دوشنبه، 07 مهر 1399 | 2020 Monday 28 ,September  
نگاه ایران:فشار روحی و استرس ناشی از مشاجره می تواند زمینه ساز بروز بیماری های روحی و جسمانی شود. مظفر روحانی، روان پزشک گفت: بخشی از مشکلات روان پزشکی ناشی از بیماری های روحی هستند که به وسیله محرک های بیرونی مانند جروبحث، بیزاری از شغل و خستگی زیاد پدیدار می شوند. وی در ادامه افزود: مشاجره یکی از عوامل محرک محیطی است که می تواند باعث آشکار شدن بیماری های نهفته در درون فرد شود. مثلا در افراد مبتلا به بدبینی این حالت را آشکار یا موجب تشدید این حس در فرد می شود. روحانی بابیان اینکه جروبحث بیشتر باعث اختلال های اضطرابی می شود تصریح کرد: در اکثر موارد پرخاشگری بیماری های خفیفی را ایجاد می کند و در افراد می تواند باعث ترس های فوبیک شود مثلا با ایجاد هراس اجتماعی مانع فعالیت های اجتماعی و گوشه گیری شود، همچنین در افراد بدبین باعث ایجاد حس انتقام جویی می شود. این روان پزشک اظهار داشت: مشاجره در افراد دارای زمینه وسواس باعث تشدید آن یا ایجاد زمینه بروز آن می شود، همچنین جروبحث می تواند موجب روشن شدن فازهایی از بیماری اضطرابی شود، در حالت پیشرفته با ایجاد اضطراب منتشر می تواند فرد را از فعالیت های روزانه باز دارد که درمان این عارضه به طول خواهد انجامید اما در اکثر موارد علائم ناشی از آن تاثیر کوتاه مدت دارد. وی ابراز داشت: افسردگی با استرس آشکار می شود و عصبانیت باعث تشدید آن و در حالت پیشرفته باعث ایجاد حالت انزوای اجتماعی و افکار منفی نسبت به خود و محیط پیرامون بیمار می شود. روحانی با تاکید بر اینکه مشاجره در افراد مبتلا به فشارخون و امراض قلبی باعث تشدید بیماری آن ها می شود ، تصریح کرد: جروبحث به تنهایی عامل هیچ بیماری نیست، همه در طول زندگی با این حالت روبه رو می شوند، علائم بروز بیماری در این حالت با توجه شرایط روحی افراد متفاوت است. وی با تاکید بر اینکه مشاجره با کودکان و نوجوانان با ایجاد احساس ناامنی ،حس گریز از خانه را در آن ها تقویت و مشکلات عدیده ای ایجاد می کند،تصریح کرد:فریاد زدن بر سر کودکان ممکن است باعث ایجاد لکنت زبان در آن ها شود، همچنین جروبحث با نوجوانان آثار مخربی برجای می گذارد. نوجوانان نسبت به شرایط استرس زا آسیب پذیرتر هستند که به دلیل نداشتن برداشت درست از واقعیت باعث تقویت حس خشونت در آن ها می شود. روحانی در خصوص راهکار مدیریت خشم بیان کرد: افراد با توجه به استعداد و توانایی های خود می تواند از راهکارهای متفاوتی در این زمینه استفاده کنند. گفتنی است؛ دوری کردن از محیط استرس زا و انجام تنفس عمیق می تواند به کاهش احساس خشم کمک کند. همچنین تمرین کنترل خشم، استراحت کافی،تفکر قبل از انجام هر عمل، ورزش، مثبت اندیشی و یادگیری مهارت های تمدد اعصاب می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code