| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ گروه فرهنگی:  پنج شنبه گذشته، هفتم مرداد، رشت میزبان دومین کنسرت گروه موفق «پالت» بود. کنسرتی که شب بارانی مرداد رشت در «تالار مجلل» این شهر برگزار شد.(گزارش تصویری) اما این کنسرت که توسط موسسه «اندیشه مدرن گیل» و به تهیه کنندگی «امیر پورنقدی» برگزار و با استقبال پرشور گیلانی ها از سراسر استان مواجه و با اجرای موفق و خوب این گروه محبوب موسیقی ایران همراه شد، حاشیه ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به دنبال داشت که کمی آن را با دیگر کنسرت های پرتعداد ماه های اخیر گیلان متفاوت می کرد. در شبکه های اجتماعی متنی به قلم «بابک مهدی زاده» روزنامه نگار گیلانی منتشر شد که در آن برگزاری کنسرت را در تالار و با صندلی های عروسی و صدای نامفهوم کنسرت را «آب یخی بر سر حاضران»، قیمت بالای بلیط را مصداق «کلاهبرداری و توهین به شعور و فرهنگ گیلانی ها» و برخورد و درگیری لفظی چندتن از عوامل برگزاری کنسرت را «توهین تهیه کننده به شانیت انسانی» خود دانسته بود. متنی که روزنامه نگار بودن نویسنده آن در جذابیت و احساس «همدردی» خواننده به عنوان کسی که «ظلم» در حقش شده بی تاثیر نبوده است اما هرچه بود بار دیگر قصه پرغصه کنسرت های موسیقی در گیلان را به روی زبان ها آورد. در همین رابطه امیر پورنقدی، تهیه کننده کنسرت اخیر گروه پالت در گفت وگویی با نگاه ایران توضیحاتی را درباره متن منتشره ارائه کرد. پورنقدی که از سال 91 به تهیه کنندگی کنسرت در گیلان مشغول است و سابقه برگزاری کنسرت خوانندگانی از جمله شهرام ناظری، رضا یزدانی، شهرام شکوهی،احسان خواجه امیری، بنیامین بهادری، حمید حامی، علی زندوکیلی، محسن یگانه، بابک جهانبخش، امید حاجیلی و بیژن لرد را در کارنامه دارد با تکذیب درگیری با این روزنامه نگار گیلانی تصریح کرد: در شب کنسرت پالت اساسا نه با ایشان که با هیچ کس دیگری درگیر نشده ام و نمی دانم اتهام نادرستی که به سرعت هم اشاعه پیدا کرد بر چه اساسی بوده است. پورنقدی می گوید: اگر تهیه کننده کنسرت من بوده ام چرا خودم از این اتفاق خبر ندارم و اگر فرد دیگری خود را با هر انگیزه ای تهیه کننده کنسرت معرفی کرده است چرا باید توهین و اتهام زنی نسبت به من صورت بگیرد. سوالی که پورنقدی می گوید از منتشرکنندگان متن در شبکه های اجتماعی می پرسد اما به پاسخی روشن نمی رسد. ظاهرا تنها راه حل در شرایط فعلی برگزار نکردن کنسرت است پورنقدی با بیان این که باوجود آنکه اعتراض صورت گرفته متوجه او نیست اما به عنوان تهیه کننده کنسرت آن را فرصتی برای طرح دغدغه هایش می داند و با بیان این که در صف اول اعتراض به وضعیت موجود برای برگزاری کنسرت در گیلان قرار دارد می گوید: متاسفانه امکانات فعلی گیلان در شأن مردم بافرهنگ استان نیست و تنها چند سالن با ظرفیت بسیار محدود در مرکز استان وجود دارد که همه آنها در مالکیت سازمان های دولتی است و فرآیند،هزینه و انتظارات این سازمان ها از برگزار کنندگان کنسرت هم به حدی بالاست که مشکلات جدی را ایجاد می کند. از طرف دیگر فکر می کنم این که برای یک کنسرت پرمخاطب سالنی با ظرفیت پایین فراهم کنیم و در آغاز اجرا، در بیرون سالن بلیط ها با قیمت هایی بالاتر از قیمت اصلی فروخته شود چندان در شان مردم علاقه مند به هنر موسیقی نیست. پورنقدی افزود: با توجه به این وضعیت، تنها چند تالار عروسی یا سالن ورزشی وجود دارد که سالن خود را برای برگزاری کنسرت اجاره می دهند که فراهم نشدن کیفیت مطلوب صدابرداری و نورپردازی در این سالن ها به لحاظ فنی مساله عجیبی نیست، ما هم مجبور به استفاده از همین سالن ها هستیم و شاید تنها راه مواجه نشدن با این مشکلات، برگزار نکردن کنسرت باشد که فکر نمی کنم مردم و مسوولین گیلانی راضی به تعطیلی کنسرت ها باشند. او ادامه داد: با این شرایط شاید در کوتاه مدت چون تقاضا