| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403

نگاه ایران: نشست شناسایی توانمندیهای بانوان فعال در حوزه ICT  ظهر امروز (چهارشنبه 26آبان) در سالن اجتماعات استانداری گیلان برگزار شد.

سودابه رادفرد، مسئول امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست گفت: شش استان کشور جهت بررسی مسایل و مشکلات و نقاط ضعف و قوت و کارآفرینی حوزه ICT کشور پایلوت شدند  گیلان یکی از 6 استان مذکور محسوب می شود.

سودابه رادفر

مسئول امور بانوان وزارت ارتباطات تصریح کرد: باتوجه به رویکرد مثبتی که دولت نسبت به حوزه زنان و خانواده دارد بهره گیری از زنان توانمند در زمینه کارآفرینی و مدیریتی در دستور کار دولت است. وی با اشاره به اینکه در حوزه ارتباطات آمارهای مربوط به ارتباطات و اطلاعات در کشور به سرعت به روز رسانی می شود گفت: بخش وسیعی از این اطلاعات صرف رسیدگی به امور زنانی می شود که از خدمات ICT بهره مند هستند. رادفرد با بیان اینکه معمولا زنان خانه دار در تصمیم گیری های کلان کمتر حضور دارند گفت: بیشترین آمار کاربران استفاده از فضای مجازی مربوط به زنان خانه دار است. مسئول امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: حضور زنان خانه دار در فضای مجازی می تواند یک فرصت طلایی باشد تا خلاهای آموزشی و تربیتی این حوزه را پر کنیم. وی با اشاره به اینکه در حال رایزنی با همه دستگاههای دولتی جهت تصویب مرخصی 9 ماهه زایمان برای زنان شاغل هستیم گفت: می کوشیم این عدالت برای همه دستگاه های زیر مجموعه دولت برای زنانی که فرزندآوری داشته اند فراهم شود. رادفرد حضور زنان در پست های مدریتی را حق طبیعی بانوان عنوان کرد و افزود: در جامعه امروز زنان با تلاش و سختکوشی به این مهم دست می یابند و به راحتی می توان تاثیرات مثبت حضور زنان در جامعه را لمس کرد. مسئول امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه میزان توسعه یافتگی هر استانی با فعالیت زنان آن قابل اندازه گیری و پایش است  بیان کرد: زنان در شاخص های توسعه یافتگی تاثیرگذار هستند و باید در تولید ثروت و قدرت شریک باشند. رادفرد با بیان اینکه دست فعالان حوزه زنان را می فشاریم افزود: جامعه باید با تمام ظرفیت هایش در زمینه اشتغال با حضور زنان به شاخص های توسعه یافتگی دست یابد و با تلاش گسترده در قالب تفاهم نامه ها گام های موثرتری در این راستا بر می داریم.

