| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
گزارش صدو پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر رشت
       کد خبر: 59818
نگاه ایران/مهدیه عطایی:یکصدو پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر رشت عصر امروز یکشنبه 10 مردادماه به علت قطع برق با حدود یک ساعت تاخیر در ساختمان شورا برگزار شد. در این جلسه لایحه استیضاح محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت با 6 امضا از مجموع 15 عضو شورا وصول شد. محمود باقری، سید رضا موسوی روزان، محمد رفیعی، فاطمه شیرزاد، عباس صابر، فرانک پیشگر، رضا رسولی، مجید رجبی، محمدحسین واثق کارگرنیا، فرهاد شوقی، مظفر نیکومنش، اسماعیل حاجی پور، سیدامیرحسین علوی، مسعود کاظمی و حجت جذب 15 عضو شورا امروز در جلسه حاضر هستند. بر اساس اعلام محمد رفیعی قرار است شهردار رشت روز پنجشنبه ساعت 10صبح برای پاسخ به سوالات اعضا در صحن شورا حضور پیدا کند.

در راه مبارزه با فساد هم مسیر شویم

محمود باقری 10 مرداد

محمود باقری به عنوان اولین ناطق این جلسه با انتقاد از روش شهردار رشت در اداره شهر گفت با گذشت 4 ماه از سال تنها حدود 25 درصد بودجه مصوب شورا به بعضی از سازمان های تابعه اختصاص پیدا کرده است.

باقری با اشاره به این که باید در راستای مبارزه با فساد در شهرداری گام برداشته شود گفت:تاکنون چندین قرار داد مطالعاتی و پژوهشی بسته شده است اما مشخص نیست چرا تعداد مشاور  و کارشناسی و ارشد در این قراردادها زیاد است.

باقری تاکید کرد تنها هدفش مبارزه با فساد و رانت خواری در شهرداری است. او با یاد کردن سوگندهای جلاله از اعضای شورا خواست در یک سال باقی مانده از عمر شورا در این راه با او هم مسیر شوند.

از وضعیت نامطلوب رانندگان اتوبوس تا ماجرای اکران کوتاه مدت فیلم ایستاده در غبار فرهاد شوقی 10 مرداد فرهاد شوقی به عنوان دومین ناطق امروز جلسه شورای شهر به وضعیت اتوبوسرانی پرداخت و گفت: اختلاف قرار دادی بین رانندگان اتوبوسرانی و سازمان ایجاد شده و  از 50 نفر از راننده ها خواسته شده سر کار نیایند. شوقی افزود از کمیسیون حمل نقل شورا خواستار بررسی این موضوع هستم. این عضو شورا با اشاره به اکران کوتاه مدت فیلم «ایستاده در غبار » خواستار ارایه توضیح درباره این موضوع شد و گفت: چرا باید این فیلم ارزشی 5 روز بر پرده سینما باقی بماند. شوقی با غیرقبول دانستن عدم استقبال از این فیلم گفت:1 روز از 5 روز اکران این فیلم در ماه رمضان روز قدس بود و فیلم هم در سالن کوچیک سینما اکران شده بود. این عضو اصولگرای شورا افزود: از این که نگاه مسئولان فرهنگی به مباحث ارزشی سطحی است جای تاسف دارد. شوقی با اشاره به اظهارات حجت الاسلام رفیعی درباره وضعیت نامطلوب حجاب در گیلان  هم گفت  در حالی که باید اظهارات این روحانی آسیب شناسی می شد اما حرکتی برای اصلاح مشاهده نشد. مشکلات شهرداری با ساخت وساز در زمین های نسقی و خانه هایی که شبانه ساخته می شوند در ادامه نشست محمدعلی رفیعی رییس شورای شهر به مشکلات مختلف در رشت برای ساخت وساز در زمین های نسقی اشاره کرد و گفت:شهروندان برای گرفتن کنتور آب و برق و گاز و غیره در ساختمان های احداث شده در این زمین ها مشکل دارند. رفیعی با اعلام این که در کمیسیون عمران شورا به ریاست مجید رجبی بعد از تحقیقات مختلف شیوه نامه ای دراین باره تدوین شده که به شهرداری مناطق ارسال می کنیم تا نقطه نظرات آن ها را بگیریم. رییس شورا همچنین خطاب به رسانه ها گفت اگر فعالان رسانه ای هم درباره حل مشکلات خانه های نسقی در شهرهای دیگر راهکارهای خاصی را مشاهده کردند به اطلاع ما برسانند تا مشکلات این دسته از شهروندان زودتر حل شود. رجبی رییس کمیسیون عمران شورا دراین ارتباط توضیح داد: هفته پیش دراین ارتباط به صحبت پرداختیم و درباره مشکلات این موضوع یعنی مخالفت شهرداری و ساخت وسازهای شبانه در شهر صحبت کردیم.

