| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403

نگاه ایران: ششمین جلسه بررسی راهکارهای کنترل گیاه مهاجم سنبل آبی از سلسله نشست های انجمن محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با حضور رئیس، معاون هماهنگی برنامه و بودجه و کارشناسان سازمان، مدیرکل محیط زیست استان و مدیران کل ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل استانداری، نمایندگان دستگاه های مرتبط، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و انجمن های مردم نهاد (سمن ها) در محل سالن اجتماعات سازمان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، در این نشست رئیس سازمان با بیان اینکه "محیط زیست" یکی از مهمترین و اولین موضوعاتی است که پس از احیاء سازمان، وی بر آن تاکید داشته و دارد گفت: با گذشت زمان عزم ما در این خصوص جدی تر شد. سرلوحه کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان حفاظت و حمایت از محیط زیست استان به هر شکل ممکن است. ولی تصمیم گیری در خصوص محیط زیست، صرفاً بر عهده یک دستگاه نیست و نیازمند همکاری مجموعه دستگاه های ذیربط، دانشگاهیان، نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و انجمن های مردم نهاد است.

کیوان محمّدی ادامه داد: این شجاعت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی وجود دارد که مانع از ایجاد صنایعی گردد که به محیط زیست استان آسیب وارد کنند. نباید صنایعی را وارد استان نماییم که پس از مدتی بگوییم اشتباه شد! و برای معضل زیست محیطی، نیازمند 40 سال زمان هستیم.

وی تصریح کرد: نباید فقط ساخت و ساز و تغییرات فیزیکی را "توسعه" قلمداد کرد. انسان توسعه یافته، انسانی است که رابطه اش با محیط و ماوراء آن به سامان است. اواست که قادر به تغییر و تحولات بنیادین و سازنده در عرصه زندگی است.

کیوان محمدی مرداد

محمّدی با تأکید بر اینکه در حفظ محیط زیست رویکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، علمی است تصریح کرد: بدین منظور در 35 کمیته شکل گرفته برای تدوین برنامه ششم توسعه استان، از نظریات استادان دانشگاه بهره گرفته و خواهیم گرفت. چراکه به دانش دانشگاهیان در این خصوص اعتقاد داریم و حل معضلات ما بدون دانش و علم امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: علم محوری چراغ راه ماست اما مفهوم توسعه پایدار صرفاً یک بحث علمی نیست بلکه تجربه بشر است که به ما می گوید در توسعه زندگی اجتماعی انسان ها، اول محیط زیست را در نظر بگیریم.  باید از تجربه کشورهای پیشرفته استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان مقابله با زیرساخت های تولید و تکثیر گیاه مهاجم "سنبل آبی" از جمله فاضلاب را ضرورتی تر از مقابله با خود گیاه دانست و گفت: برای مقابله با گیاه سنبل آبی، ابتدا باید با عوامل به وجود آورنده آن از جمله فاضلاب که به آب و خاک و هوای ما آسیب می رساند مقابله کرد. شیرآبه های سراوان یکی از مهمترین عوامل آلودگی تالاب ها و زمینه ساز تکثیر گیاهان مهاجم مانند سنبل آبی، آزولا و... است. بایستی جلسات و برنامه ریزی های بیشتر و دقیق تری در خصوص مقابله با فاضلاب ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه بدون توجه به محیط زیست در دراز مدت فاجعه است گفت: وقتی می گوییم توسعه،  هدف آن است که انسان ها با رفاه بیشتر و بهتری زندگی نمایند. حال اگر پدیده هایی را وارد استان کنیم که برای محیط زیست معضل ایجاد کنند خود به خود حرکت ما، ضد توسعه است. نمی توان در استان هم طرفدار محیط زیست بود و هم صنایعی را وارد کرد که آلوده کننده محیط زیست باشند.

محمّدی با تأکید براینکه ابتدا باید جامعه و اذهان مردم را واقف به اهمیت و دانش محیط زیست کرد افزود: حفظ محیط زیست بدون مردم امکان پذیر نیست و درصدی بالایی از موفقیت ما بستگی به ذهن و اراده مردم دارد. توان مدیران و دانش دانشگاهیان به تنهایی قادر به حل مشکلات جامعه نیست.

