جمعه، 09 آبان 1399 | 2020 Friday 30 ,October  
نگاه ایران/ مریم صابری: کمیسیون ترافیک و حمل ونقل ظهر امروز چهارشنبه با حضور رضا رسولی به عنوان رییس کمیسیون، محمدحسین کارگرنیا، سید موسوی روزان، اسماعیل حاجی پور و مسعود کاظمی اعضای شورای شهر و عضو کمیسیون برگزار شد. (گزارش تصویری کمیسیون)  فرامرز جمشیدپور معاون حمل ونقل شهرداری رشت و مونا ابروفراخ معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار رشت نیز از مهمانان امروز کمیسیون بودند. حاشیه های افتتاح BRT، بررسی دو طرح برای بهبود وضعیت تاکسی داران نرخ لایحه مینی بوس و بررسی اعتراض دوباره فرمانداری به نرخ افزایش تاکسی از موضوعات امروز کمیسیون حمل ونقل و ترافیک بود. رسولی رئیس کمیسیون ترافیک و حمل ونقل  شورای شهر در ابتدای جلسه با اشاره به افتتاحیه BRT و اعتراض یکی از شهروندان گفت: ما از این شهروند برای حضور در کمیسیون و بیان دیدگاه خودشان دعوت کرده بودیم ولی بنا به دلایل شخصی از حضور در کمیسیون امتناع کردند. رضا رسولی تیر اسماعیل حاجی پور در ادامه با بیان اینکه نفس عمل برخورد با شهروند غلط بود گفت: ما که شاه نیستیم. باید بدانیم که همه برنامه و پروژه های ما برای مردم است و قرار هم نیست که همه از طرح های ما راضی باشند. وی افزود: باید بدانیم نظام و تشکیلات ما مردمی است اگر جلوی دهن مردم را بگیریم حرفشان تبدیل به فریاد می شود. حاجی پور بابیان این سوال که آیا یک نفر حق حرف زدن ندارد ولو آنکه تحریک شده باشد گفت: چه بسا مخالفین ما حرف هایی می زنند که به نفع ما باشند. وی در پایان افزود: از شهردار و بقیه دست اندرکاران می خواهم که اجازه بدهند مخالفان حرفشان را بزنند. رسولی نیز در ادامه گفت: انتقاد سوخت موتور توسعه است. کاش ایشان کمی آرام تر اعتراض خودش را بیان می کرد و پلیس هم وارد اجرا نمی شد. رئیس کمیسیون ترافیک و حمل ونقل در ادامه گفت: قطعا با آمدن BRT چالش هایی برای تاکسی داران خط امام پیش آمده است.  وی از نماینده تاکسی داران که در جلسه حاضر شده بود خواست که به بیان نظراتش بپردازد. BRT ویروس است کمیسیون حمل و نقل ترافیک رشت (5) خوالی بابیان اینکه می خواهد به درد دل تاکسی دار ها بپردازم گفت: با وجود آنکه اکثر مردم با آمدن BRT موافق بودند اما من بی آر تی را ویروس می دانم. وی بابیان اینکه من نماینده ۹۵۰ نفر تاکسی داران خط امام هستم گفت: درآمد راننده تاکسی بسیار کاهش پیدا کرده است و باید به دنبال درمان باشیم. خوالی افزود: در صورت پیدا کردن راه حل می توانیم این راهکار در بقیه خط ها نیز اجرا شود.در خط دو طرف چپ و راست «کند رو» نداریم و اگر ماشینی دچار مشکل شود ترافیک به سرعت به کل خط می رسد.این راننده اضافه کرد:راهکار وجود دارد و اگر نرخ کرایه ها به عقب برگردد فاجعه برای تاکسی داران به وجود می آمد. وی از اعضای شورای شهر و معاون شهردار و فرماندار خواست تا در اجرای طرح ها معیشت تاکسی داران را در نظر بگیرند. رسولی با اشاره به تعداد زیاد تاکسی های خط امام گفت: اگر این تاکسی ها فقط پشت هم پارک کنند ۵ کیلومتر فضا می خواهند. وی افزود: باید به سمت باز کردن جبهه های کاری جدید باشیم. رسولی با بیان اینکه تراکم بالا رفته است و تقاضا کاهش پیدا نکرده اظهار کرد:ایجاد کند رو در خیابان امام، محدودیت ترافیکی در چهار راه و دو طرح کمیسیون ترافیک را می توانیم در نظر داشته باشیم. خانه تاکسی در ادامه جلسه دو طرح احداث «خانه تاکسی» و «تاکسی گردشی» برای حاضرین تشریح شد. هدف کلی طرح خانه تاکسی فراهم کردن بستر و امکانات مناسب جهت جابجایی ایمن شهروندان اعلام شد. این طرح در نظر دارد تا با ایجاد خانه تاکسی در مراکز پیش بینی شده مانند پایانه های مسافربری، بیمارستان ها و مراکز خرید تاکسی ها به صورت دربست به جابجایی مسافر بپردازند. در این طرح مبدا مشخص و مقصد توسط مسافر تعیین می شود. در طرح تاکسی گردشی نیز با تقسیم بندی شهر با توجه به مسیرهای پرتردد از تاکسی ها به صورت گردشی استفاده می شود. کرایه ها در هر دو طرح براساس محاسبه تاکسی متر خواهد بود. مسعود کاظمی یکی دیگر از اعضای کمیسیون حمل ونقل و ترافیک در ابتدای صحبت های خود این سوال را مطرح کرد که چطور افراد مختلف برای حضور در محدوده های گردشی و خانه تاکسی انتخاب خواهند شد؟ کمیسیون حمل و نقل ترافیک رشت (15) رسولی در این باره گفت: اگر چارچوب کار را به صورت صحیح ببندیم تاکسی دار ها به سمت جبهه های جدید حرکت می کنند . کاظمی در ادامه بابیان اینکه بسیاری از مصوبات ما با عدم پوشش راهور مواجه می شود خواستار همکاری پلیس راهور در صورت تصویب این طرح شد. این عضو شورا شهر افزود: مشکل تاکسی داران ما شخصی سوار ها هستند و ابتدا آن ها باید مدیریت شوند. کاظمی بابیان اینکه خانه تاکسی نباید موازی با تاکسی بی سیم و تاکسی تلفنی شود اظهار کرد: این طرح حساس است و باید با دقت بیشتری و به صورت آزمایشی اجرا شود تا نتیجه مشخص شود.  رانندگان شخصی آرامش رانندگان تاکسی را گرفته اند محمد حسین کارگرنیا یکی دیگر از اعضای کمیسیون ترافیک و حمل ونقل شورا هم به موضوع آژانس های شهر اشاره کرد. وی بابیان اینکه نیاز به آژانس در زمانی که تعداد تاکسی ها کافی نبود احساس می شد گفت: اما حالا با این حجم از تاکسی، آژانس ها و رانندگان شخصی آرامش رانندگان تاکسی را گرفته اند. مونا ابروفراخ معاون فرماندار رشت نیز در این جلسه بابیان اینکه با کلیات طرح موافق هستم گفت: هر طرحی که با افزایش درآمد تاکسی داران برابر باشد مورد حمایت ما خواهد بود. مونا ابروفراخ تیر سید رضا موسوی روزان نیز بابیان اینکه کلیات طرح مورد تایید است گفت: باید شرایط و امکان اجرای این طرح دیده شود. وی همچنین افزود: باید مشخص شود که نظارت بر حسن انجام این طرح ها بر عهده چه کسی خواهد بود. خیابان های یکطرفه فرامرز جمشیدپور معاون حمل ونقل شهرداری رشت نیز در این جلسه از اجرای طرح یکرفه کردن بخشی از خیابان امام، مطهری و خیابان حاجی آباد خبر داد. وی افزود: چهاراه میکاییل تا حاجی آباد (از سمت مطهری)، خیابان حاجی آباد و دهنه حاجی آباد تا چهارراه میکائیل توسط مشاور حمل ونقل برای یکطرفه سازی در حال مطالعه است . کمیسیون حمل و نقل ترافیک رشت (12) جمشیدپور همچنین درباره طرح یکپارچه سازی حمل ونقل و ترافیک گفت: به دلیل بدهی شهرداری به مشاور طرح یکپارچه سازی حمل ونقل هنوز ارائه نشده است. مظفر نیکومنش عضو شورای شهر رشت در ادامه جلسه با ذکر این نکته که بی آ رتی تهدید نیست گفت:اما به دلیل تعطیلی بسیاری از کارخانه های شهر بسیاری به مسافرکشی روی آورده اند. وی افزود: تعطیلی کارخانه ها،تعداد دستفروش ها در شهر را نیز بیشتر کرده است. نیکومنش خواستار چاره اندیشی برای این موضوع با دعوت از دست اندرکاران و مسئولان شد. رسولی رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک در پایان این بحث خواستار بررسی حضور تاکسی ها براساس زوج و فرد، ایجاد کندرو و یکطرفه شدن مسیر و تسریع در بهره برداری از مرکز کنترل ترافیک شد. اعتراض های ادامه دار در ادامه جلسه اعتراض فرمانداری درباره لایحه افزایش نرخ تاکسی بار دیگر در کمیسیون مطرح شد. رسولی بابیان اینکه این رفتار ها زیبنده دولت تدبیر و امید نیست گفت: نباید مردم را از خودمان ناامید کنیم. وی بابیانم اینکه نظارت فرمانداری به صورت شکلی است گفت: محتوای مصوبات نمی تواند مورد جرح و تعدیل قرار بگیرد. رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت ادامه داد: شاید راه حل نامه برای استاندار و یا دیوان عدالت اداری باشد. در ادامه ابروفراخ معاون فرماندار رشت بابیان اینکه قوانینی وجود دارد و فرمانداری دوست ندارد که موضوع به سمت تعزیرات حکومتی برود. وی افزود: به نظر من راه حل توسط قانون مشخص است گفت: باید از شورای حل اختلاف خواسته شود تا موضوع حل شود. موسوی روزان هم بابیان اینکه ما تهدید نمی کنیم و تهدید نمی پذیریم به لحن نامه فرمانداری اعتراض کرد و آن را صجیح ندانست. در ادامه جلسه درباره نرخ لایحه مینی بوس ها که به دلیل مشخص نشدن تکلیف نرخ تاکسی ها در صحن مصوب نشده بود بار دیگر بررسی شد. با نظر همه اعضای شورای شهر حاضر در کمیسیون تصمیم گرفته شد نرخ مینی بوس ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.