شنبه، 10 آبان 1399 | 2020 Saturday 31 ,October  
[caption id="attachment_6614" align="alignnone" width="145"]کیوان بهمنش * کیوان بهمنش *[/caption] برقراری تعامل سازنده میان افراد یک اجتماع، که زمینه ساز افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان است متاثر از وجود روندهای عاطفی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خاصی است که باعث همبستگی اجتماعی میان شهروندان می شود. به طور طبیعی شهر نشینی، وظایف و تکالیف خاصی برای شهروند به ارمغان می آورد و اگر او به عنوان یک عنصر اولیه اجتماعی نتواند فرآیند جامعه پذیری را طی کرده و در ساخت و بافت اجتماعی شهر عملکرد نامطلوبی داشته باشد، بافت شهری دچار گسست و ناهمگونی می شود که در این شرایط تغییر و بهبود فضای زندگی منوط به توسعه انسانی بوده  و بسیار سخت می شود. یقیناً با افزایش همبستگی اجتماعی در میان شهروندان ، تعلق خاطر بین شهر و شهروند بوجود خواهد آمد و مشارکت شهروندان در توسعه و آبادانی شهر افزایش می یابد و مدیریت شهری خواهد توانست  در شرایط و موقعیت بهتری به فعالیت عمرانی و اجرایی و خدماتی در راستای ماموریت نهاد خود بپردازد . اگر دنبال کاهش هزینه ارائه خدمات در شهریم ، اگر خواهان مشارکت مردم در تصمیم گیری های شهری هستیم ، اگر می خواهیم سرمایه ها نه تنها از شهر ما فرار نکنند بلکه به شهر ما بیایند و اگر می خواهیم شهری اخلاقی متناسب با آموزه های دینی داشته باشیم ، و به شدت از درگیری های غیر اخلاقی دوری نماییم ، باید همبستگی اجتماعی میان شهروندان را افزایش دهیم، در واقع شهروندان صاحب شهر هستند و تنها کافی است فاصله بین مسئول و شهروند از میان برداشته شود آن گاه با ترکیب شهروند مسئول و مدیر پاسخگو، شهر آرمانی ایجاد خواهد شد. برگزاری جلسات کارشناسی مدیران شهری با نخبگان علمی با ترکیب های متنوع ، باعث خواهد شد ، شهروندان به عنوان ذینفعان واقعی هم به خوبی مدیریت شوند و هم در فرایند تصمیم سازی موضوعات متعدد و مختلف شهری مشارکت داده شوند . فضای ماموریت شهرداران و شهرداری ها در برهه زمانی حاضر ، با حجم وسیعی از مطالبات اجتماعی روبرو است و متخصصان حوزه مدیریت شهری  ، باید  اصلی ترین عنصر در موفقیت برنامه ریزی و تصمیمات اجرایی خویش را ، شناسایی ، تجزیه و تحلیل و مدیریت  اثربخش ذینفعان فرایند تصمیم سازی خود  بدانند . از همین رو به منظور کاهش استحکاک میان بدنه اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی یک شهر با مدیران شهری ، دغدغه « شناسایی و مدیریت اثر بخش ذینفعان » باید  یک  الزام متعهدانه نزد مدیران تصمیم ساز شهری در شروع برنامه ریزی های توسعه شهری باشد . یقینا شهردار متخصص شهر ما ، نیک میدانند که از قدیم الایام ، سازمانها توسط مالکین خود و برای نیل به اهداف آن مالکین  اداره میشدند . اما با نشر و گسترش تئوری های مختلف حوزه علوم انسانی از جمله گسترش تئوری مدیریت ذینفعان ، امروزه کنترل از طریق مالکیت بسیار تضعیف شده  و با بزرگتر شدن ابعاد سازمانها و فعالیتهای آنها ، به خصوص سازمان ها و نهادهایی همانند شهرداری ، سازمانها باید برای کنترل سازمان خود دست نیاز به سوی تمامی ذینفعان خود دراز نمایند . خوشبختانه در روز شنبه ۱۷ مرداد ، رشت وندان آگاه و مهربان شاهد اتفاق بزرگ و میمون در شهر رشت بودند که نوید آن را میداد ، فعالان اجتماعی و متخصصان و نخبه گان و سازمان های مردم نهاد ،  اولین قدم را برای نهادینه شدن مدیریت ذینفعان و مشارکت مردمی در شهر زیبای رشت ، با دقت هرچه تمام تر به خوبی آغاز نموده اند و آن برگزاری جلسه « اولین هم اندیشی شهر و توسعه پایدار شهر رشت » با محوریت ترافیک، شهر و توسعه پایدار شهر رشت بود که  توسط « انجمن در شرف تاسیس متخصصین ترافیک و حمل و نقل استان گیلان » ، و دو سازمان مردم نهاد به نام های « موسسه سبزکاران بالان » و « موسسه سرزمین ایده آل ما » با هدف تقویت شاخص های مشارکت شهروندی برای دستیابی به توسعه پایدار برگزار شد.   