| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
هشدارهای ثابت قدم به «خوددزدگیرخواندگان»
       کد خبر: 84302

نگاه ایران: در حالی که شهردار رشت چندی پیش همزمان با انتشار قسمت اول لیست بدهکاران دانه درشت، خبر از ادامه انتشار لیست بدهکاران دانه درشت را داد، حالا قسمت دوم این لیست به شرح زیر توسط شهرداری رشت منتشر می گردد:

به نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان

عدالت کن که در عدل آنچه در یک ساعت به دست می آید / میسر نیست در هفتاد سال اهل عبادت را (صائب تبریزی)

16 روز پیش وقتی طبق وعده، فهرستی از 20 بدهکار دانه درشت که حقوق شهرداری و مردم را در جیب خود گذاشته اند، منتشر کردیم، نیک می دانستیم مسیری پرهزینه را انتخاب کرده ایم؛ این چنین کردیم چون مردم شریف رشت حداقل بر گردن من شهردار حقوقی دارند که من خودم را مکلف به آن می دانم. وظیفه خود می دانستیم به عنوان عضو کوچکی از بدنه ی بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی، در مسیر مبارزه با فساد و فقر و تبعیض که یکی از شعارهای کلیدی انقلاب اسلامی بود گام برداریم.

همشهریان عزیز

اینکه بیش از سه دهه انباشت مشکلات شهرمان را عقب نگه داشته، ظلمی آشکار است و حالا که به کمک شما در مسیر توسعه قرار گرفته ایم، انباشت حقوق مردم در جیب شهروندان بی مسوولیتی که سال هاست بدهی های خود را پرداخت نمی کنند و از آن بدتر، هر شب برابر دهک­های کم­ برخوردار جامعه درآمد دارند و حق مردم را نمی دهند، ظلم مضاعفی است که بر تک تک شهروندان روا داشته شده است.

زمانی که تصمیم به گرفتن این حقوق گرفتیم می دانستیم فشارهای متعددی را متحمل خواهیم شد. آنچه در ۱۶ روز گذشته اتفاق افتاد، قابل پیش بینی بود. عمده بدهکاران دانه درشت بی تردید از تمام ظرفیت های قانونی و غیرقانونی برای تن ندادن به خواسته عمومی استفاده می کنند. همچنان که کردند، از کشاندن یکی از مدیران عالی رتبه شهرداری به دادگاه که اتهامش این بود که حق مردم را مطالبه می کرد. خوشبختانه دستگاه محترم قضایی با تیزهوشی و درایتی که انتظار می رفت عدالت علوی را در جامعه ایرانی-اسلامی جاری ساخت.

انتشار برخی بیانیه های بی­پشتوانه و تشکیل اتاق فکر و فعالیت شبانه روزی توسط اقلیتی علیه این استراتژی شهرداری در فضای مجازی و رسانه ای در واقع تاوانی است که در راه مبارزه با فساد می پردازیم و با افتخار نیز می پردازیم. ما نیز می توانستیم همچون اسلاف خود که بعضی شان این روزها از آفت مدیریت حرف می زنند، عمل کنیم؛ آنهایی که خود را به خواب زده اند و با فرار رو به جلو نمی خواهند جواب دهند که چگونه در دوره ی خود به ساختمان هایی با خلاف های بزرگ مجوز دادند و اگر مستقیماً مجوز ندادند همچون کبک سر در برف فرو برده اند و نمی گویند چگونه این متخلفین و بدهکاران دانه درشت با چراغ سبز آنها از خدمات شهری بهره مند شده اند.

همشهریان گرامی

زمان را بسیار از دست داده ایم. هر روز که می گذرد باید به اندازه ی یک سال کار انجام داد تا عافیت طلبی مدیرانی که از آفت های مدیریتی حرف می زنند و شهر از آثار بی انضباطی مدیریتی شان همچنان رنج می برد، جبران شود.

کاملاً برای من و حتی بسیاری از شما قابل پیش بینی بود که تلاش برای احقاق حقوق شهروندان از جیب بدهکاران دانه درشت با هجمه کسانی مواجه خواهد شد که بی اطلاع از اقدامات قانونی نافرجام شهرداری برای بازستاندن این بدهی ها، انتشار لیست بدهکاران دانه درشت را پوششی جنجالی برای پوشاندن خطاهای خود بخوانند.

