| چهارشنبه، 29 فروردین 1403
استاندار در نشست شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی گیلان خبر داد:
       کد خبر: 81993

نگاه ایران: استاندار در نشست شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی گیلان گفت : شورای مطالعات راهبردی روابط گیلان و ارمنستان  برای ایجاد روابط اقتصادی پایدار و منسجم تشکیل می شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلاندکتر محمد علی نجفی در ابتدای این نشست به سابقه دیرینه استان گیلان در روند مناسبات سیاسی و اقتصادی کشورهای همسایه و همجوار دریای خزر اشاره و خاطرنشان کرد: استان گیلان همواره در این حوضه پیشتاز بوده و این پیشتازی پس از فروپاشی شوروی سابق بیشتر به چشم می خورد.

وی خاطرنشان کرد: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید شاهد روند روبهرشد این مناسبات با کشورهایی نظیر آذربایجان، روسیه و گرجستان وارمنستان  هستیم.

استاندار  در این خصوص به عدم تشکیل کمیسیون مشترک بین ایران و آذربایجان به مدت ده سال اشاره و اذعان داشت: خوشبختانه  در دولت یازدهم مجددا کمیسیون مذکور فعال شده است و از خروجی های آن هم می توان به احداث خط آهن مشترک اشاره کرد.

دکتر نجفی با اشاره به جلسات متعددی که در گذشته با کشورهایی نظیر آذربایجان، روسیه، گرجستان و قزاقستان برگزار  شده است و لزوم گسترش ارتباطات در منطقه برای نیل به اهداف فوق الذکر، خاطرنشان کرد: بر اساس اهمیت لزوم استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، قفقاز و CIS جهت شکوفایی اقتصاد استان گیلان که یقینا مواهب آن به کشور بر میگردد می بایست بیش از پیش از این موقعیت بهره ببریم.

وی ادامه داد : از حدود یکسال و نیم پیش، جلسات و مذاکراتی با حضور سفرای دو کشور با هم و در زمان و مکان مختلف صورت گرفت و متعاقب این مذاکرات دوطرفه و به دعوت استاندار آرارات و یکی دیگر از استان های آن کشور در سال گذشته هیات هایی برای مذاکره با ارامنه ارمنستان و سرمایه گذاران ایرانی مقیم ارمنستان به آنجا اعزام شد  و در راستای اقدامات صورت گرفته وبا هدف ایجاد توسعه پایدار در استان، دیدار و مذاکراتی با چندین وزیر ارمنستان هم شکل گرفت.

دکتر محمدعلی نجفی اظهار کرد: گسترش این روابط  در قالب چند محور اساسی از جمله حوزهگردشگری و صنایع دستی ادامه پیدا می کند و با توجه به اینکه خوشبختانه در این خصوص پتانسیل خوبی داریم، امید داریم اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش با اذعان به اینکه در حوزه گردشگری ،  ایجاد زیرساخت هایی جهت توسعه روابط و مراودات نیاز است اظهار کرد: متاسفانه بیشتر  سفرهای گردشگری  ایران و ارمنستان یکطرفه است و بنا داریم با استفاده از ظرفیت امکانات گردشگری، مناطق توریست پذیر، سواحل و دریای خزر، وجود کلیساهای ارامنه در رشت و انزلی این ارتباط دوطرفه شود.

دکتر محمدعلی نجفی به برخی از امکانات و تسهیلات مربوط به سفر هموطنان مان به  ارمنستان نظیر استفاده مستقیم و بدون واسطه از خدمات بانک ملت اشاره و گفت: در رابطه با ایجاد امکانات و تسهیلات مختلف اقدامات جدیدی جهت سهولت سفر هم وطنان مان می بایست صورت گیرد.

وی با شاره به اهمیت راه اندازی پرواز مستقیم رشت به ایروان با اشاره به اینکه مدت پرواز رشت به ایروان  حدود  45دقیقه است پیشنهاد  داد پرواز ایروان-رشت-کیش  راه اندازی شود.

دکتر نجفی در خصوص صنعت ابریشم به ترویج نوغانداری و فروش تخم نوغان و نهال به کشور ارمنستان اشاره و اذعان کرد: در این خصوص به نتایج خوبی رسیدیم و در حال اجرایی کردن توافقات هستیم.

استاندار گیلان با اشاره بهظرفیت عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا  برای توسعه و گسترش روابط اقتصادی  گفت :ارمنستان در این زمینه  می تواند به عنوان پل ارتباطی میان  گیلان و اتحادیه اورآسیا باشد و  در این خصوصدر حوزه صنایع، تولیدات مختلف نظیر لوازم بهداشتی و مصالح و لوازم ساختمانی ،اقلام کشاورزی و صنایع دستی و  نساجی ظرفیت و امکانات لازم در استان موجود است.

استاندار گیلان گفت: به منظور گسترش روابط و عملیاتی کردن این اقدامات هیئتی متشکل از بخش خصوصی و مدیران استانی از گیلان فردا راهی ارمنستان می شود.

استاندار گیلان در پایان این نشست از تشکیل شورای مطالعات راهبردی روابط گیلان و ارمنستان  متشکل از مدیران دولتی و بخش خصوصی صاحب نظر خبر داد و افزود: کلیه تصمیمات و اقدامات نظیر حضور گردشگران ایرانی در ارمنستان و بالعکس، راه اندازی پرواز دوطرفه، صادرات در بخش کشاورزی، صنعت، کشاورزی و... در قالب همین شورا سیاست گذاری و برنامه ریزی می شود چون با اقدامات منسجم می توان به اهداف تعیین شده و روابط پایدار اقتصادی رسید.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه توسعه  اقتصادی  گیلان و ارمنستان تاکید کرد : در مذاکراتی که با سفیر ایران در ارمنستان داشتم مقرر شد تمامی تصمیمات با نگاهی درازمدت و آینده نگر درقالب ایجاد کمیته مشترکگرفته شود .

img_6351

img_6370

img_6348

img_6378

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code