وجود دارد ما هم ناچار به عرضه و برگزاری باشیم اما در درازمدت کسانی که تجربه نارضایتی از کنسرت را داشته باشند دیگر علاقه ای به حضور در این برنامه ها ندارند. پورنقدی تصریح کرد: با در نظر گرفتن این وضعیت اظهارنظر برخی فعالان این حوزه را عجیب می دانم که با انگیزه هایی غیرحرفه ای و غیرصنفی طوری صحبت می کنند که انگار در این استان فعالیت ندارند. سهم ارگان های دولتی در بالابردن قیمت بلیط این تهیه کنسرت های موسیقی با اشاره به گلایه مربوط به هزینه بالای بلیط در گیلان ضمن انتقاد از هزینه های گزافی که ارگان های مرتبط با برگزاری کنسرت در استان گیلان به نگاه ایران گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری یک کنسرت با ظرفیت 500 تا 1000 نفر هزینه ای نزدیک به چهار میلیون تومان از برگزار کننده اخذ می کند. به همین ترتیب و با مبالغی در همین حدود نیروی انتظامی، شهرداری ها و دیگر ارگان هایی که باید مجوزهای لازم کنسرت را صادر کنند، از تهیه کننده هزینه و بلیط رایگان دریافت می کنند.مجموع این هزینه ها برای کنسرتی با ظرفیت 500 نفر رقمی در حدود 15 الی 20 هزار تومان به ازای هر صندلی می شود که بدون استثنا همه تهیه کنندگان برای جلوگیری از ضرر مالی ناچار به محاسبه آن در قیمت بلیط هستند. پورنقدی با بیان این که ترغیب مردم به موسیقی داخلی و حضور در فضاهای فرهنگی و تفریحات سالم نیازمند حمایت و توجه ویژه مسوولین به برگزار کنندگان چنین برنامه هایی است بیان کرد: نکته جالب اینجاست که در اکثر استان های کشور حتی اصفهان، ایلام،اهواز و مرکزی و حتی منطقه آزاد انزلی اساسا این هزینه ها وجود ندارد و این مساله ظاهرا بدعت جدیدی در گیلان است که با زیرساخت های فرهنگی و شأن مردم فرهنگ دوست گیلانی تناسب ندارد که مسوولین عالی استان باید به فکر بهبود وضع موجود باشند. پورنقدی با اشاره به کنسرت شهرام و حافظ ناظری در گیلان تصریح کرد: برای این کنسرت بعد از رایزنی با مسوولین ارشاد گیلان خواستم که هزینه های اضافی و بلیط مهمان دریافت نکنند و قیمت بلیطها را به نحوی تعیین کردیم که با قیمت ٤٠ الی ٦٠ هزار تومان،هشت روز قبل از اجرا تمام بلیط ها فروخته شد اما متاسفانه این اتفاق مثبت فقط همان یکبار رخ داد چون در کنسرتهای بعدی وقتی درخواست کردم با این پاسخ مواجه شدم که اگر کنسرت برای شما صرفه اقتصادی ندارد، برگزار نکنید. غفلت مسوولین از کارافرینی و گردش مالی حاصل از کنسرت پورنقدی به نگاه ایران گفت: برگزاری هر کنسرت بیش از 15 مورد اشتغال مستقیم و ده ها مورد اشتغال غیرمستقیم واقعی ایجاد می کند که در نتیجه آن گردش مالی قابل توجهی در استان بوجود می آید. علاوه بر این نشاط، شادی و امید ناشی از شرکت در برنامه های فرهنگی برای مردم مساله ای است که تاثیرات اجتماعی و سیاسی قابل توجهی دارد اما گویا توجه به اصل و ماهیت این نوع برنامه های فرهنگی برای مسوولین استان اولویت چندانی ندارد. رسانه ها مخاطب اعتراض را اشتباه نگیرند و برای بهبود شرایط تلاش کنند امیر پورنقدی در پایان با ابراز امیدواری از توجه و همت ویژه مسوولین استان بویژه در حوزه فرهنگی به اصلاح فرآیند و سازوکارهای برگزاری کنسرت و آماده شدن تالار مرکزی شهر رشت بیان کرد: به عنوان یک تهیه کننده کنسرت در گیلان که از وقت، سرمایه، شغل و زندگی خود جهت برگزاری کنسرتهایی در شأن مردم گیلان گذشته ام و تلاش می کنم بهترین اجرا را در سطح شرایط موجود برگزار کنم چرا که خودم، خانواده و دوستانم را هم مخاطب و حاضر در سالن کنسرت می دانم بنابراین فکر می کنم فشار رسانه ها که در طول سالهای فعالیتم همواره با آنها ارتباط خوبی داشته ام، افکار عمومی و جامعه مدنی به جای تهیه کنندگان کنسرت باید متوجه مسوولین استان باشد تا زیرساخت های بهتری برای فعالیت ما فراهم کنند و در نتیجه شاهد ارتقای سطح برگزاری کنسرت ها و رفع مشکلات موجود باشیم.