حال آنکه در این دوره ی از مدیریت این جانب، شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت، روزی نیست که مخالفان­مان یک جنجال رسانه ای به راه نیندازند. نمی شود آب در خوابگه مورچگان ریخت و انتظار داشت متخلفان با چهره ای نادم حقوق مردم را پس دهند. اگر دلیل مخالفت این باشد -که در اکثر موارد هست - این جنجال ها همچون راه انداختن طوفان در فنجان چای راه به جایی نخواهد برد. البته حساب منتقدین دلسوز که با انتقادات خود یاریگر ما هستند، از این افراد جداست.

از سابقه ی ایجاد بدهی ها و ابهام ها درباره ی زمان ایجاد این بدهی ها سخنی رانده شده. اتفاقاً این سؤال است که خوشبختانه نهادهای نظارتی نیز در جریان آن هستند که چطور سیستم مالی سال های ۹۱ تا ۹۳ از سیستم ذخیره داده های شهرداری حذف شده؟ چه کسی بانی این اتفاق بود، و حالا دراین جنجال در چه جایگاهی قرار دارد؟ گفته شده که اگر این بدهی­ها در دوره اخیر ایجاد شده، چرا در سه سال گذشته کاری برای وصول آن­ها انجام نشده است. خیر، این بدهی­ها محصول سه سال اخیر نیست، بلکه بعضی از آن­ها مربوط به ده سال پیش است! این که چرا مدیران پیشین شهری برای وصول حقوق مردم از بدهکاران دانه­درشت اقدامی نکرده­اند، سوالی است که خودشان باید پاسخ دهند. اما در دوره اخیر که نه سه سال، بلکه از یک سال و ۸ ماه پیش آغاز شده، ما مسیرهای دیگر قانونی را برای وصول طلب­های میلیاردی طی کردیم و چون به نتیجه­ای نرسیدیم، ناچار شده­ایم اسامی بدهکاران دانه­درشت را که حقوق مردم را گرو گرفته­اند، اعلام کنیم.

واقعیت این است که به دلیل نفوذ عوامل بیرونی در سیستم منابع انسانی شهرداری که میراث گذشتگان است، تمام اطلاعات شهرداری در دست برخی از عوامل بیرونی قرار دارد، عواملی که از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند که شفافیت مدیریتی شهرداری را که تحت نظارت نهادهای امنیتی و نظارتی است، غیر شفاف جلوه دهند.

شهروندان گرامی

نمی دانیم باید خوشحال باشیم یا ناراحت از اینکه در کشور ما آزادی بیان به حدی بالاست که دبیران احزاب تک نفره به اصطلاح فتنه­ گر که تنها در آستانه انتخابات آفتابی می شوند (و فکر می کنند مردم علت زمان بندی حضور و غیابشان را نمی فهمند!) می­خواهند بر احساسات مردم غلبه نموده و فرمایشات رهبری مبنی بر اقدام و عمل و جلوگیری از ایجاد دوقطبی در جامعه جهت کاهش رضایت­مندی از نظام را نادیده بگیرند و بدون مدرک و به استناد حرف مغرضان، اتهاماتی سنگین علیه شهرداری مطرح می کنند و دروغ سیستماتیک انحراف ۳۰۰ درصدی در هزینه کرد پیاده راه فرهنگی را تکرار می کنند و چهره ی قهرمان مبارزه با فساد را به خود می گیرند.

آیا فرضاً به خاطر خدماتمان در یک دوره کوتاه در سه دهه پیش، ما حق داریم به دیگران تهمت بزنیم؟ پس سخن جاودانه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی چه می شود که «میزان، حال افراد است؟» آیا انقلاب، ملک طلق این افراد است که به حضور مدیران جوان در عرصه های مدیریتی اعتراض دارند؟ اگر کارنامه این افراد مثبت بود، پس چرا شهر ما به این روز دچار شده؟

آیا جز این است که در آستانه ی انتخابات به قصد سهم خواهی می خواهیم روی موج عوام فریبان سوار شویم و لگدپرانی کنیم؟ این «حزب-فرد»­ها یک بار پاسخ بدهند که خود برای این شهر چه کرده اند؟

این گزارش تنها بخش کوچکی از فشارهایی است که در ۱۶ روز گذشته به دلیل انتشار اسامی بدهکاران دانه درشت متحمل شده ام و تحمل این فشارها را چون به بازپس گیری حقوق مردم منجر خواهد شد، گوارا می دانیم.

