| سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
کیوان بهمنش2نگاه ایران/ کیوان بهمنش  به دنبال اوج گرفتن بحران مالی و مدیریتی باشگاه داماش گیلان که داستان آن مثنوی هفتاد من است و در نتیجه اجبار به تغییر نام این هنجار نیک اجتماعی به «شهر باران» و در انتها سقوط به لیگ دسته دوم فوتبال کشور و سرخوردگی وصف ناپذیر خیل عظیم هواداران این باشگاه فوتبال، حاج اسماعیل حاجی پور ، فرزند خلف دیار بارانی ها ، ابتدا با اخذ امتیاز باشگاهی به نام «داماش گیلان» و سپس توافق با یک سرمایه گذار خارجی ، گامی دیگر در تحقق وعده « برای شهرم ... » برداشت تا ثابت نماید، مردمان بارانی این دیار ، بی سبب صفت «مرداک» را برای نام او بر نگزیده بودند. او با شناخت و تجربه ای که از اتمسفر اجتماعی موجود در فضای ورزشی این شهر داشت و نیز شناخت و آگاهی و تجربه خوب او از فضای مدیریتی استان، خشت اول این بنا را با انتخاب هوشمندانه یک هیئت مدیره امتحان پس داده برای این باشگاه چید.(اینجا) هیئت مدیره ای که شاید به جرات میتوان عنوان نمود آرزوی تیمهای ورزشی تراز اول باشند. هیئت مدیره بومی، متخصص و با تجربه که جنسشان هم از جنس ورزش است و هم توان و تجربه مدیریتی و اقتصادی را میتوان نزدشان یافت. هیات مدیره جدید داماش خشت دومی که او برای معماری این ساختمان گذاشت ، انتخاب مدیرعاملی بود که ویژگیهای اولیه یک مدیر استراتژیک را میتوان در او یافت . مهندس محمد مهدی الطافی! تکنوکرات خوشنام گیلانی با سوابق اجرایی همچون ؛ اولین مدیرعامل باشگاه استقلال رشت و  عضویت در هیئت مدیره این باشگاه (1361-1373)، عضویت در هیئت مدیره باشگاه استقلالِ شهرداری رشت (1378-1381)، عضویت در هیئت مدیره باشگاه پگاه گیلان (1381-1383)، ریاست هیئت هاکی استان گیلان، عضو شورای شهر رشت (دوره اول شورا) و همچنین دارای سمت هاى مدیریتی در کارخانجات صنعتی معتبر که از قضا این سابقه آخر گفته شده او یعنی مدیریت در دوره شکوفایی صنعت میهن پس از جنگ تحمیلی و الزام آن دوره به تدوین برنامه های راهبردی برای عبور از بحران جنگ باعث گردیده 10 ویژگی تفکر استراتژیک مدیران موفق را بتوان در ایشان سراغ گرفت: تفکر استراتژیک ؛ مبتنی بر نگرش خلاق است: ایده یابی و ایده زایی خاصیت تفکر استراتژیک است. مبتنی بر نگرش سیستمی است. نگاهی جامع و فراگیر به گستره کسب و کار دارد و مربوط به یک واحد سازمان نیست. مبتنی بر نگرش انتقادی است. نگاهی موشکافانه و پرسشگر دارد ودر صورت نیاز به تغییر ایده توجه دارد. این نوع نگرش منجر به ایجاد یادگیری دو حلقه ای خواهد شد. مبتنی بر دور اندیشی واقعی است. تفکر استراتژیک همواره در تعامل با دنیای واقعی است. برجسته ترین استراتژی ها درصورت عدم توجه به محیط و تغییرات یا بلااستفاده مانده و یا اینکه با ناکامی روبه رو می گردد . تفکر استراتژیک یک تفکر ترکیبی است. یعنی هم از داده های سخت ( آمار و اطلاعات) استفاده می کند و هم از داده های نرم (نگرش ها و ایده ها) . برخلاف برنامه ریزی استراتژیک بیشتر مبتنی بر داده های سخت است. تفکر استراتژیک مانند معماری ترکیبی از رویا پردازی و طراحی مهندسی  استفاده می کند و هم از داده های نرم. در جست و جوی دائمی منافع بالقوه استراتژیک است. تفکر استراتژیک کاشف منافعی است که هنوز بالفعل نیستند. اگر عوامل بالفعل شدن فراهم شود سازمان به یک منفعت استراتژیک دست می یابد. در جست و جوی مزیت است. برای موفقیت در بازار باید امتیاز و برتری مشخصی نسبت به رقیب وجود داشته باشد. تفکر استراتژیک کلان نگر است.یعنی بیش از توجه به جزئیات بر ایده ها کلی و تصویر کلان متمرکز است.ت تفکر استراتژیک نتیجه گرا است. تفکراستراتژیک نه در دام عمل گرایی محض می افتد و نه ایده آل گرایی رویایی غیرواقعی. تفکر استراتژیک با تجربه و آزمایش های کوچک و هدفمند به برداشت جدید از محیط می رسد. تفکراستراتژیک خاصیت غیر متوازن دارد. یعنی اولویت گذاری داشته و اهمیت حوزه ها در آن یکسان نیست. به جای آن که توان و توجه خود را به صورت مساوی و متوازن بین حوزه های مختلف تقسیم کند، چند ایده مشخص، جذاب و خلاق که مزیت رقابتی، سودآوری و ماندگاری سازمان را در پی دارد. محمدمهدی الطافی آری نگارنده این یادداشت بواسطه شناخت نسبی که از مدیرعامل جدید داماش دارد و نیز آگاهی بر اینکه او از برایند یک تصمیم سازی هوشمندانه مالک و هیئت مدیره این باشگاه ، به مدیرعاملی انتخاب گردیده، در اینکه ویژگی های شرح داده شده در بالا را میتوان بالقوه در مهندس محمد مهدی الطافی سراغ گرفت، امید دارد ولیکن به همان اندازه بیمناک است که چگونه میشود این توان بالقوه را به فعل درآورد!؟ برای اینکه این بیم به امید مبدل شود باید دو بستر را هوشمندانه فراهم آورد! بستر اول به نقش هواداران بی نظیر این باشگاه مردمی رشت بر میگردد! هواداران این باشگاه باید هوشمندانه شرایط فعلی این هنجار نیک اجتماعی را درک نمایند. آنها باید هوشمندانه آگاه باشند ؛ فارغ از اینکه در طول سالهای گذشته چه اتفاقاتی برای این باشگاه ورزشی افتاده و چه کسانی برای این تیم زحمت کشیده اند و یا چه کسانی در طول این مسیر مقصر بوده اند ، آنچه امروز اهمیت دارد ؛ همدلی و همراهی  هواداران سخت گیر و سخت پسند داماش است . انها باید بدانند که  نپرداختن به فرعیاتی همچون ، رنگ لباس و لوگوی باشگاه و انتخاب کادر فنی و انتخاب بازیکنان و نوع ترکیب تیم و ...  یکی از شروط اصلی بستر سازی برای عملیات احیاء باشگاه داماش گیلان است تا به امید خداوند مدیرعامل این باشگاه به یاری هیئت مدیره با اتخاذ برنامه های راهبردی و با الگوبرداری از باشگاه های تراز اول و آرامش کامل بتواند در حل و فصل مشکلات فوتبال این شهر و زمینه سازی برای احیاء اورژانسی این پدیده شگرف اجتماعی استان و حضور قدرتمند این تیم در فصل پیش رو گام بردارد. و اما بستر دوم ؛ نگارنده این نوشتار شک ندارد که مهندس الطافی به عنوان یک تکنوکرات صنعتی ، نیک میداند که شرط اول به فعل درآوردن ویژگی های ده گانه ای که در بالا به آنها اشاره گردید ، طراحی یک ساختار هوشمندانه و چابک برای سازمان فوتبال باشگاه داماش گیلان است ! مهندس الطافی این مدیر پرسابقه صنعتی آگاه است که زمانه نسبت به سالهایی که او برای اولین بار ،کسوت پرچالش مدیرعاملی یک باشگاه ورزشی را برگزید ، تغییر بسیار و شگرفی کرده ، همان گونه  که نگرشها و رفتار افراد جامعه تغییر کرده است. در نتیجه بافت یا مضمون اجتماعی ورزش دستخوش تغییرات بسیاری شده است. او نیک میداند که در این مسیر پرچالش ، برد مهمترین هدف است و برنده گان این مسیر بدون توجه به موقعیت حقوقی – اصول آموزشی یا ارزشهای اجتماعی به خاطر منافع تجاری و دستاوردهای مادی تبدیل به بتهای جدیدی با اسامی دهن پر کن شده اند ! سازمانهای ورزشی در سطوح ملی و بین المللی در معرض فشارهای وارده از سوی نگرشهای سیاسی –تجاری و قدرت طلبانه قرار گرفته اند. مدیر عامل جدید داماش قطعا آگاه است که امروزه ، بزرگترین دشمن یک سازمان ورزشی ، نه سازمانهای ورزشی دیگر – نه ورزشهای دیگر – نه محیط اجتماعی – نه ورزشکاران و نه حتی منتقدان و مخالفانند ! در این زمانه دشمن شماره یک سازمان ورزشی ساختار سازمانی خود آن سازمان ورزشی است! بنابراین طراحی ساختار هوشمندانه و چابک برای باشگاه داماش ، مهمترین اصلی است که این تکنوکرات صنعتی ورزشی استان ، باید هوشمندانه و با بنچ مارک از سازمانهای موفق ورزشی داخلی و خارجی و با یاری جستن از متخصصین و مشاورین در پی آن برآید . به یقین مدیرعامل انتخاب شده باشگاه داماش گیلان، از چنان هوشمندی برخوردار هستند که بداند ، که تنها با ایجاد یک ساختار چابک و قراردادن افراد متخصص و جسور دارای بینش و علم مدیریت استراتژیک، در این ساختار است که او میتواند با ترسیم یک نقشه استراتژی مبتنی بر یک SWOT دقیق، برنامه های راهبردی مسیر نجات داماش گیلان را تدوین نماید . آری، پایبندی به مدیریت استراتژیک تنها جاده پیش روی مدیرعامل جدید باشگاه داماش گیلان در بازگشت این باشگاه  به سطح اول فوتبال میهن است و ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی ارکان این باشگاه مردمی ، امید است با استفاده از رویکردهای علمی ، این مدیر خوشنام گیلانی بتواند ورزش فوتبال این شهر را  به جایگاه اولیه  خود بازگرداند . نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code