مجید رجبی 10 مرداد

رجبی با ذکر این نکته که باید این ارتباط  تصمیماتی اتخاذ شود که اگر ساخت وس ازی هم صورت می گیرد در چارچوب قانون باشد گفت:تلاش شده است در شیوه نامه پیشنهادی به شهرداری راهکارهای مناسب قانونی برای مواجهه با صاحبان این زمینها اتخاذ شود.

رجبی توضیح داد: نباید سازمان نظام مهندسی حق الزحمه ای که در گلسار می گیرد را در مناطقی مانند حمیدیان هم مطالبه کند.

رییس کمیسیون عمران افزود: بیش از 30 هزار نفر در شهرک حمیدیان زندگی می کنند و 50 درصد زمین ها هم نسقی هستند در نتیجه باید درباره حل مشکلات زمین های این منطقه و دیگر مناطق رشت راهکارهای عملی پیدا شود.

مظفر نیکومنش و شهردار رشت به اسپانیا سفر می کنند

مظفر نیکومنش 10 مرداددر ادامه جلسه شورای شهر رشت با رای اکثر اعضای شورا، شهردار رشت و مظفرنیکومنش رییس کمیسیون شورای شهر رشت 21 تا 28 شهریورماه با هدف شرکت در نشست سالانه شهرهای خلاق یونسکو در سوئد حضور پیدا می کنند.

با توجه به این که  محمدعلی ثابت قدم در آستانه استیضاح قرار دارد در صورتی که موفق به جلب نظر اکثر اعضا نشود سرپرست یا شهردار وقت می تواند نیکومنش را در این سفر همراهی کند.

حذف ماده ۱۲ آئین نامه اجرایی تقسیط مطالبات شهرداری رشت 

تصویب اجرایی ضوابط بودجه در کمیسیون برنامه بودجه دستور کار بعدی اعضای شورای شهر بود.

پس از آن شیوه نامه تقسیط مطالبات شهرداری به بحث گذاشته شد. رفیعی رییس شورای شهر اخذ سود در تاخیر تقسیط را شرعا حرام و قانونا تخلف اعلام کرد و  محمود باقری  با اشاره به موضوع گفت:شهرداری رشت از «بانک شهر» وامی با بهره 21 درصد گرفته است و آن را با سود 4 درصد در اختیار سازمان تاکسیرانی گذاشته است.

شوقی هم در ادامه این بحث خواستار الحاق توضیحات شرعی به پیوست شیوه نامه تقسیط شد و مجید رجبی هم توضیح داد باید بین شهروندانی که بدهی خود به شهرداری را به صورت نقدی پرداخت می کنند و افرادی که به صورت اقساط تفاوت قایل شد. در پایان ماده ۱۲ آئین نامه اجرایی تقسیط مطالبات شهرداری رشت با رای اعضای شورا به دلیل اشکالات شرعی حذف شد. مخالفت با ترک تشریفات واگذاری شهربازی به سرمایه گذار همچنین اعضای شورا مخالفت خود را با واگذاری شهربازی بصورت ترک تشریفات به سرمایه گذار اعلام کردند و اعلام شد این کار به صورت مشارکتی انجام شود. پنجمین دستور جلسه شورای شهر اصلاحیه کرایه مینی بوس ها بود که در نهایت با افزایش 20 تا 28 در صد آن موافقت شد. شورای شهر 10 مرداد (1)شورای شهر 10 مرداد (3) باقری رفیعی 10 مرداد کارگرنیا 10 مرداد رضا رسولی 10 مرداد حجت جذب 10 مرداد پیشگر حاجی پور10 مرداد امیرحسین علوی 10 مرداد

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code