نگاه ایران/مریم صابری: پیدا کردن کتاب و بازی خوب برای کودکان که بتواند خلاقیت آن ها را افزایش دهد همیشه مورد دغدغه والدینی است که می خواهند فرزندشان خلاقیت و هوش اجتماعی بالایی داشته باشد.
از سوی دیگر اینترنت و حضور فضای مجازی بخش زیادی از ساعات زندگی خانواده ها را پر می کند و بسیاری ترجیح می دهند در همین فضا به دنبال پیدا کردن جواب سؤالات خود در مورد مسائل و مشکلات روزمره باشند.
«موسسه فرهنگی باز باران» با حمایت فکرى و مالى حمید وثیرش از شش ماه گذشته با راه اندازی کانال «باز باران» در شبکه تلگرام سعی کرده تا پاسخگوی این نیاز خانواده ها با اولویت شهر رشت باشد. او این کار را زیر نظر موسسه «لاک پشت پرنده» انجام می دهد.
موسسه لاک پشت پرنده با مدیریت دکتر مهدی حجوانی در زمینه کتاب کودک فعالیت می کند. این موسسه فهرستی از کتاب های برتر هر فصل، برای کودکان و نوجوانان ایرانی را منتشر می کند. این کتاب ها را گروهی از منتقدان، کارشناسان و نویسندگان کودک و نوجوان، با بررسی کتاب های هر فصل، انتخاب می کنند.
همچنین هیات داوران لاک پشت پرنده، کتاب های برگزیده هرسال را نیز انتخاب و به کتاب های برگزیده نشان های طلایی و نقره ای اهدا می کنند.
نگاه ایران برای توضیح بیشتر در مورد این اقدام فرهنگی با حمید وثیرش گفتگو کرده است.
وثیرش می گوید: باز باران موسسه فرهنگی نا سودآور است که برای ترویج کتاب خوانی در بین کودکان و نوجوانان در رشت دایر شده است که البته بازتاب ملی هم دارد.
دو بال کودک
او می گوید: شعار کلیدی موسسه بر توپ و کتاب به عنوان دو بال کودک تاکید دارد. حالا شش ماه از تاسیس موسسه باز باران می گذرد و این معلم بازنشسته با کمک افراد تحصیل کرده می خواهد کمک کند تا کودکان از مشکلات فضای مجازی در امان باشند.
وثیرش مهم ترین هدف باز باران را معرفی کتاب های تخصصی کودکان و نوجوانان به خانواده ها عنوان می کند که زیر نظر موسسه معتبر لاک پشت انجام می شود .
او باز باران را نماینده لاک پشت پرنده در گیلان عنوان می کند و می گوید: در این موسسه با تشکیل کارگروه های تخصصی کتاب های منتشرشده بررسی وبرترین ها ازلحاظ علمی انتخاب و معرفی می شوند.
این فعال فرهنگی هدف دوم این موسسه را استفاده از توپ به عنوان نماد بازی کودک می داند و ادامه می دهد: ما سعی می کنیم در این موسسه در کنار کتاب کودک بازی مناسب را هم به جامعه معرفی کنیم.
وثیرش ادامه می دهد: علاوه بر این کلیپ های صوتی و تصویری با تائید نهادهای معتبر بازتاب داده می شود.
نوجوانان نیز به عنوان مخاطبان باز باران برنامه های مخصوص به خود رادارند. او پنجمین هدف موسسه را نیز معرفی رمان های برتر نوجوان به صورت صوتی عنوان می کند.
او مخاطبان باز باران را پدران٬ مادران، مدرسان،معلمان و کودکان پیش دبستانی و دوره اول دبیرستان می داند.
حامى فکرى و مالى بازباران همچنین از برنامه ویژه برای والدین خبر می دهد و می گوید: در ساعت 23 هر شب نیز پستی ویژه با مضمون تربیتی، روانشناسی برای ارتباط با والدین در کانال منتشر می شود.
فروش کتاب در درب منازل و مدرسه
وثیرش همچنین از دو اقدام فرهنگی دیگر هم خبر می دهد. او توضیح می دهد این موسسه اقداماتی نیز در مدارس و پارک های برای قصه گویی و شرکت دربازی های کودکان انجام داده است که اهدای جوایز کتاب در این برنامه ها به عهده خود موسسه است.
علاوه بر این فروش کتاب در درب منازل و مدرسه باقیمت پشت جلد نیز در صورت درخواست اولیا در دستور کار باز باران قرار دارد.
وثیرش امیدوار است که مخاطبان بیشتری در این کانال حضورداشته باشند اما می گوید به دنبال افزایش اعضا از مسیر نادرست نیستیم.
این فعال فرهنگی معتقد است اثر پیام مستقیم به سرآمده است و کودکان باید از طریق کتاب و بازی پیام های صحیح را دریافت کنند.
وثیرش بابیان اینکه تعداد کتاب خوب به سختی به 500 جلد می رسد می گوید: ما می خواهیم از طریق باز باران کمک کنیم تا والدینی که برای خرید کتاب دغدغه دارند به راحتی برای کودکان خود خوراک فکری تهیه کنند.
علاقمندانمی توانند از طریق
کلیک روی این لینک عضو این کانال تلگرامی شوند.