| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ مریم صابری: شورای مدیریت پیشگیری از وقوع جرم امروز (دوشنبه اول آذر) با موضوع تصادفات جاده ای تشکیل جلسه داد. در این نشست که احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری گیلان، ناصر آل محمدی مدیرعامل سازمان راهداری و حمل ونقل گیلان، رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، حسین محمدپور رئیس پلیس راه گیلان و مهدی کاظمی پور جانشین فرماندهی سپاه قدس گیلان و احمد آقایی دبیر شورای حفاظت از بیت المال دادگستری گیلان و جمعی از مدیران این حوزه حضور داشتنند آمارهای موجود در مورد میزان وقوع حوادث جاده ای و راه های بهبود این وضعیت بررسی شد. در این جلسه همچنین از اختصاص 11 میلیارد تومان برای بهبود نقاط حادثه خیز استان خبر داده شد که 5 میلیارد آن برای جاده های روستایی است. احمد آقایی دبیر شورای حفاظت از بیت المال دادگستری گیلان در ابتدای نشست با تسلیت ایام اربعین و تبریک هفته بسیج گفت: نگاه اجمالی به پرونده های قضایی استان نشان می دهد حجم زیادی از پرونده ها را تصادفات تشکیل می دهد. او افزود: چهار عامل مهم در حوادث جاده ای عوامل انسانی٬ جاده ای و خودرو شرایط جوی در ایجاد تصادفات جاده ای نقش دارند. آقایی همچنین رتبه گیلان در ایجاد تصادفات را رده 15 کشور اعلام کرد و گفت: متاسفانه رتبه گیلان بالاتر از میانگین کشوری  است که همچنین در شش ماه اول سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش در تلفات جاده ای داشته ایم. او افزود: میزان تلفات جاده ای در سال گذشته ۶۵۸ مورد است درحالی که  این آمار در سال 90 عدد 878 را نشان می دهد. تلاش برای بهبود نقاط حادثه خیز %d9%86%d8%a7%d8%b5%d8%b1-%d8%a2%d9%84-%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d9%86ناصر آل محمدی ، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گیلان با اشاره به بخشی از وظایف سازمان متبوعش در حفظ راه ها و حریم جاده ها گفت: برای کاهش میزان تصادفات و تلفات باید به بحث آموزش و فرهنگ سازی٬ مهندسی راه و خودرو تحلیل سیستم٬ اجرای اعمال قانون بدون مماشات و همچنین سرعت در کارها توجه کنیم. وی بخش زیادی از کشته شدگان را موتورسواران دانست و گفت: باید تحلیل شود که چرا این موتورسوار در جاده اقدام به کارهای خطرناک می کنند. آیا ما جای برای تفریح آن ها فراهم کرده ایم؟ آل محمدی 70 درصد  از 649 کشته شده های شش ماه اول سال (450 تن) را عابرین و موتورسوار دانست و گفت: این آمار بیش از میزان میانگین کشوری است. او همچنین بزرگ ترین عامل مرگ موتورسواران را ضربه به سر عنوان کرد و گفت: باید در  این زمینه کار ویژه ای انجامش شود. آل محمدی بابیان اینکه گیلان ازنظر تردد در بین 5 استان اول کشور است گفت: در سال های اخیر آمار فوتی ها با برنامه ریزی در بخش های مختلف از هزار و 280 نفر به شش صد تن رسیده است. آل محمدی همچنین وجود دوربین های ثبت تخلف را نیاز راه ها عنوان کرد و گفت: دوربین ثبت تخلف جاده ای به زودی توسط رئیس جمهور به بهره برداری می رسد. بخش دیگر صحبت های آل محمدی به نقاط حادثه خیز استان اشاره داشت. او با اشاره به 114 نقطه حادثه خیز استان گفت: ۹۷ نقطه توسط مرجع رسیدگی کننده پذیرفته شده است و به زودی بازنگری و مهندسی مجدد می شود اما تنها 7 نقطه شهرستان رشت باقیمانده است. او افزود: در این بازنگری در سطح اول نصب علائم راهنمایی و رانندگی مانند تابلو شب نما و در سطح دوم کارهای فیزیکی مانند نصب گاردیل٬ هم سطح سازی آسفالت خیابان و در سطح سوم نیز در صورت نیاز و با نظر مشاور کار زیربنایی انجام می شود. 55 درصد تصادفات در جاده های فرعی/کنترل پلیس بیشتر از این نمی تواند سبب کاهش تصادفات شود %d8%b3%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%d9%be%d9%88%d8%b1حسین محمدپور فرمانده پلیس راه گیلان  هم در این جلسه بابیان اینکه در 4 ماه اول سال شاهد چهار هزار و 100 تصادف بوده ایم گفت: در این تصادفات شش هزار و 625 تن مجروح شده اند. او بابیان اینکه یک ماهه اخیر نیز آمارها خوب نبوده است گفت: میزان تصادفات و کشته شدگان تصادفات مانند یک فنر است که  تا جایی که امکان داشت فنر فشرده شده است اما کنترل پلیس