وی بر عزم عمومی در حل مشکلات محیط زیستی تاکید کرد افزود: وقتی عده ای برای مقابله با گیاه سنبل آبی وارد عمل می شوند، درحالی که چندین برابر آن دیگران اقدام به تکثیر و توزیع آن می نمایند حرکت ما نتیجه ای در برنخواهد داشت. لذا می بایست مردم در قالب سمن ها، بسیج و مساجد سازماندهی و به حقوق و تکالیف خود در حوزه مسائل زیست محیطی آشنا شوند  و دانش و آگاهی لازم را در این خصوص کسب نمایند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تصریح کرد: در این بین نقش انجمن های مردم نهاد به دلیل آنکه با عشق و علاقه و بدون هیچ چشم داشتی خدمت انجام می دهند مهم است و بایستی آنها را جدی گرفت. اعتقاد ما بر این است که تقویت انجمن های مردم نهاد، هم تقویت دولت و هم تقویت سازماندهی و انسجام اجتماعی است. ضمن آنکه نقش رسانه ها و صداوسیما هم  در این بین مهم است.

محمّدی در خصوص تأمین اعتبارات لازم جهت مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی گفت: هرچند مشکلات محیط زیستی دیگری مانند زباله، فاضلاب، آزولا و شیرآبه هم در استان وجود دارد اما از زمان مطرح شدن بحث سنبل آبی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با حمایت استاندار محترم و معاونت عمرانی در اسرع وقت بودجه ای را بدین منظور اختصاص داد تا تجهیزاتی را که در این خصوص کارساز است وارد استان شود، در ادامه  نیز وظیفه بودجه ریزی را به سهم خود انجام خواهیم داد.

در این نشست مدیران کل ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل استانداری و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و نمایندگان انجمن های مردم نهاد (NGO) حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص راهکارهای عملیاتی مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی پرداختند.

دیگر کلونی "سنبل آبی" در تالاب انزلی وجود ندارد

قربانعلی محمدپور مرداد

در ادامه مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از عمق مشکلات محیط زیستی به وجود آمده در تالاب های استان شامل عدسک، آزولا و سنبل آبی سخن گفت و افزود: گیاه مهاجم "سنبل آبی" از نوع گیاهان مهاجر غیر بومی است که ریشه آن از کشورهای اکوادور و برزیل می باشد.

قربانعلی محمّدپور ادامه داد: مطالعات بین المللی و نیز جلسات برگزار شده ما را به این نتیجه رساند که سنبل آبی از خطرناک ترین علف های هرز در جهان است که می تواند به اقتصاد کشور و استان ضرر جدی برساند. لذا به کمک تشکل های غیر دولتی و اداره زندان های استان، حاشیه نشیان تالاب و ذینفعان، ظرف چند ماه (بهمن و اسفند ماه که زمان خواب رفتگی گیاه سنبل آبی است) موفق به پاکسازی در 320 هکتار پهنه تالاب انزلی شدیم و دیگر کلونی سنبل آبی را در این تالاب نداریم.

وی با بیان اینکه سنبل آبی در مرداد ماه، چهل برابر ایام دیگر رشد دارد تصریح کرد: چالش امروز این گیاه محدود به تالاب انزلی نیست بلکه در تالاب های استان های مازندران و گلستان و همچنین شهرستان لنگرود و شفت نیز گزارشاتی در خصوص این گیاه به سازمان محیط زیست رسیده که اگر حمایت ها، متمرکز به این بخش نشود می تواند یک تهدید جدی برای محیط زیست و تالاب های کشور باشد.

مدیرکل محیط زیست استان با تأکید براینکه به خوبی توانستیم حساسیت موضوع را به مسئولین ملّی و استانی انتقال دهیم خاطرنشان کرد: به زودی  این موضوع با حضور خانم دکتر ابتکار رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دکتر نجفی استاندار گیلان در هیات دولت مطرح خواهد شد و تصمیمات خوبی را برای این موضوع خواهند گرفت. در اینجا لازم است از حمایت های استاندار محترم و معاونین ایشان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان جهت توجه ویژه به محیط زیست تقدیر و تشکر نمایم.

