شنبه، 16 فروردین 1399 | 2020 Saturday 04 ,April  
در نشست خبری ارکستر سازهای ملی فریاد عنوان شد:
نگاه ایران/مهدیه عطایی:عصر امروز دوشنبه بیست و دوم تیرماه، کتاب فروشی ماه نو میزبان نشست خبری ارکستر سازهای ملی فریاد بود. ارکستر فریاد از ۲۳ تا ۲۵ تیرماه، ساعت ۲۱ در سالن شهید انصاری (وارش) مجتمع خاتم الانبیا به روی صحنه خواهند رفت. این گروه با سرپرستی علی سرلک از آذر ماه تمرینات خود را برای این کنسرت شروع کرده است. نشست کنسرت فریاد (1) سرلک در این ارتباط می گوید: این یک اتفاق غافلگیر کننده در موسیقی گیلان است. اجرای کنسرت های متعدد پاپ، بدون ارائه ی حرکتی نوین، کار را برای هنرمندان موسیقی سنتی سخت کرده است اما ما تلاش می کنیم ارکستر فریاد سقوط نکند. سرلک ادامه داد نسبت به سالهای ۹۱، ۹۲ مخاطب موسیقی اصیل کاهش چشمگیری داشته است و ما در تلاشیم که این موسیقی فاخر را دوباره عرضه کنیم. سرلک افزود: اینکه پنج کمانچه نواز در کنار هم بنشینند یک اتفاق نو است. سرپرست ارکستر فریاد توضیح داد: این ارکستر قرار بود در دانشگاه تاسیس شود اما از اینکه اینکار را به صورت خصوصی انجام داده ام پشیمان نیستم. احمدی فر، رئیس انجمن موسیقی گیلان هم که از سخنرانان این جلسه بود گفت: هدف انجمن موسیقی حمایت از کارهای زیربنایی و علمی است و اگرنهادی به عنوان انجمن موسیقی از چنین برنامه هایی حمایت نکند جای تعجب دارد. نشست کنسرت فریاد (3) او ضمن اشاره به اینکه ارکستر ملی و سازهای ملی هنوز سیر تکاملی خود را کامل نکرده اند، افزود این گروه در مسیر تکامل قرار دارد. احمدی فر ارکستر فریاد را یک گروه نامتعارف در سطح بین المللی خواند و اضافه کرد: این ارکستر یک صدا دهی جدید است بنابر این یک حرف جدید دارد. به گفته او یک اثر هنری باید محک بخورد، اجرا و نقد شود. به گفته رئیس انجمن موسیقی گیلان مشکل موسیقی ما این است که نقد علمی، نقد با اعتماد به نفس و نقد منصفانه نداریم در حالی که نقد یک اثر باید ابتدا یک اثر را به خوبی معرفی کند و بافت هایی را که مخاطب با آن روبرو بوده تشریح کند. احمدی فر ادامه داد: این نقد ها هستند که چرخه ی موسیقی را کامل می کنند. رئیس انجمن موسیقی گیلان با ذکر این نکته که «ارکستر فریاد» یک حرکت ارزشمند است افزود: در شرایطی بسر می بریم که هنرهای عرضه شده از ارزش و اصالت خاصی برخوردار نیست و تنها بخش کوچکی از هنرمندان با اهداف هنری و اندیشه ای مشخص مشغول فعالیت هستند. احمدی فر شاهد مثال خود را گروه علی سرلک سرپرست ارکستر فریاد معرفی کرد و گفت: موسیقی اصیل تنها تر از همیشه است. و جای تأسف است کنسرت هایی که اتفاقا مخاطب های ۱۵۰۰ نفری دارند از ارزش هنری پایینی برخوردارند و در شهر رشت به حد اشباع رسیده اند چون ما بعد از تهران در رشت دارای ترافیک اجرای آثار موسیقی هستیم. او ابراز امیدواری کرد: با تلاش برای بالا بردن تعداد کارهایی مثل ارکستر فریاد، با آثاری که ارزش هنری و اصالت ندارند رقابت کنیم. احمدی فر خطاب به سرلک ادامه داد: کاری که باید در دانشگاه ها انجام می شد را شما به تنهایی انجام داده اید؛ کاش هنگام برگزاری کنسرت اساتید این عرصه هم در محل اجرا حضور پیدا کنند تا از کار فاخر و ارزشمند و فرهنگ ساز شما تقدیر کنند. احمدی فر ابراز امیدواری کرد با استقبال از این کنسرت در مسیر طلایی موسیقی اصیل گام های مثبتی برداشته شود.   