| یکشنبه، 02 آبان 1400
نگاه ایران/گروه اقتصادی: نام چوکا همچنان می درخشد البته نه در زمینه تولید و رونق اقتصادی که در عرصه رسانه ها و شبکه های اجتماعی با اخبار مختلفی مانند تجمع کارگران و جواب و جوابیه مدیران سابق و فعلی علیه یکدیگر. هفدهم تیرماه نگاه ایران بعد از تحولات مختلف با پرویز گلریز مدیرعامل سابق چوکا به گفت و گو پرداخت ( اینجا را بخوانید) گلریز در این مصاحبه از زمینه ها و ریشه های مشکل چوکا سخن گفت و در عین حال تاکید کرد که نمی توان با «مدیران پروازی» چوکا را مدیریت کرد. اظهارات گلریز با واکنش محمد رضا وزوایی، مدیر عامل سابق کارخانه کاغذ پارس هفت تپه و مدیر عامل فعلی چوکا مواجه شد. وزوایی با انتشار بیانیه ای با رد اظهارات مدیرعامل سابق،واژه مدیر پروازی را شایسته او دانسته و مدعی شده است که این مدیرعامل سابق با هزینه شرکت چوکا در تهران مستقر شده بود. محمدرضا وزوایی در این بیانیه آمده است: اینجانب و سایر عزیزان هیات مدیره در طول دوره مدیریت ۲۰ ماهه شاید دوبار با هواپیما به چوکا آمده باشیم یا حضور مستمر در کاخانه داشته ایم و یا با اتومبیل شرکت با یا بدون راننده بین تهران و چوکا و آنهم اغلب در آخر هفته پس از تعطیل بین تهران و رضوانشهر ایاب و ذهاب نموده ایم. از بدهی 42 میلیارد تومانی تا موجودی صفر انبار در ادامه می خوانیم: مدیریت سابق که بومی بوده اند در تهران با هزینه شرکت منزلی اجاره نموده و در تهران زندگی و برای تردد اغلب از هواپیما استفاده می کردند که اگرچه این کار هم خلاف قانون نبوده است ولی اگر مدیریت پروازی خوب نیست چه فرقی می کند از تهران به رشت باشد یا از رشت به تهران مهم مدیریت شرکت است. وزوایی در ادامه توضیح داده است که آنچه از مدیریت دوره قبل برای مدیریت فعلی به ارث رسید شامل ۷ مورد به این شرح است: اول-۴۲ میلیارد تومان بدهی دوم-کارخانه فرسوده نزدیک به انفجار سوم-انباشت حدود ۱۴۰۰۰ تن کاغذ نا مرغوب و عیر قابل فروش در بازار رقابتی چهارم-استخدام بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل غیر ضروری با اهداف نامشخص پنجم-قرار گرفتن چوکا در لیست شرکتهای آلاینده محیط زیست گیلان با جریمه ۲/۸ میلیارد تومان که هنوز هم ادامه دارد ششم-خزانه خالی هفتم- انبار چوب صفر وصول طلب های سوخته مدیر عامل فعلی چوکا در ادامه به چند اقدام صورت گرفته اشاره کرده و یادآور شده است؛ بازسازی بنیادی کارخانه در تمام ابعاد علی رغم مضایق مادی شدید و عدم تامین بودجه کافی با توکل به خدا و همت چوکاییان دلسوز و متعهد انجام شده است و توربوژنراتور که بیش از ۵ سال بود متوقف بود به طور کامل باز سازی و راه اندازی شد. وزوایی در ادامه اقدام سوم انجام گرفته را به این شرح اعلام کرده است: وصول بسیاری از طلب های سوخته وصول نشده شرکت و تکمیل پرونده حقوقی و پیگیری وصول آن ها که مراحل نهائی را طی می کند و تهیه طرح نوسازی کارخانه که با رفع تحریم در مرحله مذاکرات با سازندگان معتبر خارجی قرار دارد. تکمیل طرحهای نیمه تمام میهمانسرا و ویلا ها موضوع بعدی مورد اشاره در این بیانیه است: اگر چه در اصل تخریب آن ها در دوره مدیریت گذشته و بصورت غیر ضروری آغاز و قرارداد منعقد شده بود و در دوره مدیریت فعلی تکمیل شد و همچنین تکمیل قرارداد سوله ها که آنهم در دوره مدیریت قبل منعقد شده بود که البته کار خوبی بوده است و باز سازی کامل بلکه نوسازی واحد۰ccکه حلبی آبادی بیش نبود. وزوایی پیگیری فساد مالی را بخش دیگر فعالیت خود در این مدت اعلام کرده و نوشته است: این فساد در امور مالی فاجعه آمیز بود و با وجود اخذ بخشی از وجوه اختلاس شده، پیگیری پرونده حقوقی جهت وصول بقیه وجوه هنوز ادامه دارد. در ادامه بیانیه به سالم سازی و رفع ابهامات و تخلفات مالی و مقرراتی در امور تدارکات و فروش اشاره شده و آمده است: برنامه ریزی