| چهارشنبه، 26 مرداد 1401
گزارش گیل نگاه از 15 ساعت معطلی،اضطراب و خستگی مسافران یک پرواز؛
       کد خبر: 82870
نگاه ایران/مریم صابری: هواپیما راحت ترین و سریع ترین گزینه برای سفر محسوب می شود حتی اگر هزینه بیشتری داشته باشد مخصوصا برای سفرهایی که راه دراز و طولانی است و کسی را یارای نشستن در اتومبیل و گذشتن از جاده های پرپیچ وخم جاده ها نباشد. اما زمان هایی هم هست که سفر با آخرین فناوری ساخت بشر چندان به خوشی تمام نمی شود و تمام صفت های مثبت مسافرت هوایی در عرض چند دقیقه به باد می رود. آذر خبازکار  یکی از هزاران مسافری است که به همراه همسرش در ایام عزاداری روزهای آخر ماه صفر برای زیارت بارگاه امام رضا (ع)  به مشهد سفرکرده بود. او با آژانس هواپیمایی «گیلانه همایار» در غالب یک تور مسافرتی یک میلیون و پانصد و 90 هزارتومان برای سه شب و چهار روز اقامت در مشهد از طریق پرواز با شرکت هواپیمایی کیش ایر پرداخت کرده بودند تا رفت وبرگشت مسافرت از طریق هوایی انجام شود. 6 ساعت معطلی در فرودگاه مشهد او  به نگاه ایران می گوید: رفتن به مشهد در روز هفتم آذر بسیار خوب و بدون دردسر انجام شد.  بلیت برگشت ما نیز برای روز چهارشنبه ساعت 12:30 تعیین شده بود اما وقتی ساعت 11:30 رسیدیم فرودگاه به ما اطلاع دادند که پرواز شما تاخیر دارد، دلیل این تاخیر نیز  شرایط بد آب وهوایی در رشت اعلام شد. اما این دلیل برای خبازکار  و دیگر مسافران این پرواز که در بینشان نوزاد و افراد مسن نیز حضور داشتند پذیرفته نبود و علت آن را نیز می گوید: چند نفر از مسافران با بستگان خود در رشت تماس گرفتند اما همه گفتند که شرایط آب وهوا در  رشت خوب است. داستان این مسافران در سالن فرودگاه این طور ادامه می یابد: بعد از اعتراض مسافران به ما اطلاع داده شد «هواپیمای کیش ایر» به کیش پرواز کرده و باید به مشهد برگردد و سپس مسافران را به رشت برساند. این مسافر می گوید: بالاخره با تاخیری 1/5 ساعته چمدان های ما را تحویل گرفتند و وعده غذایی نهار نیز برای ما تهیه کردند. اما تحویل بار برای این مسافران به منزله پرواز و رسیدن به مقصد نبود چون آن ها تا 6 ساعت بعد هم در فرودگاه مشهد بین سالن انتظار پرواز و نمازخانه دررفت و آمد بودند. سرانجام در ساعت 17:30  خبر رسید که مسافران رشت می توانند برای حرکت آماده باشند. پروازی که به جای رشت در تهران بر زمین نشست خبازکار می گوید: مسافران بعد از تحمل چند ساعت معطلی خوشحال بودند که بالاخره به شهرشان می رسند. اما بدون اطلاع قبلی ساعت 19:30 درحالی که زیر پایمان تهران قابل رؤیت بود به ما اعلام شد که به علت نامناسب بودن شرایط جوی در رشت و مه گرفتگی آسمان امکان نشستن وجود ندارد و باید در فرودگاه مهرآباد فرود بیاییم. با اعلام این وضعیت مسافران کلافه شده مشهد- رشت دقایقی به اعتراض پرداختند و اعلام کردند تا زمانی که تکلیف برگشت آن ها به رشت مشخص نشود، از هواپیما خارج نمی شوند. نجفی یکی دیگر از مسافران این پرواز هم به نگاه ایران می گوید: بعد از گذشت تقریباً یک ساعت و نیم برخی از مسافران که ساعت ها در فرودگاه مشهد معطل مانده و خسته شده بودند با اتومبیل های سواری به رشت و یا خانه اقوامشان در تهران رفتند. اتوبوس به جای هواپیما سرانجام درحالی که مسافران ساعت ها معطل مانده بودند و انتظار داشتند از تهران با پرواز به رشت منتقل شوند اما به آن ها اعلام شد انتخابشان حرکت با اتوبوس به سمت رشت است. مسافران هم خسته از اتفاقات متوالی و در میان نگرانی اعضای خانواده که از طریق تلفن ساعت ها پیگیر وضعیت سلامتی