شهرداری رشت با هیچ یک از بدهکاران دانه درشت خصومتی ندارد اما با هیچ کس سر حقوق مردم معامله نخواهد کرد. خوشبختانه طی این مدت، هشت نفر از ۲۰ نفری که نام مخففشان منتشر شد برای تسویه بدهی خود به شهرداری مراجعه کرده اند. امیدوارم بقیه نیز چنین کنند. شهرداری با ثروت و ثروتمندان نه تنها مشکلی ندارد، بلکه وجود ثروت را سرمایه شهر می داند، به شرطی که از راه سالم کسب شده باشد و از زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان به دست نیامده باشد. امام خمینی (ره) نیز به رغم تاکیدات مکرر بر مبارزه با فقر و سرمایه داران ناسالم، بر اینکه اسلام و انقلاب اسلامی مشکلی با ثروت و سرمایه ندارد، تاکید کرده اند.

رشت امروز دچار توزیع نامتوازن ثروت است که شهرداری و شورای شهر رشت می کوشند تا آن جایی که وظیفه دارد با ستاندن بدهی دانه درشت ها و توزیع عادلانه خدمات شهری با آن مقابله کنند.

در این راه نیز با کسی تعارف نداریم. مقام معظم رهبری فرموده اند: «مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت خواهی است. این پایه مشروعیت ماست.» فشارهای ۱۶ روزه اگر ۱۶ سال هم طول بکشد باعث نمی شود از تلاش برای استیفای حقوق مردم کوتاه بیاییم. کسانی که با شانتاژ رسانه ای و ایراد نطق های پرآب و تاب می خواهند آب را گل آلود کنند بدانند با گفتن «آی دزد، آی دزد» نمی توانند آنچه را در خلوت می کنند پنهان کنند. اگر سکوت می کنیم و قرارها و بده بستان هایی پنهانی افرادی که خود را «دزدگیر» معرفی می کنند با بعضی بدهکاران دانه درشت را فاش نمی کنیم به معنای آن نیست که بی خبریم، بلکه این روش را نمی پسندیم، اما این «خوددزدگیرخواندگان» بدانند که همان طور که مقام معظم رهبری فرموده اند: «با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد».

در پایان ضمن تشکر از دستگاه های قضایی، نظارتی و امنیتی که ما را یاری می کنند ضمن اعلام مخفف اسامی ۲۰ بدهکار دیگر اشاره می دارد که به زودی (حداکثر ظرف ۲ماه آینده) گزارش تفصیلی شفاف مالی و درآمدی شهرداری را به صورت رسمی به اطلاع عموم می­رسانیم تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

 

گ- الف     ۵۷۰۹۲۱۹۲۰۰ ریال    گلسار

م-ت- ک    ۵۶۵۵۰۴۴۳۷۵ ریال جاده تهران

الف-ی      ۵۲۶۷۷۳۷۲۰۰ ریال         خیابان نواب

ه-م          ۵۲۵۹۲۵۹۴۰۰ ریال       بلوار شهید قلی­پور

س-س      ۵۲۲۲۶۲۲۰۰۰ ریال        چهارراه شهید بهشتی

س-ت       ۴۹۹۲۳۷۲۰۰۰ ریال    گلسار

ع-ق        ۴۹۲۸۸۴۷۰۰۰ ریال   بلوار امام خمینی

ح-م         ۴۸۹۱۰۴۰۰۰۰ ریال   بلوار شهید مدرس

الف-پ     ۴۸۸۲۵۰۰۰۰۰ ریال    خیابان سعدی

ت-ه        ۴۸۵۶۷۴۵۶۰۰ ریال      گلسار

الف-چ     ۴۷۲۸۷۸۰۰۰۰ ریال       گلسار

س-س      ۴۴۹۲۸۸۶۴۰۰ ریال     منظریه

م-ش        ۴۴۴۲۴۰۰۰۰۰ ریال   بلوار شهید قلی­پور

م- س       ۴۴۴۲۲۹۹۲۰۰ ریال     گلسار

ع-ی        ۴۳۹۲۴۶۰۸۰۰ ریال      بلوار شهید رجایی

ح-الف      ۴۳۴۸۴۱۰۰۰۰ ریال      بلوار امام خمینی

ح-ح        ۴۲۵۹۹۰۸۸۰۰ ریال       گلسار

ت-الف     ۴۲۳۷۴۸۹۰۰۰ ریال       گلسار

ک-ب      ۴۲۱۵۵۲۳۲۰۰ ریال       خیابان استاد معین

ح-م        ۴۲۱۰۶۸۳۰۰۰ ریال     خیابان آیت ­الله رودباری

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code