وی در خصوص پاکسازی تالاب عینک رشت از گیاه سنبل آبی هم گفت: حسب حساسیت های ایجاد شده تلاش هایی توسط شهرداری رشت صورت گرفت اما به این نتیجه رسیدیم که انجام کار به تنهایی از توان اجرایی شهرداری خارج هست. لذا جلساتی متعددی در این خصوص داشته و داریم و با همکاری محیط بانان، اداره کل زندان ها، آب منطقه ای و تشکل های غیردولتی تاکنون بالای سه هکتار برداشت صورت گرفته و تلاش داریم ظرف سه ماه آینده پاکسازی کامل به اتمام برسد.

محمدپور در پایان گفت: پس از پاکسازی تالاب عینک، مدیریت شهری می بایست اهتمام جدی به منظور پایش مستمر و جلوگیری از ورود فاضلاب و شرایط مهیاکننده تولید و تکثیر سنبل آبی را داشته باشد تا در طرح بلند مدّت به هدف ایجاد مرکز گردشگری برسد.

کیمیا تنهایی گفت: آنچه که برای همه ما مهم هست حفط محیط زیست استان می باشد و این حفاظت به دست نمی آید جز در سایه تلاش و جدیت و همدلی همه. خوشبختانه همدلی و وفاق خوبی در ارتباط با طرح پاکسازی عینک رشت  بین دستگاه های دولتی مرتبط، انجمن های مردم نهاد، دانشگاهیان شکل گرفته و اقدامات خوبی در حال انجام است.

همدلی و وفاق خوبی بین دستگاه های دولتی، انجمن های مردم نهاد و دانشگاهیان در خصوص طرح پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی شکل گرفته است کیمیا تنهایی مرداد

 معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان در ششمین جلسه بررسی راهکارهای مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی در سخنانی گفت: پس از مطرح شدن بحث "سنبل آبی" به عنوان یک معضل محیط زیستی، پیش از این پنج جلسه با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات مرتبط، انجمن های مردم نهاد (NGO) و سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون بررسی راهکارهای مقابله با آن در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار گردیده است.

کیمیا تنهایی گزارشی از جلسات برگزار شده ارائه داد و افزود: در این جلسات مقرر شد در قالب طرح های پژوهشی و اجرایی کارها پیش برود.

وی ادامه داد: برای طرح های پژوهشی، 200 میلیون تومان به سازمان محیط زیست استان اختصاص یافت که بررسی طرح ها توسط پژوهشکده ها و استادان دانشگاه ها در حال اجراست.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با تأکید براینکه غایت و هدف همه ما  نابودکردن و مقابله با "سنبل آبی" است تا بیش از این به محیط زیست آسیب نرساند تصریح کرد: به دلیل گسترده شدن روزافزون این گیاه مهاجم نمی شد منتظر نتایج پژوهشی ماند، لذا تاکنون چندین مرتبه برداشت و پاکسازی گیاه از سطح آب به روش مکانیکی با همکاری محیط بانان و سمن ها انجام گرفته است.

تنهایی خاطر نشان کرد: آنچه که برای همه ما مهم هست حفط محیط زیست استان می باشد و این حفاظت به دست نمی آید جز در سایه تلاش و جدیت و همدلی همه. خوشبختانه همدلی و وفاق خوبی در ارتباط با طرح پاکسازی عینک رشت با همکاری شهرداری منطقه4، بین دستگاه های دولتی مرتبط (محیط زیست، پدافند غیرعامل، ستاد بحران، پژوهشکده و موسسات تحقیقاتی و...)، انجمن های مردم نهاد، دانشگاهیان شکل گرفته و اقدامات خوبی در حال انجام است.

امیر مرادی پدافند غیرعامل

7ce75a18578d47301548c9631357ac3e

744cc4f04c87448b93f918a31783b9a4

20b058dd43fbbb40afb89db9b8e0d544

a538b042c193c815492a45dd14a2b3e6