شان بودند و از چرایی تاخیر دررسیدن به رشت سوال می کردند نیمه های شب سوار اتوبوس شدند. مسافران بالاخره ساعت سه و نیم بامداد به رشت رسیدند درحالی که باید ساعت ها قبل تر یعنی ساعت 13:37 دقیقه پروازشان در فرودگاه رشت به زمین می نشست. نجفی ادامه داد: مسافران در حالی از اتوبوس خارج شدند که به آن ها گفته شده بود رقم اختلاف بلیت اتوبوس و هواپیما به آن ها عودت داده می شود. حالا پرسش بعضی از مسافران این است که دلیل اصلی این بی نظمی چه بود و چرا چندان به اعتراض مسافران اهمیت داده نشد و به حقوق آن ها احترام گذاشته نشد و به موقع آن ها را از تغییرات و تأخیرها مطلع نکردند و درباره خسارت های مادی و معنوی از آن ها عذرخواهی صورت نگرفت؟ مسافرانی که متحمل اتفاقات برشمرده شدند با آژانس هواپیمایی «گیلانه همایار» به مشهد سفرکرده بودند. نگاه ایران انتقاد مسافران پرواز رشت – مشهد را با سید حسین زواره مدیر آژانس هواپیمایی گیلانه همایار در میان گذاشت. خلبان برای فرود در رشت دید کافی نداشت مدیر این آژانس به نگاه ایران گفت: با 35 سال سابقه در این بخش اتفاق هایی ازاین دست را زیاد دیده ام. او دلیل اصلی این تاخیر و اتفاقات بعدی را شرایط بد جوی می داند و می گوید: خلبان برای فرود حتماً باید تا 800 متر دید داشته باشد در غیر این صورت سلامتی مسافران را به خطر نمی اندازد. زواره بابیان اینکه اصلاً تعمدی در کار نبوده است ادامه داد: در این شرایط  حتی هزینه بیشتری به ایرلاین تحمیل شده است چون هواپیما تا نزدیک آسمان رشت آمده و برگشته و سپس در فرودگاه مهرآباد نشسته است. او تاکید کرد وقتی هوا مناسب نیست بهترین خلبانان هم نمی توانند کاری انجام دهند. زواره بابیان اینکه مسافرت با هواپیما راحتی و سرعت بیشتری دارد می گوید:اما آب وهوا و نقص فنی گاهی امکان پرواز را از بین می برد. مدیر آژانس هواپیمایی گیلانه همایار همچنین در مورد اعتراض مسافران این هواپیمایی که نزدیک 150 تن در آن حضور داشتند می گوید: فقط تعداد کمی از مسافران آن پرواز به آژانس مراجعه کردند و خواستار گرفتن ما به تفاوت پرواز خود به تهران شدند که ما نیز نامه درخواست آن ها را به تهران ارسال کرده ایم. مه گرفتگی آسمان رشت و تاخیر چند پرواز اما روز دهم آذرماه در فرودگاه رشت چه شرایطی حاکم بود؟ رضا علوی مدیر روابط عمومی فرودگاه سردار جنگل رشت دراین ارتباط به نگاه ایران می گوید:چهارشنبه صبح و عصر با مه گرفتگی در رشت روبرو بودیم و این امر باعث شد چند پرواز نتوانند در فرودگاه رشت فرود آیند. او می گوید:علاوه بر پرواز مشهد - رشت، یکی از پروازهای عتبات نیز نتوانست در فرودگاه بنشیند. علوی بابیان اینکه به دلیل دید پایین در هنگام غروب امکان نشستن وجود نداشت می گوید: به همین دلیل این هواپیما در فرودگاه آلترناتیو (مهرآباد) نشست. مدیر روابط عمومی فرودگاه سردار جنگل رشت همچنین به وظیفه شرکت هواپیمایی در این شرایط اشاره می کند و می گوید: شرکت هواپیمایی باید امکان برگشت به رشت را از طریق پرواز و یا اتوبوس برای مسافرین  را فراهم و همچنین نسبت به عودت مبلغ ما به تفاوت اقدام می کرد. مسافران ناراضی به فرودگاه رشت مراجعه کنند او افزود: اگر مسافری از شرایط به وجود آمده ناراضی است می تواند با مراجعه به فرودگاه رشت با پر کردن فرمی انتقادات را مطرح کند تا به سازمان هواپیمایی کشور منتقل شود. %d8%a8%d9%84%db%8c%d8%aa01-2 %d8%a8%d9%84%db%8c%d8%aa01-1 %d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%af16

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code