| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403

نگاه ایران: فرماندار آستارا در جریان برگزاری دومین جشنواره غذای محلی این شهرستان در سالن انقلاب مجموعه ورزشی وحدت، اظهار کرد: امروزه غذای محلی در معرفی ظرفیت های آیینی و فرهنگی اقوام مختلف کشور به دنیا نقش دارد.

سیروس شفقی با بیان اینکه در بازاریابی صنعت گردشگری در جهان، غذای محلی جایگاهی خوبی پیدا کرده است، تصریح کرد: بعضی از گردشگران کشور هدف گردشگری خود را به خاطر چشیدن و مزه کردن غذای محلی و بومی آن کشور انتخاب می کنند.

به گزارش فارس، فرماندار آستارا برخی از کشورها را فاقد ظرفیت گردشگری دانست و گفت: این کشورها برای جذب گردشگر مجبور به خلق جاذبه های گردشگری هستند.

وی با اشاره به اینکه غذای محلی در عصر حاضر به یک برند در جذب گردشگر تبدیل شده است، ادامه داد: گیلان به ویژه آستارا تنوع غذایی زیادی دارد.

شفقی برگزاری جشنواره غذای بومی و محلی را در گسترش و احیای فرهنگ طبخ غذای سنتی تاثیرگذار خواند و افزود: آستارا به دلیل وجود جاذبه های گردشگری، تنوع غذایی و استقبال مردم ظرفیت برگزاری جشنواره های مختلف را دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر 2 هزار و 500 نوع غذا در کشور شناسایی شده است، یادآور شد: غذای محلی و بومی هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در منوی رستوران های بین راهی پیدا کند.

فرماندار آستارا حوزه عرضه و تقاضای غذای محلی را با مشکل عنوان کرد و متذکر شد: امیدواریم به زودی غذای سنتی و بسیار لذیذ آستارا در منوهای رستوران های بین راهی برای گردشگران داخلی و خارجی عرضه شود.

وی گفت: غذاهایی نظیر «لونگی» و «باسترماپلوی» آستارا این ظرفیت را دارند که در کشور به یک برند تبدیل شوند.

شفقی با اشاره به اینکه دنیا به طرف جذب گردشگر می رود، خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال و رفاه جامعه سهم مهمی دارد.

به گزارش ایرنا، این جشنواره، غذاهای محلی آستارا در غرفه های مختلف عرضه شد و لونگی مرغ محلی و لونگی ماهی سفید بیش از دیگر غذاهای محلی آستارا خودنمایی می کرد. نخستین مرحله این جشنواره در شهریورماه سال قبل برگزار شده بود. عرضه آثار هنرمندان صنایع دستی و اجرای موسیقی سنتی از بخش های جنبی دومین جشنواره فرهنگی غذاهای محلی آستارا بود.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان 170 نوع غذای محلی را در این استان شناسایی کرده است و بخش قابل توجهی از آنها در شهرستان آستارا طبخ می شود.

لونگی مرغ محلی، قورما، لونگی ماهی سفید، چغیرتما، باستیرما پلو، برانی پلو، مسما و آش دوغ از جمله مهم ترین غذاهای محلی شهرستان آستارا است.

این شهرستان در شمال غربی استان گیلان به لحاظ جاذبه های گردشگری متعدد، سالانه تردد بالغ بر شش میلیون گردشگر داخلی و 800 هزار گردشگر خارجی را شاهد است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code