چرا فریاد؟ سرپرست ارکستر فریاد در ادامه این نشست درباره انتخاب نام فریاد توضیح داد: انتخاب این نام به این دلیل بود که می خواستیم محدودیت ها را فریاد بزنیم، نبودن ها را بنمایانیم و فقدان تحقیق و پژوهش های علمی را یادآور شویم. او ادامه داد: قرار است ما مثل یک دانشگاه عمل کنیم به همین دلیل در گروه، شورای فنی ارکستر را تشکیل داده ایم و سعی می کنیم از لحاظ تکنیکی نواقص کار را کمرنگ کنیم. سرلک همچنین از نهادهای مسئول انتقاد کرد که در این برنامه مشارکت لازم را نداشته اند. احمدی فر در ادامه ی سخنان سرلک گفت: این حرکت می تواند شروع یک جنبش هنری باشد. او از جراید و رسانه ها خواست که با پوشش اخبار این کنسرت جوان های ارکستر را حمایت کنند. با وجود اینکه اعضای این گروه را جوانانی با میانگین سنی ۲۴ سال تشکیل می دهند این گروه آینده ی روشنی پیش روی خود دارد. سرلک درباره ی کنسرت شبهای آینده گفت: این برنامه دوبخش دارد، یک ربع الی بیست دقیقه ساز و آواز است سپس در دو دستگاه چهارگاه و همایون مانند بیشتر کارهای ایرانی در فرم مقدمه و تصنیف اجرا می شود. سرلک اضافه کرد ما ابتدا ساختار ها را می شناسیم و بعد ساختار شکنی می کنیم. کمبود امکانات در مقابل انگیزه زیاد هومان تحریری1 هومان تحریری، مدیر کنسرت فریاد هم ضمن ارائه ی مشکلاتی که در این مدت همراه گروه بوده از نداشتن حمایت قابل توجه، در زمینه اسپانسر و تبلیغات و عدم حمایت از سوی نهادهای شهری انتقاد کرد. تحریری اضافه کرد کل هزینه ی بلیت فروشی با هزینه ی اجرا برابر خواهد بود. این فعال فرهنگی توضیح داد در آستانه برگزاری کنسرت همچنان در حال مذاکره برای تخفیف گرفتن قیمت سالن با اداره فرهنگ و ارشاد هستیم. تحریری در عین حال از حمایت های احمدی فر رئیس انجمن موسیقی گیلان و رضا رسولی عضو شورای شهر رشت تشکر کرد و از فرهنگ دوستان گیلان درخواست کرد که در این کنسرت خلاقانه شرکت کنند. مدیر کنسرت فریاد در پایان تاکید کرد این کنسرت برای اعضا نفع مالی نداشته و هنرمندان جوان گروه طی ۶ ماه هر هفته با عشق و علاقه برای آماده سازی در راه این کنسرت تمرین کرده اند. احمدی فر و سرلک هم با تاکید بر اینکه گروه، جوان است و راه زیادی در پیش دارد از همه به خصوص مسئولین دعوت به عمل آوردند که با شرکت در این کنسرت موسیقی اصیل و ارزشمند ایرانی را مورد توجه قرار داده و حمایت های لازم را در دستور کار خود قرار دهند. پایگاه خبری و تحلیلی نگاه ایران، حامی رسانه ای ارکستر فریاد(سازهای ملی) است.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code