نیاز به ایجاد زمینه کارآفرینی در حوزه ارتباطات و ICT 

محمد احمدی پور

محمد احمدی پور معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان سخنران دیگر این نشست بود که اظهار داشت: یکی از مسائل محوری و اساسی امروز  در کشور بحث اقتصاد و معیشت است. معاون سیاسی امنیتی استاندار گیلان با بیان اینکه در جامعه امروز افراد در مسئولیت های مختلف با مجموعه ای از انواع آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی روبه رو هستند افزود: یکی ار اساسی ترین رکن در بروز مشکلات در جامعه مشکلات اقتصادی است. وی با اشاره به جنگ اقتصادی حاکم در جامعه امروز خاطرنشان کرد: همان طور که در جنگ تحمیلی هشت ساله همه حضور داشتند تا به چنین نتیجه ای دست یافتیم در جنگ اقتصادی هم راهی جز اقدام و حضور همگانی نیست. احمدی پور با بیان اینکه نسخه اصلی و نقشه راه این جنگ اقتصادی بر اساس ابلاغ اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری طراحی شده است افزود: همانطور که نقش مدیران، فرماندهان و تصمیم گیران  در دوران جنگ تحمیلی  بسیار پررنگ بود امروز هم مدیران باید در تصمیم گیری ها پرچم دار اقتصاد مقاومتی باشند. معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان با تاکید بر این که با وجود عدم امنیت در کشورهای منطقه، ایران اسلامی در نهایت امنیت و آرامش  به سر می برد بیان کرد: یکی از مولفه های اقتصاد امنیت است و ارتباط مستقیمی بین توسعه یافتگی و امنیت وجود دارد. وی با اشاره به اینکه با پیشرفت های حوزه ارتباطات در سال های اخیر دو مانع اصلی  محدودیت زمانی و مکانی برطرف شده است افزود: ارتباط سالم مبنای کارآفرینی و اشتغال است. احمدی پور لزوم جامعه ای سالم و نسلی تاثیرگذار را در تربیت صحیح و اصولی توسط زنان در خانواده ها عنوان کرد و افزود: نقش بانوان در جامعه بسیار تاثیرگذار است. معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان  با تاکید بر اینکه  مباحث سبک زندگی در رسانه های جمعی فقط بصورت تزئینی  مورد بحث قرار می گیرد گفت: نقش زنان در تعیین و تغییر سبک زندگی بسیار چشمگیر است. وی با اشاره به اینکه اگر مولفه های تجمل گرایی و مصرف گرایی و استفاده نامناسب از فضای مجازی اصلاح نشود آسیب های اجتماعی هم اصلاح نمی شود خاطرنشان کرد: توجه به هنجارهای اجتماعی از سوی تمامی نهاد ها در جامعه باید مد نظر قرار گیرد. احمدی پور با بیان اینکه امروز نگرانی تغییر سبک زندگی در جامعه  وجود دارد گفت: هر چند این امر یک تهدید است اما به عنوان یک فرصت باید دیده شود تا منابع انسانی با علم و دانش روز به اصلاح این پدیده بپردازند. معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان تصریح کرد: نیاز به ایجاد زمینه کارآفرینی در حوزه ارتباطات و ICT  وجود دارد که  با مشارکت بانوان فعال این حوزه این امر میسر می شود.

رتبه ششم ضریب نفوذ تلفن خانگی و ثابت برای گیلان/ طرح روستای دیجیتال در دستور کار حوزه ارتباطات گیلان

فرزاد توکلی

فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان نیز در این نشست از رتبه 12 کشوری استان گیلان در شاخص بین المللی توسعه فناوری اطلاعات IDI خبر داد. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به اینکه 2 میلیون و 900 هزار سیم کارت فعال در گیلان ثبت شده است اعلام کرد:  ضریب نفوذ  تلفن خانگی و ثابت در گیلان 43 درصد است که از متوسط کشوری بالاتر بوده و گیلان رتبه ششم ضریب نفوذ تلفن خانگی و ثابت را در کشور دارد. وی با بیان اینکه 99 درصد روستاهای گیلان با جمعیت بالای 20 خانوار از حداقل های ارتباطی بهره مند هستند گفت: در زمینه میزان تلفن روستایی گیلان رتبه 8 کشوری را از آن خود کرده است. توکلی با اشاره به اینکه زیر ساخت های ارتباطی خدمات نوین مثل اینترنت پرسرعت در یک هزار و 356 روستای گیلان در حال اجراست گفت: تکمیل زیرساخت های این حوزه موجب کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها می شود. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان تصریح کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان 105 درصد است و تعداد 2 میلیون و 900 هزار سیم کارت فعال در گیلان ثبت شده که ظرفیت خوبی محسوب می شود. وی ضریب نفوذ کاربران اینترنت در گیلان را 33 درصد عنوان کرد و با بیان اینکه  میانگین متوسط کشوری در این حوزه  40 درصد است افزود: از وظایف حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش  ضریب مذکور است. توکلی با اشاره به برنامه های پیش رو در حوزه ارتباطات روستایی خاطرنشان کرد: طرح  روستای دیجیتال با هدف رونق کسب و کار روستاییان و افزایش فروش تولیدات روستایی در دستور کار حوزه ارتباطات قرار دارد . در پایان این نشست از بانوان فعال در عرصه ICT تقدیر شد. %d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%a8%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87-ict-2