نگارنده این یادداشت ضمن تبریک این اتفاق بزرگ به تمامی رشت وندان خوب و آگاه ، بزرگترین دستاورد برگزاری این جلسه هم اندیشی  را ، برداشتن قدم نخست در رویکرد علمی مدیریت ذینفعان شهرداری رشت دانسته و از شهردار باهوش و متخصص شهر رشت انتظار دارد ضمن حمایت حداکثری از برگزاری چنین جلساتی ، نهادینه کردن رویکرد علمی مدیریت ذینفعان را در راس برنامه های توسعه شهر رشت قرار داده و در این راستا ، اجرای پیشنهاد زیر را در درون سازمان خود مورد توجه قرار دهد . دوستان و رشت وندان و مسئولین عزیز مدیریت شهری رشت ؛ با اهمیت تر از تمام پیشنهادهایی که در اولین جلسه هم اندیشی شهر و توسعه پایدار شهر رشت مطرح شد ، این واقعیت است که صدها پیشنهاد ، موثرتر و اجرایی تر از پیشنهادهای ارایه شده در جلسه مذکور در ذهن عامه مردم و کارشناسان و خبرگان شهر رشت وجود دارد که متاسفانه امکان حضور همه آنها در چنین جلساتی قطعاً فراهم نیست و نخواهد بود ! و به چرایی اینکه در سازمان مدیریت شهری شهر رشت هیچ سیستم مدون کارآمدی برای دریافت ، کارشناسی ، تکمیل و تشویق رشت وندانی که دارای پیشنهاد موثر و کارا هستند ، وجود ندارد ، رشت وندان خوب و مهربان نه تنها از ارایه پیشنهادات خویش سرباز میزنند ، بلکه حتی وجود چنین پیشنهادهایی را آشکار نمی نمایند ! دلیل این کار این است که کمتر رشت وندی حاضر است وقت و انرژی بگذارد و ایده اش را پرورده ساخته و ارائه دهد در حالی که احتمال میدهد ، هیچ تضمینی برای توجه کافی به پیشنهادش و اجرایی شدن آن وجود نداشته  و چه بسا به بهانه وجود فلان نقص کوچک در ایده اش (بدون توجه به محتوای آن) مورد تمسخر نیز قرار بگیرد ! لازم به ذکر است که سالهاست در چندین هزار سازمان کوچک و بزرگ در سراسر دنیا سیستم تکامل یافته و کارامدی به نام نظام پیشنهادها (suggestions system) برای جمع آوری ، تکمیل و اجرای ایده های کارکنان، مشتریان و همه مردم بکار گرفته می شود و بسیاری از مسائل سازمان ها و جامعه به همین طریق حل می شوند. همین طور میلیون ها دلار حاصل توجه به این پیشنهادهاست . برای مثال پیشنهادهای کارکنان در شرکت تویوتا با شعار « فکر خوب مساوی تولید خوب » سالانه بیش از ۳۰۰میلیون دلار سود و صرفه جویی برای این شرکت به ارمغان می آورد یا در شرکت ماتسوشیتا الکتریک به طور متوسط پیشنهادهای هر کارمند ۳۰۰۰ دلار سود اقتصادی نصیب این شرکت می کند. امروزه در کشورهای بسیاری استقرار "نظام پیشنهادها" (نظام مشارکت) در همه سازمان های دولتی الزامی گشته است از جمله در ایالات متحده امریکا که هر ساله بهترین پیشنهاددهنده از دست رئیس جمهور این کشور لوح تقدیر و جوایزی دریافت می کند. لذا از مقام اصلی مدیریت شهر رشت، جناب دکتر ثابت قدم تقاضا دارم به طور جدی و اصولی نسبت به استقرار ، نگهداری و اجرای نظام جامع پیشنهادات شهر رشت که امکان در برگیری تمامی شهروندان خوب و مهربان و دلسوز شهر رشت باشد ، و با تعیین یک ساز و کار مشخص به منظور قدردانی مالی و معنوی از پیشنهادات برتر و نیز برگزاری جشن های سالانه برای تقدیر و قدر دانی از تمامی مردمانی که از روی دلسوزی برای شهرشان ، پیشنهادی را ارائه داده اند ،  اقدام نماید . کلام آخر بنده این است که تا زمانی که مدیران شهری ارشد  شهر رشت ، اهمیت توجه به «مشارکت فکرها و خرد جمعی» در قالب سیستم های مدیریتی نوین را درک نکنند ، برای سالها شاهد استمرار مشکلات و معضلات و استکاک هایی  همانند اتفاق قطع درختان پروژه BRT میان ذینفعان و نهاد شهرداری ، در این شهر خواهیم بود. *مدیرکیفیت پروژه های احداث نیروگاه های سیکل ترکیبی

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code