| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ مریم صابری: انتظار مردم رشت به سرآمد و بالاخره خط ویژه شهر رشت امروز افتتاح شد. از امروز شهروندان رشتی می توانند مسیر بانک ملی (میدان حشمت) تا گیل را با اتوبوس های پرسرعت خط ویژه طی کنند. (گزارش تصویری) مراسم افتتاحیه این پروژه ظهر امروز با حضور شهردار، اعضای شورای شهر و معاون برنامه ریزی فرماندار برگزار شد. رضا رسولی، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، مظفر نیکومنش، سید رضا موسوی روزان، امیرحسین علوی، محمدحسین کارگرنیا، فرانک پیشگر و فرهاد شوقی از اعضای شورای شهر حاضر در مراسم بوند. مونا ابرو فراخ معاون برنامه ریزی فرماندار رشت نیز یکی دیگر از مهمانان برنامه امروز بود. فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل شهرداری در این مراسم با بیان اینکه پروژه بی آر تی در سال ۹۳ مصوب شد گفت: در بودجه سال ۹۴ هزینه این پروژه پیش بینی شد و تا پایان پاییز همان سال کار اجرایی آن به اتمام رسید. وی افزد: اما به دلیل برخی از مشکلات پلاک گذاری اتوبوس ها تا به امروز برای تحویل ناوگان حمل و نقل به تعویق افتاد. جمشیدپور تعداد اتوبوس های خریداری شده را ۲۰ دستگاه عنوان کرد و گفت: همه اتوبوس ها برند «دوو» کره جنوبی هستند و ۱۵ دستگاه در خط امام از امروز آغاز به کار می کنند. وی با اشاره به چگونگی حرکت این اتوبوس ها گفت: ۹ دستگاه از ایستگاه بانک ملی تا مصلی با سرعت ۴ دقیقه ای حضور خواهند داشت. جمشیدپور افزود: ۶ دستگاه نیز ازایستگاه بانک ملی تا میدان گیل با سرعت ۷ دقیقه ای شهروندان را جابجا خواهند کرد. معاون حمل و نقل شهرداری با اشاره به افزایش سرعت اتوبوس ها اظهار کرد: در حالت عادی اتوبوس ها با سرعت ۱۸ کیلومتر حرکت می کنند و اکنون سرعت اتوبوس های خط ویژه به ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر رسیده است. وی افزود: جابجایی شهروندان نیز از ۷ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر می رسد. جمشیدپور با اشاره به هزینه های این پروژه گفت: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای خط ویژه، ۴۰۰ میلیون تومان برای پیاده روهای این مسیر و ۸ میلیارد نیز برای خرید اتوبوس هزینه شده است. ماجرای اعتراض یک شهروند افتتاح بی آر تی درگیری نیروی انتظامی شهروند (5) بعد از صحبت های جمشیدپور یکی از شهروندان با حالت اعتراض به سمت شهردار و اعضای شورای شهر حرکت کرد این شهروندان حدودا ۶۰ ساله خطاب به شهردار گفت: طرح های شما فقط روی کاغذ جواب می دهد. وی در حالی که قصد داشت به صحبت خود ادامه دهد با واکنش عجیب نیروی انتظامی روبرو شد. دو تن از افسران نیروی انتظامی با واکنشی سریع با چاشنی خشونت، این شهروند را به سمت دیگر خیابان بردند و اجازه صحبت به وی را ندادند. این اقدام نیروی انتظامی با انتقاد شهروندان و حتی مدیران و اعضای شورای شهر حاضر در مراسم روبرو شد. دقایقی بعد اسماعیل حاجی پور و مرتضی شریفی مدیر عامل سازمان حمل بار و مسافر برای پادرمیانی و برگرداندن این شهروند به صندلی خود تلاش کردند. سرانجام این شهروند معترض بعد از چند دقیقه به جمع دیگر مردم حاضر در مراسم پیوست. تغییر ذائقه مردم رضا رسولی (1) رضا رسولی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر سخنران دیگر این افتتاحیه بود. رسولی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به انتقادهای یکی از شهروندان گفت: کاش فرصت می دادیم تا این شهروند حرف های خودش را مطرح کند. وی با بیان اینکه این طرح بعد از سه سال با تلاش شهرداری و شورا و دولت به سرانجام رسیده است گفت: این طرح در شورای شهر سوم در راستای ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی به جای سواری پایه گذاری شد. رسولی افزود: برای تغییر ذائقه شهروندان و استفاده از حمل و نقل همگانی باید زیر ساخت های لازم را ایجاد کنیم. وی سیاستگذاری پروژه BRT را با همین نگاه عنوان کرد و گفت: باید ترجیح منافع عمومی را در حوزه حمل و نقل داشته باشیم. رسولی همچنین با اشاره به استقبال شهروندان رشت گفت: این موضوع وظیفه ما را سنگین تر می کند. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهرافزود: خطوط ویژه در فاز دوم و سوم نیز پیگیری می شود تا شاهد توسعه شبکه شهری حمل و نقل در رشت باشیم. این عضو شورای شهر همچنین با بیان اینکه شورای شهر چهارم در بسیاری از مسائل شهری ورود کرده است گفت: برای بسیاری از مسائل هم راه حل وجود دارد. وی با اشاره به بر خی نارضایتی های در اجرای پروژه ها گفت: طبیعتا در یک شهر ۷۰۰ هزار نفری همه از طرح و برنامه ها راضی نخواهند بود. رسولی در پایان اظهار کرد: به افرادی که چوب لای چرخ توسعه شهر می گذارند می گویم که توسعه شهر به اشخاص متکی نیست، چرخ توسعه در رشت به حرکت درآمده و از حرکت باز نمی ماند. ترجیح منافع عمومی بر منافع خصوصی محمد علی ثابت قدم (3) محمد علی ثابت قدم شهردار رشت که توانست یکی دیگر از برنامه های مدنظرش را به مرحله افتتاح برساند سخنران آخر این مراسم بود. وی با بیان اینکه بر اساس سوگندی که یاد کرده ایم باید منافع عمومی را بر منافع خصوصی ترجیح بدهی اظهار داشت: همیشه در تعارضات میان منافع عمومی و خصوصی اختلالاتی به وجود می آورد که در مذاکرات و مباحثات قابل حل است. وی افزود: اما اصل تعارضات ما را از کار باز نمی دارد . ثابت قدم با بیان اینکه منافع عمومی بزرگ تر از آن است که منافع خصوصی دیده شود گفت: مشکلات سر راه مانند بادی هستند که نمی توانند در مسیر حرکت ما مشکلی ایجاد کند. شهردار رشت با بیان اینکه اعضای شورای شهر مدافع منافع عمومی را قطعا کنار خودمان خواهیم داشت اظهار کرد: خطوط دیگر نیز همزمان پیش خواهد رفت و با اتمام کار اتوبوس ها در آن مسیر قرار می گیرند. ثابت قدم در پایان با بیان اینکه در مفاهمه در شهرداری باز است و نیازی به یاغی گری نیست افزود: باید برای جبران عقب افتادگی ها با سرعت حرکت کنیم. بعد از سخنرانی ها نمایش کوتاهی توسط هنرمندان گیلانی با موضوع توجه و اهمیت به شهر رشت اجرا شد. پایان بخش مراسم نیز حضور شهردارو اعضای شورای شهر در اتوبوس خط ویژه برای افتتاح مسیر بود.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code