای پروژه های بزرگ صنعتی  نمونه ای از اقدامات صورت گرفته در این بخش است .

استاندار گیلان از احداث پروژه بزرگ صنعتی با سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی در استان خبر داد و افزود : امیدواریم در صورت امکان بتوانیم با حضور مقامات کشوری این طرح بزرگ صنعتی را افتتاح کنیم .

دکتر نجفی همچنین با بیان اینکه کار بزرگ و بی نظیری در احداث مجتمع  بندری  کاسپین در منطقه آزاد انزلی شکل گرفته است افزود : این بندر با بهره گیری از توان بخش خصوصی  در حال ساخت است و به یاری خداوند شاهد افتتاح آن نیز خواهیم بود .

استاندار گیلان از در نظر گرفته شدن 470 میلیارد تومان تسهیلات به گیلان در قالب کارگروه رفع موانع تولید خبر داد و افزود : در نشستی که در ابتدای فعالیت این کارگروه با وزیر صنعت ، معدن و تجارت  داشتیم اعلام کردیم که قطعاً گیلان جزو 3 استان برتر کشور در این بخش خواهد شد و الحمدا... در طی این مدت گیلان همواره جزو استانهای برتر بوده است .

استاندار گیلان با مثبت ارزیابی کردن همکاری مجموع بانک ها در کارگروه رفع موانع تولید اظهار داشت : تاکنون بیش از 430 میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شده است .

استاندار گیلان  خواستار مساعدت بیشتر نظام بانکی به گیلان شد و افزود : با طرح های بررسی شده  در کارگروه رفع موانع تولید آمادگی جذب 200 تا 300 میلیارد تومان تسهیلات دیگر در گیلان وجود دارد .

دکتر نجفی از برگزاری مستمر و هفتگی کارگروه رفع موانع تولید در گیلان خبر داد و با بیان اینکه در طی هفته 1 تا 2 جلسه در این راستا برگزار خواهد شد افزود : شکل گیری این کارگروه جزو بهترین اقدامات دولت برای کمک به رونق تولید و احیای واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد  به شمار می رود .

استاندار گیلان به پیشرفت ساخت راه آهن رشت قزوین اشاره و افزود : هر چند  که به  محدودیت های مالی دولت واقف هستیم اما اگر اسناد خزانه زودتر در این بخش پرداخت می شد پیشرفت بهتری را شاهد بودیم.

استاندار گیلان با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در بخش تسطیح اراضی اظهار داشت : امیدواریم مساعدت های لازم از سوی مرکز در این بخش صورت گیرد .

دکتر نجفی با اشاره به اهمیت احداث باقیمانده آزاد راه رشت – قزوین تصریح کرد :به یاری خداوند  3 کیلومتر از این مسیر تا پایان سال افتتاح خواهد شد و امیدواریم اقدامات جدی تری در خصوص احداث 8 کیلومتر باقی مانده این آزاد راه صورت گیرد.

وی احداث باقی مانده این آزاد راه را کار بزرگی عنوان کرد و افزود : تا کنون برای اجرای این پروژه اهتمام تمامی دست اندرکاران را داشتیم اما عنایت بیشتری را می طلبد.

استاندار گیلان با اشاره به اهیت اجرای راه آهن قزوین – رشت – آستارا اظهار داشت : امیدواریم اقدامات لازم در جهت اجرای هر چه سریعتر این پروژه که دستور رییس جمهور را داشته صورت پذیرد .