بیشتر از این نمی تواند سبب کاهش شود. او  وجود ۳۰۰ هزار موتور برای دو و نیم میلیون جمعیت گیلان را زیاد ارزیابی کرد و گفت:  البته در حال حاضر آمارها نشان می دهد تصادف خودروهای ما در حال پیشگیری از عابر و موتور است. محمدپور همچنین بیشترین میزان تصادفات و تخلفات را بین ساعات ۱۶ تا ۲۴ دانست و گفت: میزان روشنایی ٬ شرایط جوی مانند مه در این آمار تاثیرگذار است. فرمانده پلیس راه گیلان بابیان اینکه به دلیل وجود تعداد بالای روستا در گیلان راه های فرعی زیادی در استان وجود دارد گفت: ۵۵ درصد تصادفات در جاده های فرعی رخ می دهد. او  پرتصادف ترین نقاط حادثه خیز در استان با توجه به وقوع حوادث را رشت به لاهیجان معرفی کرد و گفت: سپس سیاهکل تا لنگرود و  همچنین تالش به آستارا و تالش به انزلی قرار دارند. محمد پور همچنین خواستار نصب دوربین ثبت تخلف در مسیرهای اصلی شد تا  پلیس بتواند  محورهای فرعی را پوشش بدهد. او همچنین کشفیات پلیس در مورد مشروبات الکلی را بالا دانست و خواستار حساسیت دیگر نهادها در این زمینه شد. بعد از صحبت های محمد پور قرار شد با نظر رئیس دادگستری گیلان جلسه ای با حضور مسئولین علوم پزشکی و پلیس برای تشخیص وضعیت غیرطبیعی راننده در موقع رانندگی و تمهیدات ویژه برای تشخیص به موقع تشکیل شود. راههای فرعی استان نیازمند توجه %d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%be%db%8c%d8%b4%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%88%d9%82%d9%88%d8%b9-%d8%ac%d8%b1%d9%85-%d8%af%d8%a7%d8%af%da%af%d8%b3%d8%aa%d8%b1 اسرافیل ملکی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی انقلاب گیلان نیز در این جلسه به کار فرهنگی در حال انجام اشاره کرد و گفت: ده هزار سی دی و 8 هزار جلد کتاب در حال توزیع در بیمارستان ها، بانک ها و مدارس است. او همچنین پیشنهاد داد که مجمع نمایندگان استان لایحه ای در مجلس مطرح کند که طبق آن هر تولید کننده و یا وارد کننده خودرو به اندازه میزان مساحت اشغالی خودرو درصدی به جاده سازی کمک کند. رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری نیز با بیان اینکه استان گیلان استانی گردشگر پذیر است گفت: نقطه تمرکز الان بر روی شریان های است در صورتی که راههای فرعی ما پذیرای  گردشگر زیادی است به دلیل جاذبه ایی که وجود دارد. او با بیان اینکه منابع مالی که برای نقاط حادثه خیز پیش بینی شده و باید پیگیری شود گفت: ساخت و ساز حریم جاده می تواند بر روی رفتار جاده ای تاثیرگذار باشد. حجت الاسلام جمال یاری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گیلان نیز در این جلسه خواستار توجه بیشتر به بحث ساخت و ساز کنار جاده ای شد و گفت:ساختمان های جدید رد خیابان های اصلی با فاصله کم احداث می شود .  عدم توجه یه ایمنی جاده های فرعی  و روستایی و همچنین سرعت گیرهای بدون استاندارد  نیز دیگر موارد مورد اشاره یاری بود. مهدی کاظمی پور جانشین فرماندهی سپاه قدس گیلان نیز خواستار توجه بیشتر مسئولین به زیرساخت های موجود در گیلان شد و گفت: با توجه به ورودی جمعیتی به گیلان زیرساخت ها جوابگو نیست. او نیز خواستار توجه به موضوع فرهنگ سازی و بهبود وضعیت جاده های روستایی و همچنین استفاده از ظرفیت دهیاران و مسوولین در این بخش شد. راه های فرعی استان گیلان نیازمند توجه %d8%a7%d8%ad%d9%85%d8%af-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%88%d8%b4-%d9%be%d9%88%d8%b1-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d9%86سیاوش پور رئیس کل دادگستری گیلان نیز در پایان جلسه در سخنانی کوتاه با بیان اینکه در ایجاد چنین وضعیتی همه دستگاه ها تاثیرگذار هستند گفت: اگر ما در قوه قضاییه نظارت بیشتری بر اجرای قوانین و اجرای عدالت و همچنین بر بهسازی راه ها و جاده ها الزام بیشتری داشتیم اکنون به این وضعیت نمی رسیدیم. او همچنین با اشاره به استفاده از موتور در بخش زیادی از روستایانی که رفت وآمد و کار از موتور استفاده می کنند گفت: باید شرایط بهتر برای آن ها فراهم کرد. سیاوش پور همچنین افزایش راه های فرعی واصلی بدون در نظر گرفتن کیفیت لازم را سبب ایجاد مشکلات بیشتر دانست و گفت: باید از ساخت راه هایی که مشکل زا هستند جلوگیری شود.