واردات چوب از روسیه بر اساس سیاست دولت تدبیر و امید و دستور شرکت تاپیکو در این مورد به منظور تامین مواد اولیه تولید با توجه به محدودیتهای ابلاغی توسط سازمان محیط زیست در خصوص محدودیت برداشت چوب از جنگل ها و کاهش شدید توان شفارود در تامین و تحویل چوب به چوکا ادامه دارد. وزوایی در پایان یادآور شده است: برنامه ریزی و آماده کردن خطوط جهت تولید کرافت لاینر برند اصلی و بی رقیب چوکا در بازار که بزودی رولهای سایز پرس به کارخانه وارد ونصب گردید هم راه اندازی خواهد شدو در خاتمه به چوکاییان عزیز عرض می نمایم به فضل الهی و با همت چوکائیان دلسوز و متعهد و فداکار در چوکا یک دریا کار شده و یک اقیانوس باقی مانده که اگر عمری بود و سعادتی بود در خدمت عزیزان باشیم کار ها تکمیل و همه باهم شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی چوکای عزیز خواهیم بود. تجمع کارگران چوکا (1) حمایت کمپین نجات چوکا از گلریز در همین رابطه گروهی که تحت عنوان «کمپین نجات چوکا» در شبکه موبایلی تلگرام در قالب یک کانال فعالیت می کنند به رد اظهارات محمدرضا وزوایی، مدیر عامل فعلی چوکا پرداخته است. این کمپین که متشکل از تعدادی کارگر فعلی، قدیمی و فعالان اقتصادی و اجتماعی تالش است ضمن حمایت از پرویز گلریز با مخاطب قرار دادن وزوایی به طرح این سوال پرداخته است که از کدام تولید صحبت می شود وقتی تولید ۲۰ماه قبل مدیریت این کارخانه حدود ۱۱۵۰۰۰تن بوده در حالیکه تولید ۲۰ماهه مدیران فعلی کمتر از ۵۰۰۰۰ تن است. در بیانیه کمپین نجات چوکا ادعا شده است بخشی از کاغذهای تولیدی در زمان مدیریت فعلی به پیمانکارهای ساختمانی فروخته شده است. انتقاد از وزوایی به دلیل طرح سوال پیرامون جذب نیرو، با این جملات ادامه پیدا کرده است؛جذب نیروی بیکار از جذب نیروی بازنشسته و بعضا عصا بدستی که جنابعالی وارد شرکت کرده اید با حقوق های آنچنانی و هزینه های جانبی که چندین برابر مزد چندکارگر است؛ آیا بهتر نیست؟ منتقدان مدیر فعلی چوکا همچنین مدعی شده اند وزوایی علاوه بر استخدام افرادی از خانواده خود، نیروهایی را مخفیانه در دفتر تهران چوکا به صورت رسمی اسخدام کرده است در حالی که نیروهای متخصص شرکت فقط بخاطر انتقاد از عملکرد مدیریت این کارخانه اخراج شده اند و حتی کارکرد تعدادی از مدیران با وجود اینکه در محل کارشان حاضر بوده اند صفر شده است. گروه کمپین نجات چوکا صراحتا از ناتوانی تیم مدیران فعلی در فروش تولیدات و همچنین بدهی های انباشت شده و عدم توان پرداخت هزینه گاز و برق کارخانه سخن گفته اند. این افراد از ناسازگاری مدیریت فعلی با تمامی فروشندگان چوب و آخال و قطعه فروش و کارتن ساز و پرسنل و مسئولین انتقاد کرده و نوشته اند: آیا اداره شرکت بدون ذینفعان امکان پذیر است؟ این افراد همچنین با تکذیب اظهارات این مدیر درباره سوء استفاده مدیران قبلی و حضور در تهران مدعی شده اند: اگر مقایسه ای بین حقوق چندین برابری شما و منزل استیجاری رهن شده در تهران با مدیریت قبل انجام شود، به نتایج قابل توجهی خواهیم رسید. آن ها در همین ارتباط به حقوق و مزایای دریافتی مدیریت فعلی و ۳ عضو هیات مدیره طی ۲۰ ماه اشاره کرده و نوشته اند این دریافتی ها از مرز ۱میلیارد تومان هم گذشته است. کمپین نجات چوکا در ادامه اظهارات مدیریت فعلی چوکا در زمینه بازسازی این کارخانه را هم رد و تاکید کرده است که اقتصاد منطقه و زندگی ۸۰۰نفر از پرسنل شرکت با مدیریت فعلی با بحران مواجه شده است. آنچه روشن است انتشار بیانیه و افشاگری مدیران سابق و فعلی علیه یکدیگر چرخ های چوکا را به حرکت در نمی آورد و برای کارگران عاصی نان شب نمی شود. این انتظار وجود دارد که مدیران دخیل در ماجرا با یافتن راهکاری عملی و نه شعاری معضل چوکا که مزمن شده است را حل کنند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code